«• Η δημόσια εκπαίδευση είναι το θεμέλιο μιας υγιούς και ισορροπημένης κοινωνίας και η βάση για την πρόοδο και την ανάπτυξη κάθε χώρας.
• Όταν θέλεις βελτιώσεις, όταν θέλεις να δουλέψεις, σαφέστατα και κάποια πράγματα θα αλλαχθούν και κάποιοι θα ξεβολευτούν και ίσως να έχει σε κάποιες κατηγορίες και πολιτικό κόστος.
• Κανένα πολιτικό συμφέρον δεν μπορεί να είναι πάνω από το συμφέρον της νέας γενιάς των μαθητών και των φοιτητών και πραγματικά θα δουλέψουμε όλοι και θα στηρίξουμε αυτή την προσπάθεια, γιατί μας νοιάζουν τα νιάτα, γιατί το οφείλουμε στην πατρίδα μας και το οφείλουμε στη νέα γενιά.
• Έχουμε προγραμματίσει για το Σεπτέμβριο, την πρόσληψη 11.700 νέων επιστημόνων εκπαιδευτικών, αυτή η απόφαση μαζί με τους 4.800 της ειδικής αγωγής, οι οποίοι ήδη έχουν προσληφθεί, καθώς και τις 1.100 νέες οργανικές θέσεις ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών που ιδρύονται, είναι το μεγάλο κεφάλαιο, το μεγάλο επίτευγμα του Υπουργείου Παιδείας»
Κυρία Υπουργέ,
κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
• η δημόσια εκπαίδευση είναι το θεμέλιο μιας υγιούς και ισορροπημένης κοινωνίας και η βάση για την πρόοδο και την ανάπτυξη κάθε χώρας και κάθε κυβέρνηση έχει ευθύνη να ασχολείται με τα επιμέρους ζητήματα της παιδείας και να δίνει λύσεις, αφού ασχοληθεί στη λεπτομέρεια και με σοβαρότητα.
Τα μεγάλα προβλήματα στην εκπαίδευση και γενικότερα την παιδεία, τα οποία απασχολούν τη χώρα μας, είναι συγκεκριμένα και πρέπει να τα δεχθούμε και να τα παραδεχθούμε εάν θέλουμε να τα λύσουμε, και πρέπει να τα λύσουμε, γιατί το οφείλουμε στη νέα γενιά. Γιατί τα προβλήματα της νέας γενιάς είναι πολύ πιο σοβαρά από τα δικά μας πολιτικά ζητήματα και τις πολιτικές διαφωνίες και διαφορές μας.
• Το μεγάλο πρόβλημα είναι η ανεργία των νέων επιστημόνων, οι οποίοι επενδύουν στην εκπαίδευσή τους, επενδύουν σε χρόνο, σε χρήμα, αυτοί, οι οικογένειές τους και παίρνοντας το πτυχίο, δεν μπορούν να βρουν δουλειά ή χρειάζεται να ασχοληθούν με κάτι διαφορετικό απ’ αυτό που σπούδασαν ή να φύγουν στο εξωτερικό.
Οφείλουμε, λοιπόν, να πάρουμε τα μέτρα μας.
Τι είναι καλύτερο, να αφήσουμε τα πράγματα ως έχουν και χιλιάδες επιστήμονες να φεύγουν στο εξωτερικό;
Πρέπει να σχεδιάσουμε και να δώσουμε λύσεις, όπως να εκπαιδεύσουμε με τέτοιο τρόπο τους επιστήμονες σε νέες δεξιότητες, με βάση τα νέα δεδομένα, έτσι ώστε να είναι χρήσιμοι σε κάποια επαγγέλματα, τα οποία χρειάζονται στη χώρα μας και δεν έχουμε αυτές τις εξειδικεύσεις. Έτσι, λοιπόν, χρειάζεται μία περαιτέρω οργάνωση.
• Από την άλλη, στο χώρο της εκπαίδευσης έχουμε χιλιάδες εκπαιδευτικούς οι οποίοι δεν έχουν διοριστεί. Οι οικογένειές τους και οι ίδιοι αγωνιούν.
Ένα μεγάλο πρόβλημα που δεν μπορεί να λυθεί εύκολα, γιατί ο δάσκαλος και ο καθηγητής που έχει εκπαιδευτεί αναλόγως, είναι παιδαγωγός, είναι επιστήμονας, δεν μπορεί εύκολα να κάνει κάποιο άλλο επάγγελμα.
Εμείς έχουμε προγραμματίσει για το Σεπτέμβριο, την πρόσληψη 11.700 νέων επιστημόνων εκπαιδευτικών και αυτό είναι το μεγάλο συν, είναι αυτό που πρέπει να ακουστεί από άκρο σε άκρο σε όλη την Ελλάδα, όχι αυτό που έκανε η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και το Υπουργείο Παιδείας, αλλά οι φωνές όλων αυτών των ανθρώπων που θα στηρίξουν τη δημόσια εκπαίδευση, αλλά θα μπορέσουν και οι ίδιοι να κάνουν πράξη τα όνειρά τους, να γίνουν εκπαιδευτικοί, να λειτουργήσουν, να δράσουν και ζήσουν τις οικογένειές τους.
Αυτή η απόφαση μαζί με τους 4.800 της ειδικής αγωγής, οι οποίοι ήδη έχουν προσληφθεί, καθώς και τις 1.100 νέες οργανικές θέσεις ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών που ιδρύονται είναι το μεγάλο κεφάλαιο και το μεγάλο επίτευγμα του Υπουργείου Παιδείας.
• Εδώ θέλω να σταθώ στη σημασία των ψυχολόγων και των κοινωνικών λειτουργών.
