ην συμφωνία της χρονιάς ανακοίνωσε σήμερα η ΔΕΗ, καθώς υπέγραψε με την Currys plc για την εξαγορά της Κωτσόβολος έναντι αντιτίμου που αντιστοιχεί σε αξία επιχείρησης €200 εκατ., χωρίς όμως να λαμβάνεται υπόψη – όπως ανακοινώθηκε – ο δανεισμός, τα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας και εξαιρουμένων, επίσης, των μισθώσεων κατά το IFRS 16.
Η συμφωνία για εξαγορά της Κωτσόβολος είναι «μία στρατηγική κίνηση μετασχηματισμού», αναφέρει η ΔΕΗ, σε μία αγορά που αλλάζει σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς η εποχή της ενεργειακής μετάβασης και του νέου εξηλεκτρισμού δημιουργεί έναν νέο κόσμο λύσεων για νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Η ανακοίνωση για το mega deal έρχεται λίγα 24ωρα πριν η ΔΕΗ ανακοινώσει τα οικονομικά αποτελέσματα για το εννεάμηνο 2023 (στις 9.11.2023 μετά τη λήξη της συνεδρίασης του Χρηματιστηρίου Αθηνών), ενώ ήδη σχεδιάζεται το Capital Markets Day στις 23.1.2024 στο Λονδίνο προκειμένου η εταιρεία να παρουσιάσει το επικαιροποιημένο Στρατηγικό της Σχέδιο.
Η στρατηγική της ΔΕΗ για το μέλλον
Αυτό που επιδιώκει η ΔΕΗ σε μια αγορά που συνεχώς αλλάζει είναι να επιλέγεται ως ο καλύτερος προορισμός για υπηρεσίες που σχετίζονται με την ενέργεια. Σε αυτό το πλαίσιο, επαναπροσδιορίζει τον εαυτό της για να ανταποκριθεί στις προκλήσεις της ενεργειακής μετάβασης.
Το επιχειρησιακό σχέδιο της εταιρείας, που έχει παρουσιάσει ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος, κ. Γιώργος Στάσσης, περιλαμβάνει τρεις στρατηγικούς πυλώνες:
- Green Deal,
- ψηφιοποίηση όλων των λειτουργιών και
- πελατοκεντρικότητα.
Με βάση αυτό το σχέδιο, η εταιρεία συνεχίζει τον μετασχηματισμό της, με επενδύσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό και στόχο να γίνει κορυφαία εταιρεία καθαρής ενέργειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Στο ίδιο κάδρο μπαίνει και η εξαγορά των δραστηριοτήτων της Enel στη Ρουμανία, η οποία μαζί με την συμφωνία για την εξαγορά της Κωτσόβολος, ωθούν την ΔΕΗ να αλλάξει πίστα σε Ελλάδα και εξωτερικό.
Στάσσης: Η ΔΕΗ πλέον θα είναι μια άλλη εταιρεία
«Με την ολοκλήρωση της συμφωνίας η ΔΕΗ θα είναι μία άλλη εταιρεία: Ένας ολοκληρωμένος, πελατοκεντρικός πάροχος προϊόντων και υπηρεσιών σε ψηφιακό και φυσικό επίπεδο. Η εξαγορά της Κωτσόβολος, ως μέρος του επενδυτικού μας πλάνου ύψους €9 δισ., επιταχύνει σημαντικά την υλοποίηση του επιχειρησιακού μας σχεδιασμού, ο οποίος βασίζεται σε τρεις πυλώνες, την πράσινη ανάπτυξη, την ψηφιοποίηση όλων των λειτουργιών και την πελατοκεντρικότητα», δήλωσε ο κ. Γεώργιος Στάσσης.
Η ΔΕΗ προτίθεται να χρηματοδοτήσει την εξαγορά μέσω ιδίων κεφαλαίων. Σημειώνεται πάντως ότι η εξαγορά της Κωτσόβολος θα φέρει εξοικονόμηση ποσού περίπου €100 εκατ. το οποίο, σύμφωνα με το επενδυτικό πλάνο, προοριζόταν για την δημιουργία δικτύου logistics και υποδομών μεταφορών αλλά και συστημάτων πληροφορικής για διαχείριση αυτών.
