Προς τον πρωθυπουργό κ. Μητσοτάκη
Προς την Υπουργό Παιδείας κ. Κεραμέως
Προς την Υφυπουργό Παιδείας κ. Μακρή
Προς τον Γενικό Γραμματέα κ. Κόπτση
Κοινοποίηση:
Τομεάρχες Παιδείας όλων των κομμάτων, Βουλευτές όλων
των κομμάτων, Ε.Σ.Α.μεΑ., Συλλόγους ΑμεΑ, Ραδιοτηλεοπτικά
μέσα, Εκπαιδευτικά sites, Συνήγορος των ΑμεΑ, Συνήγορος
του Πολίτη, Σ.ΕΠ.Ε. (Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας), ΑΔΕΔΥ,
ΟΛΜΕ, ΔΟΕ, Σωματεία εκπαιδευτικών (ΕΛΜΕ, ΣΥΚΠΕ, ΟΚΠΕ)
ΘΕΜΑ :
ΑΙΤΗΜΑ
ΕΝΤΑΞΗΣ ΣΕ ΕΙΔΙΚΗ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΣΕ ΟΣΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΕΧΟΥΜΕ
ΟΙ ΙΔΙΟΙ, Ο/Η ΣΥΖΥΓΟΣ,ΤΟ ΤΕΚΝΟ,
ΑΝΑΠΗΡΙΑ ΑΝΩ ΤΟΥ 50%,
ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΣ ΠΑΘΗΣΕΩΣ
ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΚΑΤΑ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ (ΜΕ ΠΡΟΤΑΞΗ)
– ΑΜΕΣΗΣ ΜΕΤΑΘΕΣΗΣ
– ΑΜΕΣΗΣ ΑΠΟΣΠΑΣΗΣ
– ΟΡΙΣΤΙΚΗΣ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗΣ
ΚΑΙ ΑΝΑΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗΣ / ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΩΝ ΕΙΔΙΚΩΝ
ΚΑΤΗΓΟΡΙΩΝ ΑΜΕΑ
Αξιότιμες/οι κυρίες/οι,
Σύμφωνα με την εγκύκλιο Μεταθέσεων εκπαιδευτικών
Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σχολικού έτους 2020-2021,
03-11-2020, Αρ. πρωτ. : 149629/Ε2, καθώς και σύμφωνα με
την Εγκύκλιο Μεταθέσεων εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας
Εκπαίδευσης σχολικού έτους 2021-2022, 11-11-2021, Αρ.
Πρωτ.: 144390/Ε2, όπως ορίζεται στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄
ειδικές κατηγορίες μετάθεσης:
δικαίωμα υποβολής μετάθεσης κατά προτεραιότητα έχουν
αποκλειστικά και μόνον κάποιες ελάχιστες ειδικές κατηγορίες
εκπαιδευτικών ΑμεΑ και μάλιστα μετά τη διετή υπηρέτηση
της οργανικής.
Και μάλιστα το δικαίωμα άμεσης απόσπασης (πριν τη διετή
υπηρέτηση της οργανικής),
που δίνεται σε αυτές τις ελάχιστες κατηγορίες εκπαιδευτικών,
δεν απαλλάσσει από την υποχρέωση υπηρέτησης της
οργανικής σε ύστερο χρόνο.
Ταυτοχρόνως, σύμφωνα με το Τεύχος A’ 177/15.09.2020 –
Άρθρο 42, όσον αφορά στους νεοδιοριζόμενους
εκπαιδευτικούς έχουν ενταχθεί και όσοι έχουν,
οι ίδιοι ή οι σύζυγοί τους, ποσοστό αναπηρίας 75% και άνω
ανεξαρτήτως παθήσεως
ή έχουν τέκνα με αναπηρία 67% και άνω, ανεξαρτήτως
παθήσεως,
με δικαίωμα μόνον απόσπασης και χρωστώντας τη διετή
υπηρέτηση της οργανικής τους θέσης.
Και τέλος, όσον αφορά στην οριστική τοποθέτησή τους, αυτή
πραγματοποιείται κατά τη διαδικασία των μεταθέσεων, στο
πλαίσιο της οποίας συγκρίνονται, κατά περίπτωση, με τους
λοιπούς εκπαιδευτικούς του κλάδου τους.
