Είναι η 4η φορά που αναγκάζομαι να γράψω για το συγκεκριμένο κόμβο, τον οποίο κατασκεύασε η Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας. Ακριβώς το μεσημέρι της Κυριακής 15/6/2025, με πλήρη ηλιοφάνεια, συνέβη το απολύτως αναμενόμενο και απολύτως προδιαγεγραμμένο ατύχημα: κάποιο ΙΧ, που ερχόταν από Δυτικά προς Βατερό, έπεσε πάνω σε άλλο ΙΧ, που κινούνταν μέσα στον κόμβο.
Η κίνηση στους κυκλικούς κόμβους βασίζεται στην ιδέα πως το κάθε όχημα θα διανύει αντίστοιχο τόξο του κύκλου, προκειμένου να υπάρχει επαρκής απόσταση ανάμεσά τους. Δυστυχώς, στο συγκεκριμένο κόμβο, λόγω της εξαρχής αγνόησης της ύπαρξης κοινοτικής οδού ανάμεσα στο γήπεδο και στο πρατήριο καυσίμων, η εσφαλμένη χωροθέτηση δεν εξασφαλίζει ισορροπημένα τόξα κίνησης των οχημάτων: τα οχήματα που έρχονται από δυτικά έχουν μπροστά τους μικρό μήκος μέσα στον κύκλο. Το σημείο σύγκλισης κίτρινου και κόκκινου βέλους στην εικόνα είναι εξαιρετικά επικίνδυνο κι απαιτείται ιδιαίτερα αυξημένη προσοχή απ’ όλους.
Κάποιοι θα πουν πως υπάρχει σήμανση και παραβίαση προτεραιότητας. Το πρόβλημα εδώ είναι πως αφενός η σχεδίαση και η κατασκευή της εισόδου στον κόμβο από δυτικά είναι προβληματικά κι αφετέρου οι κολόνες φωτισμού κρύβουν κάποιες απ’ τις πινακίδες. Επιπλέον στην Κοζάνη υπάρχουν πολλοί κυκλικοί κόμβοι χωρίς συνέπεια στη σήμανση: αλλού υπάρχουν πινακίδες στοπ, αλλού ανάποδα τρίγωνα παραχώρησης προτεραιότητας κι αλλού απολύτως τίποτα. Είναι μια ευτυχία να οδηγείς στην Κοζάνη, αποκτάς εμπειρίες που θα χρησιμεύσουν αν πας π.χ. στο Παλέρμο της Σικελίας, στο Κάιρο ή ίσως στο Νέο Δελχί.
Το απολύτως χειρότερο είναι πως πληροφορήθηκα ότι η Περιφέρεια ετοιμάζεται να κάνει νέο κυκλικό κόμβο στον αυχένα ανάμεσα Βατερό και Κοζάνη, κοντά στο ναό Αγίου Χαραλάμπους, κι από εκεί να δώσει σύνδεση προς τη ΖΕΠ και το Πανεπιστήμιο. Η συγκεκριμένη θέση είναι παντελώς ακατάλληλη και επικίνδυνη, καθώς το σημείο πιάνει εύκολα ομίχλη. Μετά το τραγικό περιστατικό με τους δυο νεκρούς στα διόδια Πολυμύλου, καλό είναι η Περιφέρεια να το ξανασκεφτεί, καθώς θα δημιουργήσει πολύ περισσότερα προβλήματα, από όσα υποτίθεται πως θα λύσει. Πληροφορήθηκα πως από το Βατερό υπάρχει εναλλακτική πρόταση, επομένως είναι χρήσιμο αυτοί που σχεδιάζουν στα γραφεία να μιλήσουν μ’ αυτούς που κυκλοφορούν στο δρόμο. Μέχρι τότε, ας βάλουν καμιά πινακίδα που να λέει πώς πας απ’ το δρόμο του Αργίλου και τη ΖΕΠ στο Πανεπιστήμιο, καθώς ακόμα έχουμε πινακίδες που να στέλνουν για το Πανεπιστήμιο στο πάρκο του Αη-Δημήτρη!
Και δεν τελειώσαμε: όταν θα κλείσουν τη μεγάλη γέφυρα Σερβίων για μακρόχρονη επισκευή, μεγάλο μέρος της κυκλοφορίας από γέφυρα Ρυμνίου-Αιανή θα διοχετευθεί στο δρόμο Κοζάνης-Βατερού, όπως έγινε και την προηγούμενη φορά που έκλεισε η γέφυρα Σερβίων. Οι κλίσεις του συγκεκριμένου δρόμου είναι πολύ δύσκολες για φορτωμένα φορτηγά, τα οποία κινούνται με ταχύτητα 10-20 χλμ/ώρα και από πίσω μαζεύονται κάθε φορά πάνω από 15-20 ΙΧ. Οι συνθήκες συμφόρησης της κυκλοφορίας είναι απολύτως ευνοϊκές για την πρόκληση ατυχημάτων, καθώς στη συνέχεια αναγκαστικά γίνονται συνεχή προσπεράσματα.
Το πρόβλημα αυτό δεν θα υπήρχε αν είχε κατασκευαστεί ο περιφερειακός δακτύλιος της Κοζάνης, που έχει καταντήσει χειρότερα κι απ’ το γιοφύρι της Άρτας. Το κλείσιμο της γέφυρας των Σερβίων είναι σίγουρα σοβαρός λόγος ώστε τα κονδύλια της δήθεν «δίκαιης» μετάβασης να πάνε κατά προτεραιότητα στην κατασκευή του δακτύλιου. Δυστυχώς τα βλέπουμε να πηγαίνουν σε φωτοβολταϊκά της ΔΕΗ, τα οποία ήδη δεν χρειάζονται για τη χώρα μας.
Δρ Χρήστος Ι. Κολοβός

