Έξι (06) Βουλευτές της Νέας Αριστεράς, με πρωτοβουλία της Βουλεύτριας Φλώρινας και Γραμματέα της Κ.Ο. της Νέας Αριστεράς Πέτης Πέρκα, κατέθεσαν ερώτηση προς τους κ.κ. Υπουργούς Προστασίας του Πολίτη καθώς και Υποδομών και Μεταφορών με θέμα την «παράνομη και επικίνδυνη στάθμευση κλούβας των ΜΑΤ σε λεωφορειολωρίδα στο κέντρο της Αθήνας – Σύγκρουση δημόσιων συμφερόντων και διακινδύνευση της ασφάλειας συγκοινωνιών και πολιτών».
Οι Βουλευτές της Νέας Αριστεράς επισημαίνουν ότιη συστηματική και μόνιμη παρουσία οχημάτων της Ελληνικής Αστυνομίας, και συγκεκριμένα των λεωφορείων (κλούβες) των ΜΑΤ, επί 24ώρου βάσεως στη διασταύρωση Ακαδημίας και Ζωοδόχου Πηγής, έχει προκαλέσει πληθώρα σοβαρών προβλημάτων σε συγκοινωνιακό, θεσμικό και κοινωνικό επίπεδο. Η πρακτική αυτή δημιουργεί προβλήματα για την κυκλοφορία των αστικών συγκοινωνιών, την οδική ασφάλεια και την καθημερινότητα των κατοίκων.
Εδώ και ένα έτος τουλάχιστον, οι εν λόγω κλούβες καταλαμβάνουν τον λεωφορειόδρομο και τη στάση των αστικών συγκοινωνιών, αναγκάζοντας τα λεωφορεία να σταθμεύουν στη μεσαία λωρίδα της οδού Ακαδημίας. Το αποτέλεσμα είναι να αποβιβάζονται και να επιβιβάζονται οι επιβάτες υπό άκρως επικίνδυνες συνθήκες, διασχίζοντας το οδόστρωμα εν κινήσει. Πρόσφατα σημειώθηκε τροχαίο ατύχημα μεταξύ αστικού λεωφορείου και Ι.Χ. αυτοκινήτου, με αιτιώδη συνάφεια τη συνεχή παρουσία της κλούβας των ΜΑΤ στο εν λόγω σημείο.
Σύμφωνα με το άρθρο 38 του Ν. 5209/2025 του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), απαγορεύεται ρητώς η στάση ή στάθμευση κάθε οχήματος σε απόσταση μικρότερη των 12 μέτρων από στάσεις λεωφορείων και κάθε κατάληψη λεωφορειολωρίδας που εξυπηρετεί τις δημόσιες συγκοινωνίες. Η στάθμευση των υπηρεσιακών λεωφορείων των ΜΑΤ εντός της λεωφορειολωρίδας και μπροστά από τη στάση συνιστά κατάφωρη παραβίαση του άρθρου 38 του (KOK), αλλά και των άρθρων 290 και 292 του Ποινικού Κώδικα περί επικίνδυνων παρεμβάσεων και παρακώλυσης συγκοινωνιών.
Η σύγκρουση καθηκόντων και σκοπών είναι προφανής: από τη μια, οι αστυνομικές δυνάμεις καλούνται να διασφαλίζουν την έννομη τάξη και την ασφάλεια των πολιτών από την άλλη, η παρουσία τους με τον συγκεκριμένο τρόπο συνιστά εμπόδιο σε άλλο συνταγματικά κατοχυρωμένο δημόσιο συμφέρον, δηλαδή τη διασφάλιση της εύρυθμης και ασφαλούς λειτουργίας των δημόσιων συγκοινωνιών. Η κατάληψη της λεωφορειολωρίδας και η παρακώλυση της στάσης συνιστούν ευθεία παραβίαση των θεμελιωδών υποχρεώσεων του Κράτους απέναντι στους πολίτες, στους κανόνες κυκλοφορίας και στην προστασία της ζωής και της ασφάλειας. Δικαιούνται τα ΜΑΤ στο πλαίσιο άσκησης των καθηκόντων τους να παρεμποδίζουν την άσκηση καθηκόντων της τροχαίας ;
Πέραν του θεσμικού και λειτουργικού ζητήματος, ανακύπτει και πρόβλημα δημόσιας ασφάλειας: πρόσφατα, κλούβα των ΜΑΤ στον ίδιο χώρο υπέστη ανάφλεξη, λόγω ελλιπούς συντήρησης. Υπενθυμίζεται ότι τα οχήματα αυτά, ηλικίας άνω των 20 ετών, δεν αντικαταστάθηκαν αλλά “ανακατασκευάστηκαν” με δαπάνη 20 εκατομμυρίων ευρώ από το κονδύλι των 700 εκατ. της ΕΕ για την προσφυγική κρίση, με εργολαβία που –σύμφωνα με καταγγελίες αστυνομικών– οδήγησε σε οχήματα που πλημμυρίζουν, παθαίνουν βλάβες, τίθενται εκτός λειτουργίας και κινδυνεύουν να πιάσουν φωτιά. Η κακή αυτή τεχνική κατάσταση εκθέτει τόσο τους επιβαίνοντες αστυνομικούς όσο και τους πολίτες των γύρω περιοχών σε κίνδυνο.
Το φαινόμενο έχει προκαλέσει δικαιολογημένη αγανάκτηση σε κατοίκους και επαγγελματίες της περιοχής, καθώς συνδυάζεται με διαρκή ηχορύπανση, κατάληψη δημόσιου χώρου και διατάραξη της ομαλότητας στην καθημερινότητα του κέντρου της πόλης. Η διαρκής παρουσία των οχημάτων των ΜΑΤ στο ίδιο σημείο στο κέντρο της πόλης προκαλεί επιπλέον οπτική υποβάθμιση και φόβο στους κατοίκους, τουρίστες και επαγγελματίες της περιοχής. Ενισχύει την εικόνα της αστυνομοκρατούμενης πολιτείας εις βάρος της τουριστικής ανάπτυξης τη πρωτεύουσας της χώρας. Δεν πρόκειται για προσωρινό μέτρο αλλά για σχεδόν μόνιμη εγκατάσταση καταστολής στον πυρήνα του κέντρου της πόλης.
Οι Βουλευτές της Νέας Αριστεράς καταλήγουν σε έξι ερωτήσεις προς τους αρμόδιους Υπουργούς.
Δείτε την ερώτηση ΕΔΩ: