Στην ομιλία της στη Βουλή για το νομοσχέδιο «Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα» η Βουλευτής Ν. Κοζάνης Παρασκευή Βρυζίδου επεσήμανε τα θετικά του νομοσχεδίου, όπως:
→ Την πρόβλεψη της πρακτικής άσκησης με αμοιβή των φοιτητών.
→ Τα αμειβόμενα διδακτορικά σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο και τη βιομηχανία.
→ Τα εσωτερικά προγράμματα Erasmus.
→ Την άμεση αναγνώριση των πτυχίων από το ΔΟΑΤΑΠ.
→ Τη διασφάλιση των 3.500 οργανικών θέσεων των ήδη διορισμένων κληρικών.
→ Το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των start ups επιχειρήσεων εντός των Πανεπιστημίων.
Η κα Βρυζίδου αναφέρθηκε επίσης:
→ Στην πρόσληψη των 25.000 εκπαιδευτικών, που θεωρεί ότι είναι η έμπρακτη στήριξη του Υπουργείου στους μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και στους αδιόριστους εκπαιδευτικούς που 12 χρόνια περίμεναν μια προοπτική, αλλά δυστυχώς άκουγαν από την προηγούμενη κυβέρνηση μόνο ευχές και υποσχέσεις.
Αναλυτικά η ομιλία:
Κύριοι Υπουργοί,
κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
→ τα ελληνικά πανεπιστήμια αναμφισβήτητα έχουν ένα πολύ υψηλό επίπεδο φοιτητών, προγραμμάτων σπουδών, πανεπιστημιακών καθηγητών, μεταπτυχιακών και διδακτορικών. Ωστόσο όλα αυτά τα οποία γίνονται στα ελληνικά πανεπιστήμια δεν αποφέρουν το αποτέλεσμα που θα έπρεπε στη χώρα μας, η οποία το έχει ανάγκη, αλλά και της αξίζει.
Γι’ αυτό το λόγο θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα σε πολλά επιμέρους ζητήματα έτσι ώστε όσα γίνονται να φέρουν και το αναμενόμενο αποτέλεσμα.
Κι αυτό πρέπει να γίνει -και έχει γίνει ήδη μέχρι σήμερα- από μία Κυβέρνηση υπεύθυνη, από ένα Υπουργείο που έχει τη γενναιότητα να κάνει αυτά τα βήματα και κυρίως από ένα Υπουργείο και ανθρώπους οι οποίοι είναι αποφασισμένοι να δουλέψουν σκληρά και να δουν την κάθε λεπτομέρεια των επιμέρους αυτών ζητημάτων.
Γιατί σαφέστατα είναι δύσκολα ζητήματα και δεν επιλύονται με επιφανειακές παρεμβάσεις ή με λύσεις οι οποίες δίνουν διέξοδο σε ένα θέμα, αλλά μπλοκάρουν όλα τα υπόλοιπα.
• Ξεκινώ με το ζήτημα των σπουδών των φοιτητών οι οποίοι έδιναν εξετάσεις, έμπαιναν στο πανεπιστήμιο, αλλά δεν τελείωναν ποτέ. Όπως ξέρουμε, η ελληνική οικογένεια επενδύει στην εκπαίδευση. Έτσι χάνονταν πόροι και από τη δημόσια εκπαίδευση, αλλά και από τα σπίτια, από τους γονείς, από τα νοικοκυριά.
• Επίσης, είχαμε φοιτητές οι οποίοι έπαιρναν το πτυχίο τους και στη συνέχεια, αν είχαν την ευκαιρία για μια εργασία, δεν μπορούσαν να αποδώσουν άμεσα, γιατί δεν είχαν την ανάλογη πρακτική εξάσκηση.
• Και βέβαια το ακόμη χειρότερο είναι ότι, όταν τελείωναν τις σπουδές τους, έβρισκαν θέσεις εργασίας και αναγκάζονταν να φύγουν στο εξωτερικό ή κάποιοι επέλεγαν μεταπτυχιακά του εξωτερικού ή διδακτορικά για να μπορούν να τα συνδυάσουν και να έχουν περισσότερες ευκαιρίες για εργασία στο μέλλον.