Τι θα αγοράσει η ΔΕΗ
Η Κωτσόβολος είναι ένα πολύ δυνατό και αγαπημένο brand στην Ελληνική αγορά. Ουσιαστικά η Νο1 εταιρεία ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών στην Ελλάδα και έχει την ικανότητα αλλά και την πείρα – όπως παρατηρούν στελέχη της αγοράς – για όλα όσα χρειάζεται η ΔΕΗ, ώστε να βρει τους πελάτες σε φυσικό και ψηφιακό περιβάλλον, να τους δείξει τις λύσεις και τις υπηρεσίες της νέας εποχής της ενέργειας, να τους τις παραδώσει και να τις εγκαταστήσει.
Η Κωτσόβολος έχει συνολικά 95 καταστήματα, 92 στην Ελλάδα και 3 στην Κύπρο, συνολικής έκτασης 143.000 τ.μ., με συνολικό αριθμό εργαζομένων άνω των 1.500 ατόμων. Από αυτά, τα 27 είναι megastores, πάνω από 2.000 τ.μ. Αλλά και σε ψηφιακό περιβάλλον, διαθέτει ένα πολυκαναλικό (omnichannel) δίκτυο πωλήσεων που, εκτός από τα φυσικά καταστήματα, περιλαμβάνει call center και ένα από τα πλέον επιτυχημένα online stores της αγοράς (kotsovolos.gr).
Logistics και εγκαταστάσεις
Η εταιρεία έχει ένα πλήρως ανεπτυγμένο πανελλαδικό δίκτυο logistics, με κέντρα διανομής, τοπικά hubs και κέντρα διεκπεραίωσης (store/hubs) τα οποία μπορούν να διακινούν δεκάδες χιλιάδες προϊόντα, με ιδιόκτητο στόλο οχημάτων και ένα μεγάλο δίκτυο συνεργατών για εγκαταστάσεις των συσκευών. Η εταιρεία σχεδιάζει, άλλωστε, την κατασκευή και λειτουργία ενός νέου κέντρου διανομής συνολικής έκτασης άνω των 50.000 τ.μ. στο Θριάσιο Πεδίο, σε μια έκταση 120 στρεμμάτων, στο οποίο προβλέπονται αυτοματισμοί τελευταίας τεχνολογίας, υπερσύγχρονοι σταθμοί picking & packing. Επιπλέον, τον περασμένο χρόνο πραγματοποίησε εκατοντάδες χιλιάδες εγκαταστάσεις και επισκευές μέσω του δικτύου εγκαταστατών.
Υπηρεσίες
Η Κωτσόβολος, εκτός από προϊόντα, έχει εξελίξει και μια σειρά υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας που ταιριάζουν με τη νέα εποχή της ενέργειας, οι οποίες περιλαμβάνουν ασφαλιστικές υπηρεσίες, προϊόντα επέκτασης εγγύησης καθώς και χρηματοδοτικές λύσεις σε συνεργασία με χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
Οι προοπτικές από τον «γάμο»
Ο «γάμος» της ΔΕΗ με την Κωτσόβολος μοιάζει εξαρχής μάλλον ιδιόμορφος! Και πολλοί αναρωτήθηκαν – όταν διέρρευσε για πρώτη φορά το ενδιαφέρον της για την μεγάλη αλυσίδα λιανικής – περίπου «τι γυρεύει η αλεπού στο παζάρι»…
Κι όμως, εξηγούν αναλυτές με γνώση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της ενεργειακής αγοράς, η εξαγορά ταιριάζει απόλυτα με τη στρατηγική της ΔΕΗ καθώς της δίνει τη δυνατότητα, άμεσα και επιτυχημένα, να οικοδομήσει μια μακροχρόνια σχέση με τους πελάτες της μέσω ενός υφιστάμενου και ισχυρού δικτύου καταστημάτων και logistics, αξιοποιώντας παράλληλα ένα κορυφαίο brand για προϊόντα γύρω από το σπίτι.
Παράλληλα, η ΔΕΗ μπορεί να επικεντρωθεί και να αναπτύξει άμεσα λύσεις προστιθέμενης αξίας γύρω από τα βασικά προϊόντα της, ενώ έχει και την ευκαιρία να εκμεταλλευτεί επιπλέον συνέργειες (δίκτυο εγκαταστατών, τηλεφωνικά κέντρα κ.λπ.) για την επίτευξη της καλύτερης εμπειρίας του πελάτη.
