Την απουσία στρατηγικού σχεδιασμού και τον ευκαιριακό και επικοινωνιακό χαρακτήρα διεθνών διασυνδέσεων που περιλαμβάνει το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ επισημαίνουν με ερώτηση που κατέθεσαν τέσσερις (4) Βουλευτές της Νέας Αριστεράς, με πρωτοβουλία της Γραμματέως της ΚΟ και Βουλεύτριας Φλώρινας, Πέτης Πέρκα.
Αναφέρονται ειδικότερα στα κάτωθι έργα:
Στο έργο Διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ που εκτιμάται ότι θα κοστίσει 2,4 δισ. ευρώ. Όπως αναφέρει και το ΔΠΑ, το έργο θα άρει την ενεργειακή απομόνωση της Κύπρου και θα διασφαλίσει την ισχυρή ενεργειακή θωράκιση του νησιού. Το δε Ισραήλ θα ενισχύσει την ασφάλεια εφοδιασμού του, αποκτώντας τη δυνατότητα να αυξήσει, περαιτέρω και ταχύτερα, τη συμμετοχή των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στο ενεργειακό του ισοζύγιο.
Άγνωστο είναι όμως το ποιο θα είναι το όφελος για τους καταναλωτές στην Ελλάδα οι οποίοι και θα κληθούν να καλύψουν μεγάλο μέρος του έργου αφού, το ΔΠΑ του ΑΔΜΗΕ δεν περιλαμβάνει τη σχετική ανάλυση κόστους οφέλους για τη διασύνδεση και άρα, τα οφέλη του έργου δεν έχουν αναλυθεί επαρκώς.
Ζητούν να μάθουν πώς αποφασίστηκε ο ΑΔΜΗΕ να γίνει promoter του έργου όταν, δεν έχει διασφαλιστεί ότι η Κύπρος θα χρηματοδοτήσει το έργο που αφορά κυρίως αυτή.
Στο έργο Διασύνδεσης Ελλάδας – Αιγύπτου έχει προταθεί από τον Project Promoter ELICA S.A. για ένταξη στη λίστα έργων PCI και τόσο ο ΑΔΜΗΕ, όσο και η ΡΑΑΕΥ έχουν δηλώσει τη στήριξή τους. Ο ΑΔΜΗΕ και ο EETC (Egyptian Electricity Transmission Company) έχουν υπογράψει Μνημόνιο Κατανόησης καθώς και Σύμφωνο Συνεργασίας ενώ, τον Μάιο του 2023 υπογράφηκε ΜοU μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και της εταιρείας ELICA S.A. του Ομίλου Κοπελούζου, σχετικά με την έναρξη αποκλειστικών συζητήσεων για την αξιολόγηση της εισόδου του ΑΔΜΗΕ ο οποίος προτίθεται να αποκτήσει ποσοστό έως 33,3% στο μετοχικό κεφάλαιο του SPV. Σύμφωνα με τον Project Promoter, ορίζοντας ολοκλήρωσης του έργου είναι το 2028. Άγνωστο παραμένει το κόστος αυτού του έργου, πώς αυτό θα επιμεριστεί στους καταναλωτές ποια θα είναι τα οφέλη για τους καταναλωτές στην Ελλάδα, καθώς και αν υπάρχει σχετική ανάλυση κόστους οφέλους, επισημαίνουν οι Βουλευτές.
Στη Διασύνδεση Ελλάδας–Γερμανίας (Green Aegean Interconnector), η οποία αφορά συνολική δυναμικότητα μεταφοράς 3 GW και σε δεύτερο χρόνο στην περαιτέρω ανάπτυξη σε 6-9 GW, περιλαμβάνεται επίσης στο ΔΠΑ του ΑΔΜΗΕ. Η προτεινόμενη όδευση αφορά σε υποθαλάσσια διέλευση από την Ελλάδα μέσω Αδριατικής μέχρι τη Σλοβενία, και στη συνέχεια μέσω χερσαίας διαδρομής προς Αυστρία και Νότια Γερμανία. Όπως αναφέρει το ΔΠΑ, έχει εξασφαλιστεί η υποστήριξη του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), προκειμένου το έργο, με αρχική εκτίμηση προϋπολογισμού 8,1 δισ. ευρώ. Από αυτόν τον σχεδιασμό απουσιάζει ανάλυση κόστους οφέλους ενώ, άγνωστη είναι η στάση του άλλου μέρους, της Γερμανίας.
Στο έργο Διασύνδεσης Ελλάδας–Σαουδικής Αραβίας (Saudi Greek Interconnection). Τον Σεπτέμβριο του 2023 συστάθηκε εταιρεία ειδικού σκοπού, Saudi Greek Interconnection S.A., ισομερούς συνιδιοκτησίας των δύο Διαχειριστών (ΑΔΜΗΕ και National Grid S.A – Saudi Electricity Company), με καταστατικό σκοπό, όπως γράφεται, να εκπονήσει μελέτες για την εμπορική βιωσιμότητα του έργου της διασύνδεσης για τη μεταφορά καθαρής ενέργειας από τη Βόρειο Αφρική και τη Μέση Ανατολή στην Ευρώπη.
Οι Βουλευτές της Νέας Αριστεράς επισημαίνουν πως ο ΑΔΜΗΕ κρατήθηκε υπό δημόσιο έλεγχο για να προστατεύει τους καταναλωτές και για να υπηρετεί το δημόσιο συμφέρον και για αυτό ζητούν να μάθουν: ποιο είναι το κόστος κάθε διεθνούς διασύνδεσης που περιλαμβάνεται στο ΔΠΑ του ΑΔΜΗΕ, ποια θα είναι τα οφέλη από κάθε διασύνδεση για τους τελικούς καταναλωτές και από όλες μαζί συνδυαστικά, πώς συνδέεται ο σχεδιασμός για νέες μονάδες ορυκτού αερίου, με όλες αυτές τις διασυνδέσεις, τις μονάδες ΑΠΕ και τις μονάδες αποθήκευσης, καθώς και ποια θα είναι τα οφέλη των παραπάνω διεθνών διασυνδέσεων για τους τελικούς καταναλωτές σύμφωνα με την Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων;
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης ΕΔΩ