Η Βουλευτής Π.Ε. Κοζάνης και Τομεάρχης Τουρισμού ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ. κ. Καλλιόπη Βέττα, με αφορμή την οικονομική κατάρρευση του τρίτου μεγαλύτερου ταξιδιωτικού ομίλου, που δραστηριοποιείται και στην Ελλάδα, FTI Touristik Gmbh, κατέθεσε κοινοβουλευτική ερώτηση προς την Υπουργό Τουρισμού, την οποία συνυπογράφουν 17 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.
Η ερώτηση αναφέρεται στις σοβαρές οικονομικές συνέπειες για τον ελληνικό τουρισμό από την πτώχευση του ομίλου, καθώς στην Ελλάδα συνεργάζονται μαζί του περί τα 1.000 ξενοδοχεία και αυτή τη στιγμή φιλοξενούνται ήδη σε εκατοντάδες από αυτά, περίπου 7.500 άτομα.
Επίσης θίγει το σοβαρό πρόβλημα ακύρωσης των προκρατήσεων, οι οποίες υπολογίζεται από ξενοδοχειακούς φορείς ότι ανέρχονται σε 130.000 δωμάτια (μόνο στην Κρήτη αυτή τη στιγμή κινδυνεύουν να χαθούν περίπου 100.000 αφίξεις), καθώς και τον προβληματισμό για το κατά πόσο θα μπορέσουν να καταβληθούν προς τις ελληνικές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις τα χρέη ύψους 1,8 εκ. ευρώ που έχει ο όμιλος προς αυτές.
Ως εκ τούτου η Τομεάρχης Τουρισμού του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κ. Καλλιόπη Βέττα θέτει συγκεκριμένα ερωτήματα προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Τουρισμού, που εμφανίζεται για μια ακόμη φορά να αιφνιδιάζεται από τα γεγονότα, αποδεικνύοντας ότι η προ 5ετίας κατάρρευση του ταξιδιωτικού ομίλου Thomas Cook δεν δίδαξε τίποτα στους ιθύνοντες του υπουργείου:
-Πως θα αποτραπεί ή θα περιοριστεί η οικονομική ζημιά των τοπικών κοινωνιών και θα προστατευτούν οι εργαζόμενοι, οι επιχειρήσεις και οι προμηθευτές αυτών;
-Πως θα προστατευθούν και θα αποζημιωθούν οι επισκέπτες που δεν έχουν κάνει κράτηση με πακέτο διακοπών;
-Τι θα γίνει με τον επαναπατρισμό των ξένων ταξιδιωτών που βρίσκονται ήδη στην Ελλάδα και με τους χιλιάδες παραθεριστές, οι οποίοι ανησυχούν για τον ορατό κίνδυνο ματαίωσης του ταξιδιού τους προς την Ελλάδα;
-Σε ποιες ενέργειες έχει προβεί το Υπουργείο Τουρισμού και ο ΕΟΤ για να προστατευθεί το τουριστικό brandname της χώρας, ώστε να καταδειχθεί ότι ο ελληνικός τουρισμός είναι ανθεκτικός σε τέτοιου είδους κρίσεις, αν και όποτε συμβούν;
-Έχετε σχεδιάσει μηχανισμό διαχείρισης κρίσεων μετά την κατάρρευση της Thomas Cook; Και, αν ναι, πότε ο μηχανισμός αυτός ενεργοποιήθηκε και σε ποιες ενέργειες έχετε προβεί, δεδομένου ότι υπήρχαν προειδοποιητικά μηνύματα για την εξέλιξη αυτή;
Επισυνάπτεται η ερώτηση.
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς την Υπουργό Τουρισμού
ΘΕΜΑ:«Ο ελληνικός τουρισμός εξακολουθεί να είναι ευάλωτος στις κρίσεις εξαιτίας της έλλειψης αποτελεσματικού μηχανισμού άμεσης αντιμετώπισής τους»
Πέντε περίπου χρόνια μετά την κατάρρευση του ταξιδιωτικού κολοσσού της Thomas Cook,το ευρωπαϊκό τουριστικό οικοδόμημα κλυδωνίζεται ακόμη μία φορά από ανάλογη κρίση.
Ο όμιλος ταξιδιών FTI Touristik Gmbh (ένας από τους μεγαλύτερους στην Ευρώπη) που δραστηριοποιείται και στην Ελλάδα με 1.000 περίπου συνεργαζόμενα ξενοδοχεία, κατέθεσε αίτηση έναρξης αφερεγγυότητας.
Σύμφωνα με σχετικά δημοσιεύματα, η εξέλιξη αυτή επηρεάζει συνολικά περίπου 7.500 άτομα στην χώρα μας, τα οποία διαμένουν ήδη σε ξενοδοχεία που βρίσκονται κυρίως στη Ρόδο και την Κρήτη, αλλά και σε μικρότερο βαθμό στην Κέρκυρα, την Κω, την Κεφαλονιά και τη Ζάκυνθο.
Παράλληλα, επηρεάζει και τις προκρατήσεις, με ορατό τον κίνδυνο ακύρωσης τους. Σύμφωνα με εκτιμήσεις αρμόδιων φορέων, υπολογίζεται ότι αυτές ανέρχονται σε 130.000 δωμάτια. Ειδικότερα, στην Κρήτη, οι προκρατήσεις με συμβόλαια είναι περίπου στις 60.000, στη Ρόδο 30.000, στην Κω 20.000 ενώ αρκετές υπάρχουν και σε άλλα τουριστικά μέρη.