Ίσως το πιο σημαντικό asset της Κωτσόβολος είναι η κουλτούρα της εταιρείας και το πάθος των εργαζομένων/πωλητών της. Μία κουλτούρα στραμμένη στην εμπειρία του πελάτη και τις ανάγκες του.
Το τίμημα
Με βάση τη συμφωνία, η αξία της επιχείρησης (Enterprise Value) αποτιμάται σε €200 εκατ. χωρίς να λαμβάνεται υπόψη ο δανεισμός και τα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας. Και βέβαια η Κωτσόβολος είναι μία κερδοφόρα εταιρεία με θετικές προοπτικές.
Για την οικονομική χρήση 1.5.2022 – 30.4.2023, η Κωτσόβολος είχε κύκλο εργασιών € 733 εκατ., παρουσιάζοντας αύξηση κατά 12% σε σχέση με το 2022, το EBITDA διαμορφώθηκε σε € 49 εκατ. και ο τραπεζικός δανεισμός ήταν σχεδόν μηδενικός. Το επιτυχημένο management της Κωτσόβολος αναμένει για την επόμενη οικονομική χρήση ακόμη καλύτερες επιδόσεις.
Η ΔΕΗ ήδη για την επόμενη πενταετία είχε προγραμματίσει πλάνο επενδύσεων ύψους €100 εκατ. για την δημιουργία δικτύου logistics και υποδομών μεταφορών αλλά και συστημάτων πληροφορικής για διαχείριση αυτών με σκοπό την αυτόνομη ανάπτυξη πώλησης προϊόντων. Κατά συνέπεια επενδύοντας €100 εκατ. επιπλέον φέρνει σήμερα το αποτέλεσμα για το οποίο θα χρειαζόταν πολλά χρόνια ώστε να το πετύχει.
Τα παραδείγματα της Ευρώπης
Πολλές εταιρείες κοινής ωφελείας στη δυτική Ευρώπη έχουν εξελιχθεί σε παρόχους υπηρεσιών και λύσεων για το σπίτι, προσφέροντας επίσης συσκευές σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό για να βοηθήσουν την υιοθέτηση νέων οικιακών υπηρεσιών.
- Για παράδειγμα, η EDF, η αντίστοιχη ΔΕΗ της Γαλλίας, συνεργάζεται με τρίτο συνεργάτη (ονόματι BOXT) για την προμήθεια και εγκατάσταση κλιματιστικών, λεβήτων, πάνελ κ.λπ., εξυπηρετώντας τη στρατηγική της EDF να κερδίσει μερίδιο αγοράς στον τομέα του «συνδεδεμένου σπιτιού».
- Αντίστοιχα, η British Gas χρειάστηκε μια δεκαετία και μερικές μικρές εξαγορές στο ενδιάμεσο (όπως π.χ. της AlertMe, μιας επιχείρησης λύσεων Smart Home για 100 εκατομμύρια δολάρια το 2015) προκειμένου να εξελιχθεί σε έναν αξιόπιστο πάροχο υπηρεσιών ενός ολοκληρωμένου παίκτη λύσεων για το σπίτι, και πλέον προσφέρει υπηρεσίες εγγύησης και επισκευής για ηλεκτρικές συσκευές, ασφάλιση σπιτιού κ.λπ.
- Η SSE, ο 5ος μεγαλύτερος προμηθευτής ενέργειας στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία, με κεφαλαιοποίηση 17 δισ. λιρών, προσφέρει μέσω της θυγατρικής της SSE Aitricity πληθώρα υπηρεσιών επισκευής και αντικατάστασης ή συμβουλές για ενεργειακή αποδοτικότητα ενός σπιτιού, ενώ στο ηλεκτρονικό της κατάστημα προσφέρει και συσκευές όπως τηλεοράσεις, εξοπλισμό ήχου, κινητά κ.λπ.
Η ενεργειακή μετάβαση και η τεχνολογία αλλάζουν ολόκληρη την αγορά της ενέργειας. Για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, αυτό που μέχρι πριν λίγα χρόνια ήταν μία απλή σύνδεση με το δίκτυο, στην εποχή του νέου εξηλεκτρισμού γίνεται ένας ολόκληρος νέος κόσμος λύσεων για εξοικονόμηση ενέργειας, μηδενικό αποτύπωμα, αυτοπαραγωγή και έξυπνες λύσεις που κάνουν τη ζωή ευκολότερη.