Αιτιολογική Έκθεση
Επειδή:
1. Το ελάχιστο προαπαιτούμενο, (για απόσπαση μόνον),
ποσοστό του 75% είναι αυθαίρετο, αψυχολόγητο, δίχως
καμία επιστημονική βάση και απαράδεκτα υψηλό, καθώς
έρχεται σε πλήρη αντίφαση με τα κλιμάκια αναπηρίας
των ΚΕ.Π.Α. (Κέντρα πιστοποίησης αναπηρίας), ήτοι
o έως 50%
o 50% έως 66% / (Μερική αναπηρία)
o 67% έως 79% / (Βαριά αναπηρία)
o 80% και άνω / (Πολύ βαριά αναπηρία)
2. Καταστρατηγείται η αρχή της ίσης μεταχείρισης, καθώς,
όσον αφορά στον ίδιο τον εκπαιδευτικό,
ή στον/στη σύζυγο,
απαιτείται 75%,
ενώ όσον αφορά στο τέκνο απαιτείται 67%,
ενώ όσον αφορά στις εκπαιδευτικούς με συγκεκριμένες
παθήσεις /(ελάχιστες) ειδικές κατηγορίες (του
απαρχαιωμένου θεσμικού πλαισίου) δεν απαιτείται
(δικαίως) συγκεκριμένο ποσοστό αναπηρίας.
3. Το δικαίωμα της απόσπασης που δίνεται τελικά σε
ελάχιστους, δεν έχει πραγματικό αντίκρισμα, καθώς δεν
απαλλάσσει από την υπηρέτηση, και μάλιστα δυο ετών,
στην οργανική θέση του τόπου διορισμού.
4. Ο νομοθέτης, σε πλήρη αντίφαση με τους
προαναφερθέντες διαχωρισμούς, αναγνωρίζει,
κλιμακωτή μοριοδότηση (απαγορευτικά βέβαια χαμηλή)
όσον αφορά στην αίτηση όμως μόνον της απόσπασης
και μόνον μετά τη μετά την διετή υπηρέτηση,
λαμβάνοντας υπόψη τα κλιμάκια των ΚΕ.Π.Α. (50%-66%,
67%-79%, 80% και άνω).
5. Ο νομοθέτης, αυτό-ακυρώνεται, διότι δεν αναγνωρίζει
ούτε καν την προαναφερθείσα κλιμακωτή μοριοδότηση,
όσον αφορά στην αίτηση μετάθεσης, (μετά τη διετία),
συνεπώς όλοι οι εκπαιδευτικοί με αναπηρίες ιδίων ή
συζύγου ή τέκνου μπαίνουν στην ίδια χοάνη – άνευ
προτεραιότητας / πρόταξης – με όλους τους λοιπούς,
δίχως αναπηρίες, εκπαιδευτικούς.
Το δικαίωμα μετάθεσης μετά τη διετία, χωρίς ειδική
μέριμνα για τους εκπαιδευτικούς με αναπηρίες ιδίων ή
συζύγου, ή τέκνου, είναι κενό περιεχομένου, αφού,
παρότι μπορεί να έχουν μεγάλα ποσοστά αναπηρίας,
συγκρίνονται, κατά περίπτωση, με τους λοιπούς
εκπαιδευτικούς του κλάδου τους, (δίχως δηλαδή να
προτάσσονται), γεγονός που συνιστά παράβαση του
νόμου 158(I)/1999 / ΜΕΡΟΣ VII ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΙΣΟΤΗΤΑΣ / (3)
‘Η ίση μεταχείριση των ανίσων είναι το ίδιο απαράδεκτη
με την άνιση μεταχείριση των ίσων’.
Αυτό σημαίνει, πως καθόλου βέβαιη δεν είναι η
μετάθεση στην οικογενειακή εστία τους, με βεβαιότερη
την πιθανότητα μάλλον μιας απόσπασης κάθε χρόνο σε
διαφορετικό νομό ανά την επικράτεια, ή μια αναίτια
ανελαστική παραμονή στον τόπο διορισμού, όχι για ένα,
όχι για δύο, αλλά για πολλά ακόμα χρόνια.