Το γεγονός έρχεται να επιβεβαιώσει πόσο ευάλωτος είναι ο ελληνικός τουρισμός απέναντι στις διάφορες κρίσεις και πόσο αναγκαία είναι η αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου με την σταδιακή απεξάρτησή του από την επιρροή των μεγάλων tour operator.
Επειδή μόνο στην Κρήτη -που αυτή τη στιγμή βρίσκονται περίπου 3.000 τουρίστες-, κινδυνεύουν να χαθούν σχεδόν 100.000 αφίξεις.
Επειδή η διαχείριση της κατάρρευσης του ομίλου ταξιδιών FTI Touristik Gmbh δεν σταματάει στον επαναπατρισμό και την αποζημίωση των ταξιδιωτών.
Επειδή υπάρχει ανάγκη άμεσης ανάληψης δράσεων από πλευράς Υπουργείου Τουρισμού και ΕΟΤ ώστε να προστατευθεί το τουριστικό brand name της χώρας και να καταδειχθεί ότι ο ελληνικός τουρισμός μπορεί με αποτελεσματικότητα να αντιμετωπίσει ανάλογες κρίσεις και στο μέλλον.
Επειδή υπάρχει κίνδυνος αλληλουχίας καταρρεύσεων σε υγιείς επιχειρήσεις όπως ταξιδιωτικά γραφεία, ξενοδοχεία και προμηθευτές, με δεδομένο ότι ήδη 300 περίπου ξενοδοχεία είναι επιβαρυμένα λόγω των ανεξόφλητων χρεών ύψους συνολικά 1,8 εκατ. ευρώ του TFI προς αυτά, από την προηγούμενη χρονιά.
Επειδή παρά το γεγονός ότι η εταιρεία FTI είναι ασφαλισμένη κατά της αφερεγγυότητας μέσω του Γερμανικού Ταμείου Ταξιδιωτικής Ασφάλισης (DRFS) το οποίο είναι υπεύθυνο για την επιστροφή της τιμής ταξιδιού που καταβλήθηκε στους πελάτες για κάθε απαραίτητο επαναπατρισμό των επισκεπτών, η ασφάλιση αυτή δεν περιλαμβάνει τους πελάτες που δεν έχουν κάνει κράτηση πακέτου διακοπών.
Επειδή, ο ελληνικός τουρισμός προκειμένου να είναι ανταγωνιστικός και ανθεκτικός οφείλει να ανταπεξέρχεται με επιτυχία στην αντιμετώπιση των εκάστοτε κρίσεων
Ερωτάται η αρμόδια Υπουργός:
1.Έχει εκπονήσει συγκεκριμένο σχέδιο έγκαιρης λήψης αποφάσεων για την αποτελεσματική αντιμετώπιση τέτοιων κρίσεων; Αν ναι, πότε ο μηχανισμός αυτός ενεργοποιήθηκε και σε ποιες προληπτικές ενέργειες προέβη καθώς υπήρχαν προειδοποιητικά μηνύματα για την εξέλιξη αυτή, όπως και στην περίπτωση της Thomas Cook;
2. Έχει εξασφαλισθεί η ασφαλής επιστροφή των ξένων ταξιδιωτών που βρίσκονται στην Ελλάδα; Υπάρχει δυνατότητα να ολοκληρώσουν τις διακοπές τους; Σε ποιες ενέργειες έχει προβεί ή πρόκειται να προβεί το Υπουργείο Τουρισμού για την διευκόλυνση της συγκεκριμένης προοπτικής;
3. Υπάρχει πρόβλεψη για το τι θα γίνει με τους χιλιάδες ταξιδιώτες, οι οποίοι ανησυχούν για τον ορατό κίνδυνο ματαίωσης του ταξιδιού τους στην Ελλάδα; Σε ποιες ενέργειες έχει προβεί το Υπουργείο Τουρισμού προκειμένου να καταστεί δυνατή η υλοποίηση της επίσκεψής τους στην Ελλάδα και να περιοριστούν περαιτέρω δυσμενείς συνέπειες για τις τουριστικές επιχειρήσεις, τους προμηθευτές και τους εργαζόμενους σε αυτές;
4.Καθώς το Γερμανικό Ταμείο Ταξιδιωτικής Ασφάλισης (DRFS), το οποίο είναι υπεύθυνο για την επιστροφή της τιμής ταξιδιού, αποζημιώνει μόνο τους πελάτες που έχουν κάνει κράτηση πακέτου διακοπών, πως σκοπεύει να αντιμετωπίσει την περίπτωση αποζημίωσης των υπολοίπων πελατών που δεν έχουν επιλέξει αυτή την κράτηση;
5.Με δεδομένο ότι η κακή διαχείριση της κρίσης θα επηρεάσει δυσμενώς την εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό, σε ποιες ενέργειες θα προβεί ώστε να προστατευθεί και να ενισχυθεί το brand name της χώρας, ως μίας που διαθέτει αποτελεσματικό μηχανισμό διαχείρισης παρόμοιων κρίσεων;
Η ερωτώσα Βουλευτής
Βέττα Καλλιόπη
Αυλωνίτης Αλέξανδρος
Γαβρήλος Γιώργος
Δούρου Ρένα
Θρασκιά Ράνια
Καλαματιανός Διονύσης
Κασιμάτη Νίνα
Κοντοτόλη Μαρίνα
Μάλαμα Κυριακή
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Νοτοπούλου Κατερίνα
Παπαηλιού Γιώργος
Παππάς Νίκος
Παππάς Πέτρος
Πούλου Παναγιού (Γιώτα)
Σαρακιώτης Γιάννης
Ψυχογιός Γιώργος