Με το πέρας του τριημέρου συνεδρίου οινοτουρισμού 12-14 Νοεμβρίου, το δεύτερο στην Ελλάδα μετά το αντίστοιχο στην Σαντορίνη, και παράλληλα της πρώτης εκδήλωσης του υπουργείου τουρισμού στην Περιφέρεια μας τα συμπεράσματα είναι πολλά και αποτελούν οδηγό για τα υπόλοιπα βήματα.
Στα πλαίσια της δίκαιης μετάβασης που ακόμη σχεδιάζεται για την περιοχή μας ο τουρισμός θέλουμε να αποτελέσει, έναν από τους μικρούς αλλά πολλούς, πυλώνες ανάπτυξης για την επόμενη μέρα. Σήμερα που μιλάμε όμως δεν υπάρχει τουριστικό προϊόν, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων( Νυμφαίο, Καστοριά) και τα έσοδα του τουρισμού στην περιοχή μας είναι ελάχιστα. Είμαστε η περιφέρεια με τις λιγότερες διανυκτερεύσεις, την μικρότερη κατά κεφαλή δαπάνη ανά επισκέπτη και την μικρότερη συνεισφορά του Ελληνικού τουρισμού στο ΑΕΠ της περιφέρειας μας.
Οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού (οινολογικός, θρησκευτικός, βιομηχανικός, περιπατητικός, αθλητικός) μπορούν μακροπρόθεσμα να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας και έσοδα αρκεί να γίνουν οι αντίστοιχες δράσεις ενίσχυσης, προβολής και προώθησης. Το υπουργείο μετά από πολύ δουλειά και κυρίως λόγω της επιμονής της Υφυπουργού κ. Ζαχαράκη πραγματοποίησε το συνέδριο για 2 κυρίως λόγους. Πρώτον γιατί τα κρασιά Αμυνταίου, Βελβεντού, Σιάτιστας είναι από τα καλύτερα στην Ελλάδα και δεύτερον γιατί είναι η μορφή τουρισμού που μπορεί πιο εύκολα να αναδειχθεί, λόγω της δουλειάς που έχει γίνει έως σήμερα από ιδιωτικές πρωτοβουλίες των οινοποιών, των εστιατόρων και των ξενοδόχων της περιοχής. Οι πάνω απο 50 Έλληνες και ξένοι δημοσιογράφοι που περιηγήθηκαν επί 3 ημέρες στην Δυτική Μακεδονία είναι σίγουρο πως θα μεταφέρουν την εμπειρία που έζησαν προς το κοινό, άρα θα φέρουν επισκέπτες αλλά και θα βοηθήσουν στην ενίσχυση των πωλήσεων των τοπικών κρασιών.
Τα ζητήματα που τέθηκαν για τα προβλήματα των οινοπαραγωγών παρουσία κυβερνητικών υπουργών πρέπει οπωσδήποτε να επιλυθούν γιατί η αύξηση της παραγωγής τους σημαίνει έσοδα και θέσεις εργασίας για την περιοχή. Παράλληλα η πρόταση του Υφυπουργού μεταφορών κ. Παπαδόπουλου για ένταξη ποδηλατικής διαδρομής ανάμεσα στα οινοποιεία έχει πολύ ενδιαφέρον κυρίως για χώρες τις κεντρικής Ευρώπης.
Η πολιτεία και το υπουργείο για πρώτη φορά έκαναν αυτό που ζητάμε διαχρονικά οι άνθρωποι του τουρισμού. Να μας ανοίξει τον δρόμο σαν περιφέρεια και μας δώσει την ώστε να αναπτύξουμε ένα είδος τουριστικού προϊόντος που πιστεύουμε σε αυτό. Τώρα είναι ευθύνη της περιφέρειας, των δήμων και των ιδιωτών να βάλουμε σε ράγες και να συνεχίσουμε την προώθηση του οινοτουρισμού.
Το βασικό πρόβλημα κατά την άποψη μου για την αποτυχία δημιουργίας τουριστικού προϊόντος διαχρονικά είναι η έλλειψη συνεργασίας ανάμεσα σε περιφέρεια, δήμους, φορείς αλλά και η έλλειψη τεχνικών γνώσεων αυτών που έχουν την ευθύνη για την χάραξη τουριστικής στρατηγικής. Η λύση πάντα είναι η από κοινού κατάρτιση σχεδίου δράσης και υλοποίηση του άσχετα με το αν αλλάζουν οι πολιτικοί προϊστάμενοι. Δεν γίνεται κάθε 2 χρόνια να αλλάζουν τα πρόσωπα και να ξεκινάει η δουλειά ξανά από το μηδέν.
Ο χρόνος στην κλεψύδρα της περιοχής μας θα τελειώσει πολύ γρήγορα εάν δεν βρούμε τρόπους να κρατήσουμε τις παραγωγικές ηλικίες εδώ και αυτό μπορεί να γίνει και μέσα από τον τουρισμό εάν και εφόσον ακουστούμε οι άνθρωποι του κλάδου και δράσουμε συντονισμένα αφήνοντας στην άκρη μικρό πολιτικές και μικρό τοπικιστικές σκοπιμότητες.