Για τις εταιρείες ενέργειας δημιουργείται η ανάγκη να εξηγήσουν στους καταναλωτές τις νέες δυνατότητες και τα οφέλη τους, μεγαλώνοντας παράλληλα την αλυσίδα αξίας τους.
Η ανάγκη για καταστήματα και το franchise
Στην νέα εποχή, όπου το λιανεμπόριο συναντά τις ενεργειακές ανάγκες, οι εταιρείες ενέργειας χρειάζεται να δείξουν στους πελάτες τις νέες δυνατότητες και λύσεις. Αυτό κάνει το retail της ενέργειας να είναι πιο απαραίτητο από ποτέ. Τόσο με φυσικά όσο και ηλεκτρονικά καταστήματα.
Ήδη, η ΔΕΗ επενδύει στη δημιουργία νέων καταστημάτων. Συνολικά, τα νέα, πλήρως ανασχεδιασμένα καταστήματα και Pop-Up σημεία της ΔΕΗ έχουν φτάσει τα 15. Πρόκειται για χώρους όπου οι πελάτες μπορούν να γνωρίσουν, να καταλάβουν, από κοντά τις νέες λύσεις.
Με μοντέρνο σχεδιασμό, ολοκληρωμένες υπηρεσίες ενέργειας, γρήγορη εξυπηρέτηση, διευρυμένο ωράριο και αποκλειστικές προσφορές ειδικά για τους πελάτες τους, όλα τα νέα καταστήματα ΔΕΗ έχουν τον πελάτη, τις ανάγκες και την εμπειρία του, στο επίκεντρο.
Στα νέα καταστήματα ΔΕΗ υπάρχουν
- λύσεις πράσινης ενέργειας,
- προϊόντα smart living και πολλά άλλα, καθώς και
- εξειδικευμένοι σύμβουλοι για εξατομικευμένες προτάσεις εξοικονόμησης ενέργειας. My energy coach, myHome4all, e-self metering, GreenPass, Fix it, Smart living, ηλεκτρικά scooter είναι μόνο μερικές από αυτές.
Δεν είναι άλλωστε τυχαίο το γεγονός πως η ΔΕΗ εγκαινίασε και τη μέθοδο του franchise για την ανάπτυξη του δικτύου νέων καταστημάτων δίνοντας την ευκαιρία σε ιδιώτες που θέλουν να αποκτήσουν κατάστημα ΔΕΗ μέσω δικαιοχρησίας να γίνουν συνεργάτες της, ξεκινώντας από τα νέα καταστήματα ΔΕΗ σε Κηφισιά και Πετρούπολη.
Ανάγκη για logistics και εγκαταστάσεις
Παράλληλα, η νέα εποχή της ενέργειας δημιουργεί και νέες ανάγκες για ένα δυνατό, αξιόπιστο και γρήγορο σύστημα logistics για την διακίνηση, μεταφορά, παράδοση και εγκατάσταση των λύσεων που κάνουν πραγματικότητα τον νέο εξηλεκτρισμό των σπιτιών και των επιχειρήσεων.
Φωτοβολταϊκά, αντλίες θερμότητας, ιδιωτικοί φορτιστές για ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι λύσεις που η ΔΕΗ πωλεί σήμερα και χρειάζονται να διακινηθούν, να παραδοθούν και να εγκατασταθούν στους χώρους των πελατών. Όσο οι ανάγκες αυξάνονται, τόσο πιο σημαντικό είναι να υπάρχει ένα ολοκληρωμένο και αξιόπιστο δίκτυο logistics.
Τα σημεία – κλειδιά της συναλλαγής
Από την πλευρά της η Currys, ανακοινώνοντας την πώληση κάνει λόγο για «ισχυρή στρατηγική λογική» που αντιπροσωπεύει ένα ελκυστικό αποτέλεσμα για τους μετόχους της εταιρείας. «Η Διάθεση θα απλοποιήσει τη δομή του Ομίλου δίνοντάς του τη δυνατότητα να επικεντρωθεί στις μεγαλύτερες αγορές του Ηνωμένου Βασιλείου, Ιρλανδίας και Σκανδιναβικών χωρών, ενώ ταυτόχρονα θα ενισχύσει τον ισολογισμό της Currys, αυξάνοντας την ευελιξία για επενδύσεις και ανάπτυξη της επιχείρησης και βελτίωση των αποδόσεων των μετόχων», αναφέρει ο βρετανικός πολυεθνικός κολοσσός.