6. Ο νομοθέτης, όσον αφορά τους εκπαιδευτικούς με
αναπηρία των ιδίων ή μελών της οικογενείας, έρχεται σε
πλήρη αντίθεση με τον δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα
N.352807 /άρθρο 67 παράγραφος 8, σύμφωνα με τον
οποίο επιτρέπεται «κατ’ εξαίρεση η μετάθεση… είτε σε
περίπτωση αμοιβαίας αίτησης υπαλλήλων είτε για
σοβαρούς υπηρεσιακούς ή προσωπικούς λόγους».
7. Ο νομοθέτης, δεν έλαβε υπόψη στη διαδικασία προ του
διορισμού ως κριτήριο πρόταξης , ‘άτομα με ποσοστό
αναπηρίας τουλάχιστον 50%, άτομα που έχουν τέκνο,
αδελφό ή σύζυγο, καθώς και τέκνα ατόμων με ποσοστό
αναπηρίας 67% και άνω’, ήτοι κριτήριο που λαμβάνεται
υπόψη σε όλες τις λοιπές προκηρύξεις του δημοσίου
τομέα, πλην του εκπαιδευτικού τομέα.
8. Καταστρατηγείται το συνταγματικό δικαίωμα ίσης
πρόσβασης στην εργασία, (άρθρο 4, παράγραφος 1 και
άρθρο 22, παράγραφος 1, εδάφιο α΄), καθώς και το
δικαίωμα της προστασίας από πάσης φύσεως διακρίσεις
(εδάφιο β΄), καθώς, παρά την ύπαρξη πάμπολλων
οργανικών κενών στην πλειονότητα των σχολικών
μονάδων και για όλους σχεδόν τους κλάδους /
ειδικότητες, αντί των ‘νεο’- διορισθέντων ΑμεΑ,
o είτε, ανακοινώθηκαν ήδη μετατιθέμενοι
εκπαιδευτικοί για το έτος 2022-2023 και μάλιστα με
λιγότερα μόρια μετάθεσης σε σχέση με αυτά που
έχουν συγκεντρώσει ήδη οι νεοδιορισθέντες
εκπαιδευτικοί ΑμεΑ, εργαζόμενοι 10-12-15 χρόνια
τώρα με συμβάσεις ορισμένου χρόνου,
o είτε ‘προτιμώνται’, για την κάλυψή τους,
αναπληρωτές / προσωρινά συμβασιούχοι,
o είτε ανακοινώνεται η πρόθεση νέων διορισμών
(από τον ίδιο πίνακα που έγιναν οι διορισμοί της
10ης
-8-2021), ήτοι εκπαιδευτικών με λιγότερα μόρια
– εάν και εφόσον γίνει κάτι τέτοιο, θα σημάνει
πλέον τον μόνιμο εγκλωβισμό, καθώς πολλά κενά
θα καλυφθούν από τους (εν δυνάμει)
νεοδιορισθέντες, αλλά και έτι δε περισσότερο θα
σημάνει και την διακινδύνευση της ζωής της
οικογενείας των εκπαιδευτικών ΑμεΑ για πολλά
επιπλέον έτη, ίσως και μέχρι τη συνταξιοδότησή
τους.
9. Παραβιάζεται η παιδαγωγική αρχή / το δικαίωμα της
σταθερότητας της παιδαγωγικής σχέσης εκπαιδευτικού
(και δη ΑμεΑ) – μαθητών, καθώς, παρότι διορίστηκαν,
υπηρετούν την οργανική τους όντας ‘στη διάθεση’ της
υπηρεσίας, που σημαίνει πως κατά το δεύτερο έτος,
πάρα πολλοί προβλέπεται να υπηρετούν σε άλλο /
διαφορετικό σχολείο από το σχολείο της πρώτης
προσωρινής τοποθέτησης, καθώς πολλοί έχουν
τοποθετηθεί σε λειτουργικό και όχι οργανικό κενό και
συγκρίνονται με όλους τους άλλους, χωρίς αναπηρίες,
εκπαιδευτικούς (άνευ πρόταξης / προτεραιότητας).
