Ο ενεργειακός εκσυγχρονισμός των Επιβατικών και Εμπορευματικών Μεταφορών συνιστά μια επιλογή του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με έμφαση στη βιώσιμη αστική κινητικότητα, την ηλεκτροκίνηση και τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων, δηλώνει ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Μεταφορές κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος σε άρθρο του στην ειδική έκδοση της εφημερίδας Ναυτεμπορική: «Ενέργεια και Περιβάλλον».
Ο κ. Παπαδόπουλος τονίζει ότι πέρα από τη συμβατική υποχρέωση της Ελλάδας στο πλαίσιο της Πράσινης Συμφωνίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, ο ενεργειακός εκσυγχρονισμός των Μεταφορών συνιστά μια επιλογή της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου.
Σχετικά με τις πρωτοβουλίες στο πεδίο των Επιβατικών Μεταφορών, τονίζει:
«Θέτουμε ως προτεραιότητα τη βιώσιμη αστική κινητικότητα εφαρμόζοντας πολιτικές υπέρ της ενίσχυσης της χρήσης των ήπιων μορφών μετακίνησης, όπως το ποδήλατο, που εντάσσονται σε έναν σχεδιασμό ανάπτυξης συνδυασμένων μετακινήσεων, με πυλώνα τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Το θεσμικό πλαίσιο του Υπουργείου για την κατάρτιση των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας δίνει την ευκαιρία στους Δήμους και τις Περιφέρειες να εκπονήσουν σχέδια αστικών παρεμβάσεων στη βάση ενός μοντέλου που λαμβάνει υπόψη όλες τις παραμέτρους των τοπικών συστημάτων μεταφορών.
Έτσι, θεραπεύουμε το σύνηθες πρόβλημα των αποσπασματικών παρεμβάσεων σε πολλές πόλεις, όπου γινόταν ένα έργο χωρίς να έχει προβλεφθεί η λειτουργικότητά του σε συνδυασμό με τις υπόλοιπες υποδομές.
Σε κάθε ΣΒΑΚ, πλέον, προβλέπονται δράσεις για την ενίσχυση των τοπικών συγκοινωνιών, της χρήσης του ποδηλάτου και της ήπιας κυκλοφορίας, την προσβασιμότητα, την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, έργα βελτίωσης των συνθηκών οδικής ασφάλειας, αλλά και εισαγωγή ευφυών συστημάτων μεταφορών.
Ήδη έχουμε εγκρίνει 14 ΣΒΑΚ και απευθύνουμε πρόσκληση σε όλους τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να καταθέσουν τα δικά τους Σχέδια.
Ειδικά για το ποδήλατο, καταρτίσαμε τον Οδηγό Δημόσιας Πολιτικής, ο οποίος περιλαμβάνει συγκεκριμένους στόχους για την αύξηση της χρήσης του ποδηλάτου, με ορίζοντα υλοποίησης το 2030.
Άλλωστε, σήμερα υλοποιούνται δράσεις που διευκολύνουν τη χρήση του στις καθημερινές μετακινήσεις σε συνδυασμό με τα μέσα σταθερής τροχιάς, ενώ θεσμοθετήσαμε τη δημιουργία οργανωμένων θέσεων στάθμευσης μοτοσικλετών και ποδηλάτων, προκειμένου να αντιμετωπίσουμε το συγκεκριμένο πρόβλημα.»
Για την ηλεκτροκίνηση, ο Υφυπουργός Μεταφορών σημειώνει:
«Η σημερινή κυβέρνηση έχει να επιδείξει μετρήσιμα αποτελέσματα, καθώς πιάσαμε το νήμα από την αρχή, με δεδομένο ότι οι πρώτες ενέργειες που είχαμε κάνει στην προηγούμενη θητεία μου ως Υφυπουργός Μεταφορών το 2014, δεν συνεχίστηκαν από την προηγούμενη κυβέρνηση.
Το 2019 υπήρχαν μόλις 58 φορτιστές σε όλη τη χώρα και τώρα υπάρχουν περίπου 2.000 σημεία φόρτισης, με τον προγραμματισμό να προβλέπει 25.0000 φορτιστές έως το 2030. Ταυτόχρονα, από 404 ταξινομήσεις αμιγώς ηλεκτροκίνητων οχημάτων το 2019 φτάσαμε στις 4.731 το 2022, παρά τις δυσκολίες που υπάρχουν διεθνώς στην αυτοκινητοβιομηχανία.
Η ηλεκτροκίνηση κερδίζει έδαφος μέρα με τη μέρα και επεκτείνεται τόσο στις δημόσιες συγκοινωνίες όσο και στις εμπορευματικές μεταφορές, όπου η χρήση ηλεκτροκίνητων οχημάτων μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά αποτελεσματική και οικονομική στις αστικές εμπορευματικές μεταφορές και ειδικότερα, στην παράδοση στο τελευταίο μίλι.»
Στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας, ο κ. Παπαδόπουλος τονίζει ότι η εξοικονόμηση κόστους και η μείωση της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης θα επιτευχθεί, κυρίως, με την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών υποδομών που υλοποιεί το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Όπως αναφέρει:
«Ο σιδηρόδρομος συνδέεται με βασικούς λιμένες και βιομηχανικές περιοχές, ενώ δρομολογούνται, μετά από χρόνια, εμβληματικά έργα όπως το νέο εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο και η μεταφορά των μεταφορικών επιχειρήσεων από τον Ελαιώνα στη Φυλή.
Η συγκεκριμένη παρέμβαση θα έχει πολλαπλά οφέλη στο αστικό περιβάλλον της πρωτεύουσας, καθώς θα ανοίξει τον δρόμο για τη συνολική ανάπλαση της περιοχής του Ελαιώνα και θα αποσυμφορήσει στον Κηφισό από την κίνηση των φορτηγών.»
Ο Υφυπουργός Μεταφορών σημειώνει ότι σε συνδυασμό με τις παραπάνω ενέργειες, λαμβάνεται μέριμνα για την επερχόμενη μεταβολή του ενεργειακού μείγματος με τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων, όπως το υδρογόνο.
Σχετικά, αναφέρει:
«Η Ελλάδα πρωταγωνιστεί στο πεδίο της απολιγνιτοποίησης, που ειδικά στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας, μεταβάλλονται στη βάση ενός στρατηγικού πλάνου, οι οικονομικές συνθήκες υπό τις οποίες αναπτύχθηκε η περιοχή για περισσότερο από μισό αιώνα.
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ετοιμάζει το θεσμικό πλαίσιο για τη χρήση του υδρογόνου ως καυσίμου μεταφορών, μέσω προγραμματικής σύμβασης με το «ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος», ώστε να προσδιορίσουμε τις τεχνικές προδιαγραφές αδειοδότησης και λειτουργίας των πρατηρίων διάθεσης αυτών των καυσίμων.»
Κλείνοντας, ο κ. Παπαδόπουλος δηλώνει αισιόδοξος ότι η Ελλάδα θα πρωταγωνιστήσει στη μετάβαση σε ένα λιγότερο ενεργοβόρο μείγμα στον τομέα των μεταφορών, με χρήση εναλλακτικών καυσίμων, περισσότερες επιλογές στις αστικές μετακινήσεις και οικονομίες κλίμακας στο μεταφορικό έργο.
Τηλεδιοίκηση για όλα αυτά Μιχαλάκη θα υπάρξει; αν βέβαια έμαθες τι είναι τηλεδιοίκηση.