Διίστανται οι απόψεις των ειδικών που καλούνται να απαντήσουν σχετικά με το αν οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων θα αυξηθούν το 2024, μετά την «εκτόξευση» που καταγράφηκε στις τιμές τα τελευταία δύο έτη.
Μετά το «υποχρεωτικό μπλόκο» που βίωσαν αεροπορικές και ταξιδιώτες τα πρώτα δύο χρόνια της πανδημίας του κορωνοϊού το ’20 και ’21, ακολούθηκαν δύο έτη στα οποία καταγράφηκε μια εκρηκτική άνοδος των αεροπορικών ταξιδιών, η οποία μάλιστα απέκτησε και τον δικό της νέο όρο, αυτόν των «εκδικητικών ταξιδιών».
Ωστόσο, το άλμα στη ζήτηση για ταξίδια με αεροπλάνο συνοδεύτηκε και από μια άνοδο κατά 20-30% στις τιμές των εισιτηρίων, η οποία αποδίδεται σε μια πληθώρα παραγόντων όπως τα ακριβότερα καύσιμα, η «νέα τάση» της έξτρα χρέωσης για την βαλίτσα, τους αυξημένους φόρους λόγω των περιβαλλοντικών νόμων, τους νέους στόλους αεροπλάνων και φυσικά ο «παραδοσιακός» λόγος της αυξημένης ζήτησης.
Πλέον, τα «εκδικητικά ταξίδια» φαίνεται πως έχουν υποχωρήσει και το 2024 εκτιμάται πως θα είναι χρονιά «σταθεροποίησης» όσον αφορά στην ζήτηση για τα ταξίδια με αεροπλάνο, όμως τι γίνεται με τις τιμές των εισιτηρίων;
Σενάρια για αυξήσεις έως και 7%
Για τους υποψήφιους ταξιδιώτες, το «κακό» σενάριο για φέρος είναι αυτό της Παγκόσμιας Έκθεσης Τάσεων της FCM Consulting, η οποία εκτιμά πως οι ναύλοι ενδέχεται να καταγράψουν αύξηση από 3% έως 7%, καθώς οι αεροπορικές εταιρείες θα συνεχίσουν να βρίσκονται αντιμέτωπες με το κόστος των καυσίμων, τις απαιτήσεις «βιωσιμότητας» και τις επενδύσεις για την αναβάθμιση του στόλου τους.
Ωστόσο, υπάρχουν και πιο αισιόδοξα σενάρια. Σύμφωνα με την έκθεση της εταιρείας ταξιδιωτικών μετρήσεων BCD Travel, εκτιμάται πως οι τιμές των αεροπορικών ναύλων θα καταγράψουν μείωση 1% το 2024, με «οδηγό» το κόστος για τις πτήσεις από και προς Ασία. Συγκεκριμένα, η πρόβλεψη αφορά πτώση το κόστους κατά 3% για τις θέσεις business class και σχεδόν 4% για την κατηγορία economy.
Στο ίδιο μήκος κύματος και η Amex GBT με την έκθεση Air Monitor 2024, αναμένει πως το κόστος των αεροπορικών εισιτηρίων θα μειωθεί μόνο για τις διεθνείς πτήσεις και ειδικότερα για τα ταξίδια μεταξύ βόρειας Αμερικής και Ασίας, ενώ οι τιμές για τις εγχώριες πτήσεις θα παραμείνουν σταθερές ή θα σημειώσουν μια «ήπια» άνοδο.
Τα βιώσιμα καύσιμα ανεβάζουν το κόστος
Η ανάπτυξη πιο βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων είναι το κλειδί για τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα της αεροπορικής βιομηχανίας – κάτι που επιβάλλουν οι νέοι κανόνες του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου -αλλά οι πελάτες θα καταλήξουν να πληρώσουν τον λογαριασμό στις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων, σύμφωνα με τον Willie Walsh, γενικό διευθυντή της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (IATA).
Συγκεκριμένα, η ευρωπαϊκή συμφωνία ReFuelEU Aviation προβλέπει τη μείωση των ρυπογόνων εκπομπών των αερομεταφορών, επιβάλλοντας ένα ελάχιστο ποσοστό «πράσινων» καυσίμων για τα αεροπλάνα που αναχωρούν από την Ευρώπη.
Για την εφαρμογή των νέων κανόνων τα αεροδρόμια θα πρέπει στο μεταξύ να φροντίσουν για την ενημέρωση των υποδομών τους, οι οποίες θα πρέπει να μπορούν να υποστηρίξουν την αποθήκευση και μεταφορά των νέων – συνθετικών – καυσίμων.
Σύμφωνα, με την IATA, ο «λογαριασμός» για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες αερομεταφορές θα ξεπεράσει το 1 τρισ. δολάρια.
thesstoday.gr