Σε όλα αυτά τα μεγάλα ζητήματα έρχεται το νομοσχέδιο να δώσει απάντηση. Πρέπει να είμαστε ικανοποιημένοι και να επαινούμε αυτές τις προσπάθειες, διότι αν δει κάποιος αναλυτικά το νομοσχέδιο, θα δει δεκάδες ζητήματα που λύνονται. Αν είμαστε δίκαιοι και σωστοί, πρέπει να τα εξετάσουμε και αναλόγως να ασκήσουμε κριτική και όχι να καταδικάσουμε ένα νομοσχέδιο εφ’ όλης της ύλης επειδή έχουμε διαφορετική άποψη σε ένα, δύο, πέντε άρθρα.
→ Τα μεταπτυχιακά έχουν μεγάλη σημασία και βέβαια και τα προγράμματα Erasmus που γίνονται σε χώρες της Ευρώπης. Έτσι οι φοιτητές μας, αξιοποιώντας ευρωπαϊκά κονδύλια, αποκτούσαν πρόσθετες γνώσεις κατά τη διάρκεια των σπουδών τους. Γίνεται ένα μεγάλο βήμα με το πρόγραμμα Erasmus εσωτερικά, έτσι ώστε να μπορούν οι φοιτητές να αποκτήσουν γνώσεις από παράπλευρα τμήματα και βέβαια όλη αυτή η δράση να γίνει μέσα στην Ελλάδα.
Σίγουρα υπάρχουν γνώσεις που μπορούν να παρθούν από άλλα τμήματα, γιατί ξέρουμε ότι ο κάθε τομέας έχει τις δικές του δυνατότητες, τις δικές του προοπτικές που μπορούν να τις αξιοποιήσουν τα παιδιά. Είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα.
→ Επίσης, όσον αφορά τα βιομηχανικά διδακτορικά έχουμε πει πολλές φορές ότι η χώρα μας εκπονεί υψηλών προδιαγραφών διδακτορικά, τα οποία, όμως, δεν συνδέονται πάντα μεταξύ τους.
Γίνονται παράλληλα πολλές έρευνες και αυτές όχι μόνο δεν αξιοποιούνται για οφέλη και για αναπτυξιακές προοπτικές της χώρας, αλλά δεν φέρνουν τα αναμενόμενα αποτελέσματα και στις επιχειρήσεις, αλλά και στους ίδιους που τα έχουν εκπονήσει. Έτσι, λοιπόν, δίνεται η δυνατότητα με αυτά τα διδακτορικά να συνδεθεί η βιομηχανία με την έρευνα και το πανεπιστήμιο και να μπορέσουν αυτά τα αποτελέσματα να αξιοποιηθούν για ανάπτυξη και από την άλλη να υπάρχουν οικονομικά οφέλη για τους εμπλεκόμενους, γιατί η έρευνα και η μελέτη θέλουν αφοσίωση, θέλουν μεγάλη προσπάθεια και αυτή πρέπει αναλόγως να αμείβεται.
• Αυτές οι προσπάθειες, λοιπόν, μέσα στα πανεπιστήμια είναι μεγάλα βήματα που τα περιμέναμε εδώ και χρόνια.
• Είναι βήματα που έπρεπε να γίνουν για να εκσυγχρονιστεί το πανεπιστήμιο.
• Το οφείλουμε στη νέα γενιά.
• Όλοι παρατηρούσαμε τα προβλήματα που υπάρχουν, αλλά κάτι έπρεπε να γίνει προς αυτήν την κατεύθυνση.
• Δεν έπρεπε οι νέοι μας ούτε να μένουν άνεργοι πτυχιούχοι, αλλά ούτε να φεύγουν στο εξωτερικό.
• Βέβαια, υπάρχουν κι άλλες παροχές και άλλη μέριμνα για την ψυχολογική υποστήριξη μέσα στα πανεπιστήμια.