Ως εκ τούτου, ακυρώνεται στην πράξη η πιθανότητα
σταθερής / συνεχόμενης υπηρέτησης στην ίδια σχολική
μονάδα.
10. Καταστρατηγείται η αρχή της χρηστής διοίκησης και
της καλής πίστης, καθώς οι νεοδιοριζόμενοι
εκπαιδευτικοί με αναπηρίες ιδίων ή συζύγου ή τέκνου,
Α. Έχουν επιλέξει να υπηρετούν το δημόσιο αγαθό της
Παιδείας, παρ’ όλες τις ανάγκες τους σε επίπεδο
θεραπευτικό, ιατρικό/νοσοκομειακό, πρακτικό,
οικογενειακό, οικονομικό, κοινωνικό και ψυχολογικό.
Β. Στη συντριπτική τους πλειοψηφία, έχουν υπηρετήσει
επί σειρά πολλών ετών, με μεγάλο προσωπικό κόστος,
λόγω – μεταξύ όλων των άλλων – και των αντικειμενικών
δυσκολιών της αναπηρίας, υπό το καθεστώς της
‘αναπλήρωσης’, συνεπώς δεν θα έπρεπε καν να
λογίζονται ως «νεο»-διοριζόμενοι ή δόκιμοι.
Γ. Στη μεγάλη τους πλειονότητα, έχουν βιώσει ετήσια /
επαναλαμβανόμενη εσωτερική μετανάστευση /
προσφυγιά – κάθε σχολικό έτος σε διαφορετικό τόπο κι
όχι μόνο σε διαφορετική σχολική μονάδα.
Και εξαναγκάζονται
o είτε να ‘εγκαταλείπουν κάθε χρόνο μόνο του,
τον/την σύζυγο ή το τέκνο ΑμεΑ ‘πίσω’ στον τόπο
μόνιμης κατοικίας,
o είτε να μετακινούν / φέρουν μαζί τους τα ΑμεΑ (ή
και κάποια από τα υπόλοιπα) μέλη της οικογενείας,
βιώνοντας τις αντίξοες συνθήκες της ελληνικής
παραμεθορίου / νήσων ανά την επικράτεια
(αναζητώντας, κάθε χρόνο, νέα ‘βιώσιμη’ στέγη,
αλλά και ιατρική περίθαλψη σε ανύπαρκτες
νοσοκομειακές δομές και συντηρώντας δύο σπίτια
στα όρια της οικονομικής εξαθλίωσης / εξόντωσης).
Δ. Έχουν υποστεί μια κατάφορη παραβίαση του
συνταγματικού δικαιώματος (άρθρο 21) της προστασίας
ατόμων με ειδικές ανάγκες, καθώς και της προστασίας
της οικογένειας, καθώς, στην πλειονότητά τους
διορίστηκαν εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά από την
οικογενειακή τους εστία, βρισκόμενοι ήδη πάνω από τα
όρια των αντοχών τους, αφού όχι μόνον δεν έχει
αναγνωρισθεί η πολύχρονη προσφορά τους, αλλά
τιμωρούνται με μια καταχρηστικά ανελαστική παραμονή
στον τόπο διορισμού, για ένα, δύο ή και πολλά
περισσότερα έτη.
Ε. Έχουν στηρίξει και συνεχίζουν να στηρίζουν, με τη
μέγιστη δυνατή ενσυναίσθηση, ‘φύσει και θέσει’, εν
μέσω της πολυετούς οικονομικής κρίσης, αλλά και της
πρόσφατης υγειονομικής / οικονομικής κρίσης, καθώς
και της τωρινής γεωπολιτικής / οικονομικής κρίσης το
δημόσιο σχολείο.
