Ολοένα και περισσότερες χριστουγεννιάτικες εκδηλώσεις σημειώνονται σε όλες τις πόλεις της χώρας μας οι οποίες μας προσκαλούν να συμμετέχουμε σε ξεχωριστές, ιδιαίτερες και λαμπερές δράσεις.
Πόλεις- σταθμοί οι οποίοι έχουν συνδεθεί με τα Χριστούγεννα και πλέον έχουν δημιουργήσει brand name = ένα όνομα, ένα σχέδιο, ένα σύμβολο ή οποιοδήποτε άλλο χαρακτηριστικό το οποίο ταυτίζεται με το προϊόν ή την υπηρεσία ενός οργανισμού, το οποίο διαφοροποιείται από τα άλλα της αγοράς.
Οι πολιτιστικές εκδηλώσεις των πόλεων αποτελούν ένα συνεχώς αναπτυσσόμενο φαινόμενο, καθώς διαδραματίζουν κεντρικό ρόλο στην κουλτούρα μας. Για παράδειγμα, ικανοποιούν την βασική ανάγκη της κοινωνίας να σηματοδοτεί τις σημαντικές περιστάσεις, να γιορτάζει τα ορόσημα της ιδιωτικής και δημόσιας ζωής, να συμβάλει στην οικονομική ανάπτυξη της περιοχής κοκ.
Γι’ αυτούς τους λόγους οι παρακάτω πόλεις βρίσκονται στο επίκεντρο των Χριστουγέννων και πετυχαίνουν τον σκοπό τους.
Πιο αναλυτικά:
Στην Κατερίνη για πρώτη φορά θα λειτουργήσει φέτος το «Μουσείο Χριστουγέννων» το οποίο δημιουργήθηκε με την πρωτοβουλία του Δήμου και θα πλαισιώνει τις χριστουγεννιάτικες δράσεις.
Στην Δράμα από το 2004 λειτουργεί η «Ονειρούπολη», ο σχεδιασμός της οποίας βασίζεται σε ένα τόπο γεμάτο με δραστηριότητες και παιχνίδια που προσελκύει όλη την οικογένεια. Για την σύσταση αυτής της ιδέας η διοίκηση της «Δημοξυλουργικής» της δημοτικής επιχείρησης στη Δράμα ξεκίνησε την υλοποίηση, αξιοποιώντας το ήδη υπάρχον ανθρώπινο δυναμικό με την κατάλληλη τεχνογνωσία δημιουργώντας ένα ξεχωριστό project.
Τα Τρίκαλα πρωτοστατούν με τον «Μύλο των Ξωτικών» ο οποίος λαμβάνει χώρα στα παλιά φουγάρα, κρατώντας ζωντανή την βιομηχανική μνήμη της περιοχής.
Αναρίθμητες δράσεις για τα Χριστούγεννα οι οποίες έχουν κοινό στόχο και σκοπό: την ανάδειξη της κουλτούρας και της τοπικής πολιτιστικής κληρονομιάς, την ανάπτυξη του τουρισμού και φυσικά την δημιουργία χριστουγεννιάτικων τοπόσημων.
Πριν από λίγες μέρες, πληροφορηθήκαμε πως ο Δήμος Κοζάνης προετοιμάζει έναν ξύλινο διάκοσμο στην πόλη, εργαστήρια και δράσεις για τα Χριστούγεννα καθώς και το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου την Δευτέρα 5 Δεκεμβρίου.
Μελετώντας σε βάθος τις δράσεις αυτές, θα παρατηρήσουμε πως το άναμμα του δέντρου φέτος δεν συνάδει με την «λευκή νύχτα» και γι’ αυτό έχουν δημιουργηθεί αντιδράσεις από τον εμπορικό σύλλογο. Βέβαια δεν είναι η πρώτη φορά όπου ο δήμος διοργανώνει μία πολιτιστική δράση, η οποία δεν συμπεριλαμβάνει το τοπικό εμπόριο (Δες 1ο Street Food Festival). Ακόμη, οι ξύλινες χριστουγεννιάτικες εγκαταστάσεις θα βρίσκονται τοποθετημένες για λιγότερο από 1,5 βδομάδα.
Εύλογα λοιπόν, κανείς θα συμπέρανε πως ο σκοπός των χριστουγεννιάτικων δράσεων του Δήμου Κοζάνης δεν συνάδει με τον στόχο των πολιτιστικών εκδηλώσεων.
Οι δράσεις σχεδιάζονται με οράματα έχοντας ανθρωποκεντρικό και οικονομοκεντρικό χαρακτήρα και φυσικά με σεβασμό στην κοινωνία. Το event management
συστηματοποιεί ένα επιστημονικό πεδίο, αντλώντας πρότυπα και
συστήματα διοίκησης από παρεμφερή γνωστικά αντικείμενα όπως την πολιτιστική διαχείριση, την διαχείριση έργων, το marketing, την διαχείριση οικονομικών
και ανθρωπίνων πόρων κά.
Εν κατακλείδι, οι πολιτιστικές εκδηλώσεις απαιτούν ανθρώπους με επιστημονικότητα, τεχνογνωσία και εξειδικεύσεις καθώς δεν χωράνε ερασιτεχνικοί χειρισμοί οι οποίοι επιφέρουν μη επιθυμητά αποτελέσματα. Κυρίως σε μία περιοχή όπως η Κοζάνη, η οποία πλήττεται από δυσμενή κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα (απολιγνητοποίηση, ανεργία κλπ).
Πηγές:
Geraldi, J.G./Lee-Kelley, L./Kutsch, E. (2010): Project manager response to unexpected events. In: International Journal of Project Management
J Allen, R Harris, L Jago, A Tantrai, P Jonson, E D’Arcy (2022): Festival and special event management
CultureNow.gr
Τοπικές διαδικτυακές εφημερίδες Κοζάνης
Κορίνα Χατζηπαναγιωτίδου
Πολιτιστική Διαχειρίστρια, MSc/ MBA Πολιτιστικό Management