→ Επίσης, δίνεται η κατεύθυνση του ενιαίου ψηφοδελτίου των φοιτητικών εκλογών, γιατί οι φοιτητές σήμερα έχουν περισσότερα προβλήματα από ό,τι ενδεχομένως υπάρχουν έξω στη ζωή και θα πρέπει ενωμένοι, σα μια φωνή, να διεκδικήσουν τα συμφέροντά τους, να καταθέσουν τις απόψεις τους και να έχουμε τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα. Είναι κρίμα το δυναμικό της χώρας, που είναι οι φοιτητές, να εξαντλείται σε πολιτικές αντιπαραθέσεις, προσπαθώντας να λύσει προβλήματα άλλου χώρου. Τα προβλήματα των φοιτητών είναι σημαντικά και πρέπει οι δυνάμεις τους να είναι ενωμένες προς μια συγκεκριμένη κατεύθυνση.
→ Θα ήθελα επίσης να κάνω μια αναφορά στους 25 χιλιάδες διορισμούς που έχουν γίνει στην εκπαίδευση και να πω ότι η ανεργία του επιστήμονα είναι το πιο βαρύ πλήγμα.
Πέρα από τις τοποθετήσεις, τις διαφορετικές απόψεις, τα επιχειρήματα και τις αντιπαραθέσεις, εκείνο που έχει σημασία είναι το αποτέλεσμα, και το αποτέλεσμα είναι από το Υπουργείο Παιδείας, να δώσουμε διορισμούς στους εκπαιδευτικούς κι αυτό έγινε, το προηγούμενο διάστημα κι αυτό επιβεβαιώνει και τη θετική βούληση, αλλά και την αποτελεσματικότητα της Κυβέρνησης και του Υπουργείου.
→ Τέλος, θέλω να επαινέσω τη μέριμνα που υπάρχει για τους 3,5 χιλιάδες κληρικούς, για τους οποίους είχε γίνει με ΦΕΚ ο διορισμός τους, αλλά δεν υπήρχαν οργανικές θέσεις. Με αυτόν τον τρόπο παίρνει τέλος η ανασφάλεια σε διάφορους τομείς, όπως είναι το συνταξιοδοτικό και το ασφαλιστικό.
Όμως, αυτή η κίνηση μετά από πολλές δεκαετίες γίνεται πράξη και εκτός από το ότι λύνει ένα πρόβλημα, στέλνει και ένα μήνυμα αναγνώρισης της προσφοράς των κληρικών της χώρας μας, που είναι πολύπλευρη.
Είναι ψυχολογική στήριξη, είναι κοινωνική στήριξη, είναι φιλανθρωπικό έργο. Μέσα από όλη αυτήν τη δουλειά και την προσπάθεια που γίνεται, νομίζω ότι κι εμείς έπρεπε να αναγνωρίσουμε το έργο τους, διασφαλίζοντας τουλάχιστον αυτά που δικαιούνται, έτσι ώστε να υπάρχει ίδια μεταχείριση και ίδια συμπεριφορά προς όλους τους κληρικούς.
→ Καλώ το σύνολο των συναδέλφων να στηρίξουμε το νομοσχέδιο της παιδείας, γιατί έχει να κάνει με τη νέα γενιά και η νέα γενιά μάς κοιτάει κατάματα, ζητάει διευκρινίσεις, ρωτάει, γιατί βρίσκεται σε πολλά αδιέξοδα και σε δυσκολίες.
→ Πρέπει να τολμήσουμε, πρέπει να δώσουμε λύσεις, όπως στο ΔΟΑΤΑΠ που περίμεναν χρόνια να αναγνωριστούν τα πτυχία τους. Ήταν μια ταλαιπωρία που δεν έπρεπε να υπάρχει. Στερούνταν θέσεις εργασίας και αυτό ήταν άδικο για τα παιδιά της χώρας μας.
→ Σε όλες αυτές τις νομοθετικές ρυθμίσεις υπάρχουν πάρα πολλά πλεονεκτήματα.
Πρέπει να είμαστε δίκαιοι, να τα αναδείξουμε, γιατί το χρωστάμε στη νέα γενιά και στην πατρίδα μας.
Σας ευχαριστώ