Προτεινόμενη διάταξη
Προτείνουμε:
την υιοθέτηση ουσιωδών κοινωνικών κριτηρίων,
όσον αφορά στις υπηρεσιακές μεταβολές των εκπαιδευτικών
με αναπηρία, ιδίων ή μελών της οικογενείας τους,
ήτοι την τροποποίηση του Ν.4722/2020 – ΦΕΚ Α΄ 177/15-9-
2020 / Άρθρο 42
‘Οι νεοδιοριζόμενοι εκπαιδευτικοί ή μέλη Ε.Ε.Π και Ε.Β.Π που
ανήκουν στις ειδικές κατηγορίες μετάθεσης της παρ. 1 του
άρθρου 13 του π.δ. 50/1996 (Α΄ 45) ή του άρθρου 8 του
π.δ. 56/2001 (Α΄ 47), αντίστοιχα, καθώς και επιπλέον ειδικές
κατηγορίες… καθώς και όσοι έχουν, οι ίδιοι ή οι σύζυγοί τους,
ποσοστό αναπηρίας 50% και άνω ανεξαρτήτως παθήσεως ή
έχουν τέκνα με αναπηρία 50% και άνω, ανεξαρτήτως
παθήσεως, δύνανται να μετατίθενται άμεσα, και δίχως την
υποχρέωση της διετούς υπηρέτησης της οργανικής θέσης, και
κατά προτεραιότητα, με απόφαση του αρμόδιου οργάνου
ύστερα από γνώμη των οικείων υπηρεσιακών συμβουλίων,
κατόπιν προσκόμισης πιστοποιητικού Κέντρου Πιστοποίησης
Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.) που αποδεικνύει τα ανωτέρω’.
ΠΙΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ, ΑΝΑΜΕΝΟΥΜΕ:
1. ΑΝΑΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΚΑΙ ΕΞΟΜΟΙΩΣΗ
ΤΟΥ ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΟΥ ΠΟΣΟΣΤΟΥ ΑΝΑΠΗΡΙΑΣ
ΣΕ 50% ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ (ΙΔΙΟΥΣ, ΣΥΖΥΓΟ, ΤΕΚΝΟ)
2. ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΜΕΤΑΘΕΣΗΣ
‘ΚΑΤΑ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ’ (ΜΕ ΠΡΟΤΑΞΗ)
ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΟΣΟΥΣ ΕΧΟΥΝ ΑΝΑΠΗΡΙΑ ΑΝΩ ΤΟΥ 50%
ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ
ΣΤΙΣ ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΜΕΝΕΣ ΕΙΔΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
3. ΑΝΑΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ / ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΩΝ ΕΙΔΙΚΩΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΩΝ ΑΜΕΑ
Συνιστά ζήτημα επιβίωσης και όχι μόνον επιτακτική ανάγκη,
ΝΑ ΔΟΘΕΙ ΣΤΟ ΑΜΕΣΩΣ ΠΡΟΣΕΧΕΣ ΧΡΟΝΙΚΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ
ΔΙΚΑΙΩΜΑ
ΕΝΤΑΞΗΣ ΜΑΣ ΣΤΙΣ ΕΙΔΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ,
ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΟΣΟΥΣ ΕΞ’ ΗΜΩΝ ΕΧΟΥΜΕ
ΟΙ ΙΔΙΟΙ, Ο/Η ΣΥΖΥΓΟΣ,ΤΟ ΤΕΚΝΟ,
ΑΝΑΠΗΡΙΑ ΑΝΩ ΤΟΥ 50%,
(συνεπώς με κατάργηση του επαίσχυντου 75%,
και του 67% για το τέκνο)
ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΣ ΠΑΘΗΣΕΩΣ,
ΣΥΝ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ
I. ΑΜΕΣΗΣ ΜΕΤΑΘΕΣΗΣ
ή εάν δοθεί μετά τη διετή υπηρέτηση,
να είναι ΚΑΤΑ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ (ΜΕ ΠΡΟΤΑΞΗ)
II. ΑΜΕΣΗΣ ΑΠΟΣΠΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΕΤΟΣ 2022-2023
ΚΑΙ
ΚΑΤΑ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ (ΜΕ ΠΡΟΤΑΞΗ)
III. ΟΡΙΣΤΙΚΗΣ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗΣ ΚΑΤΑ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ (ΜΕ
ΠΡΟΤΑΞΗ)
Με εκτίμηση
Εκπαιδευτικοί ΑμεΑ /
Εκπαιδευτικοί με σύζυγο ΑμεΑ / Εκπαιδευτικοί με τέκνο ΑμεΑ /
Νεοδιόριστοι / Γενικής (και Ειδικής) Εκπαίδευσης