- Αξία επιχείρησης €200 εκατ. (£175 εκατ.), προσαρμοσμένη ώστε να περιλαμβάνει υποχρεώσεις από μίσθωση €97 εκατ. (£85 εκατ.) στις 29 Απριλίου 2023, συνεπάγεται 6πλάσιο του προσαρμοσμένου EBITDA ύψους €49 εκατ. (£43 εκατ.) και 14πλάσιο του προσαρμοσμένου EBIT ύψους 21 εκατ. ευρώ (18 εκατ. £).
- Η τιμή αντικατοπτρίζει τη στρατηγική αξία της ηγετικής θέσης της Κωτσόβολος στην αγορά, με ισχυρή αναγνωρισιμότητα επωνυμίας, ισχυρό πολυκαναλικό (omnichannel) δίκτυο πωλήσεων και ποικίλο μείγμα προϊόντων και υπηρεσιών.
- Τα καθαρά έσοδα από τη διάθεση αναμένεται να είναι περίπου £156 εκατομμύρια (179 εκατομμύρια €) κατά την ολοκλήρωση, αφού ληφθούν υπόψη τα έξοδα συναλλαγής, τα διεταιρικά υπόλοιπα και τα μετρητά στην επιχείρηση.
- Βραχυπρόθεσμα, το Διοικητικό Συμβούλιο της Currys σκοπεύει να χρησιμοποιήσει τα έσοδα για τη μείωση του καθαρού χρέους και στη συνέχεια, την κατάλληλη στιγμή να ξεκινήσει συζητήσεις με τους διαχειριστές του συνταξιοδοτικού σχήματος (σ.σ. ΤΕΑ) σχετικά με τη δυνατότητα μείωσης του λογιστικού καθαρού ελλείμματος του ταμείου συντάξεων και των απαιτούμενων μελλοντικών εισφορών. Η μείωση του χρέους μπορεί επίσης να προσφέρει, την κατάλληλη στιγμή, στον Όμιλο μεγαλύτερη ευελιξία να επενδύσει για την ανάπτυξη της επιχείρησης, μετά την οποία η Currys θα διερευνήσει επίσης τη δυνατότητα επιστροφής τυχόν πλεονάζοντος κεφαλαίου στους Μετόχους.
- Η Πώληση συμφωνήθηκε ομόφωνα από το Διοικητικό Συμβούλιο
Σχολιάζοντας τη Συναλλαγή, ο Alex Baldock, Διευθύνων Σύμβουλος της Currys είπε: «Η πώληση της Κωτσόβολος είναι ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα για την Currys και για τους μετόχους μας. Αναγνωρίζει την αξία της Κωτσόβολος. Ως Όμιλος, επικεντρωνόμαστε στη διατήρηση του ενθαρρυντικού momentum που έχουμε στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπως και στο να επαναφέρουμε τους Σκανδιναβούς σε τροχιά. Αυτή η συμφωνία θα ενισχύσει περαιτέρω τις βάσεις και για τα δύο. Η Κωτσόβολος είναι μια εξαιρετική επιχείρηση για την οποία ήμαστε περήφανοι. Θα ήθελα να ευχαριστήσω τους Έλληνες συναδέλφους μας για όλα όσα έχουν κάνει για τον Όμιλο και να τους ευχηθώ κάθε μελλοντική επιτυχία».
Η ολοκλήρωση της εξαγοράς αναμένεται να πραγματοποιηθεί εντός του πρώτου τριμήνου του 2024 και υπόκειται στις συνήθεις για τέτοιες συναλλαγές εγκρίσεις από αρμόδιες αρχές, περιλαμβανομένης της έγκρισης των μετόχων στη Γενική Συνέλευση της Currys plc καθώς και είτε της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είτε της Ελληνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού (conditions precedent).
Η PricewaterhouseCoopers Business Solutions S.A. (PwC) ενεργεί ως χρηματοοικονομικός σύμβουλος και η δικηγορική εταιρεία Β. Βύζας – Γ. Κατρινάκης, ως νομικός σύμβουλος της ΔΕΗ στο πλαίσιο της εξαγοράς.
www.imerisia.gr