Τεράστια προβλήματα υπάρχουν παγκοσμίως. Πρέπει να δώσουμε τις βάσεις στη νέα γενιά. Συναντούμε τη βία, ιδίως τη βία εναντίον των γυναικών, ακόμη και την ενδοοικογενειακή βία που έχει πάρει διαστάσεις. Και από την εκπαίδευση πρέπει να μπουν οι βάσεις.
Σημαντικότατη η πρωτοβουλία να αυξηθεί (ο αριθμός των ψυχολόγων και των κοινωνικών λειτουργών) και να έχουμε αυτούς τους ανθρώπους μέσα στα σχολεία για να μπουν οι αρχές, οι κανόνες, οι βάσεις για να έχουμε τα παιδιά μας ασφαλή και βέβαια, να εκπαιδευτεί ο καθένας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
• Εκτός, όμως, από το θέμα των επιστημόνων που έχουν τελειώσει τις σπουδές τους, η παιδεία πρέπει να πάρει μέτρα και για τους φοιτητές. Γι’ αυτούς που ήδη σπουδάζουν. Είναι αναμφισβήτητο ότι έχουμε μεγάλο αριθμό εισακτέων, πολύ μικρό αριθμό ατόμων που παίρνουν το πτυχίο.
Ένα είναι το δεδομένο, ότι τα νούμερα –είτε είναι οι φοιτητές οι οποίοι μένουν πάρα πολλά χρόνια και δεν τελειώνουν, είτε είναι πραγματικά αυτοί που δεν τους ενδιαφέρει η σχολή τους- είναι πολύ μεγάλα και δεν μπορούμε να τα αφήσουμε έτσι, πρέπει να κάνουμε κάτι.
Μπαίνει η ελάχιστη βάση εισαγωγής. Δεν είναι σωστό αυτό; Δεν είναι ένα μεγάλο πλεονέκτημα το γεγονός ότι θα μπορεί να σπουδάσει κάποιος αυτό που επιλέγει και όχι επειδή τυχαία -μιας και δεν μπόρεσε να περάσει πουθενά, με δύο, τρία, πέντε- βρίσκεται σε μια σχολή; Είναι πολύ σημαντικό. Είναι μια πρωτοβουλία η οποία θα βοηθήσει στο να έχουμε πτυχιούχους εκεί που επέλεξαν και βέβαια, με το ν+2 και το ν+3, δηλαδή τον περιορισμένο χρόνο που θα έχουν πλέον, θα εντατικοποιηθούν και θα έχουμε ανθρώπους πιο γρήγορα στα πτυχία τους.
Αυτό είναι καλό και για τους ίδιους και για τις οικογένειές τους και για τη χώρα.
• Τέλος, θα ήθελα να αναφερθώ στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Και εκεί έχουμε συναντήσει πολλά τρωτά.
Άκουσα λόγια μεγάλα, αυτή την πραγματικότητα, όμως, δεν την είδε κανείς;
Δεν είδαμε ότι στα σχολεία μας πηγαίνουν τα παιδιά και παράλληλα αναζητούν και δεύτερη εκπαίδευση, συμπληρωματική; Αυτό γιατί γίνεται; Δεν είναι μια μορφή αυτή αξιολόγησης του εκπαιδευτικού συστήματος, των καθηγητών και των δασκάλων; Μπορεί να μην ισχύει σε όλη την έκταση, μπορεί να γίνεται και πάρα πολύ καλή δουλειά, αλλά εμείς πρέπει να το αφήσουμε έτσι;
Δεν πρέπει να γίνονται διορθωτικές κινήσεις;
Δεν πρέπει να ενισχύσουμε και να βοηθήσουμε το εκπαιδευτικό σύστημα;
Δεν πρέπει να έχει ό,τι χρειάζεται ο μαθητής για να νιώθει ασφαλής;
Έτσι, λοιπόν, εφαρμόζεται ένα οργανωμένο σύστημα με τους συμβούλους επόπτες, με τους συμβούλους στα θέματα τα παιδαγωγικά και τα επιστημονικά, τις υπηρεσιακές υποχρεώσεις που πρέπει να εκτελούν οι εκπαιδευτικοί.
Με βάση την αξιολόγηση δεν πρέπει να τιμωρηθεί κανείς, απλώς όπου υπάρξουν κενά, ως οφείλει το κράτος θα παρέμβει για να ενισχύσει, να βοηθήσει, να καθοδηγήσει, να εμπλουτίσει, έτσι ώστε να μπορεί ο μαθητής να έχει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
Καθώς και ο εκπαιδευτικός ο οποίος φρόντισε να έχει όλες αυτές τις γνώσεις, είτε γιατί ταίριαζε το πτυχίο του, είτε γιατί προσπάθησε ο ίδιος, είτε από κάποιες συγκυρίες έτυχε να βρίσκεται στα μεγάλα αστικά κέντρα, θα επιβραβευτεί με το να γίνει στέλεχος εκπαίδευσης και να έχει και ένα κίνητρο για να δουλέψει περισσότερο κάθε εκπαιδευτικός προς την κατεύθυνση αυτή.
• Επίσης, θα ήθελα να πω ότι είναι πολύ σημαντική και η μέριμνα που γίνεται στον τομέα της εκκλησιαστικής εκπαίδευσης.
Η ορθοδοξία υπήρξε διαχρονικά το στήριγμα του τόπου της πατρίδας, της οικογένειας. Στηρίζει την κοινωνική συνοχή. Έχει βοηθήσει στις δύσκολες στιγμές και συνεχίζει να βοηθά.
Είναι σημαντικό που της δίνεται αναβάθμιση, που στέκεται δίπλα το Υπουργείο, που φροντίζει να υπάρχουν, μέσα από τη σχολή μαθητείας, περισσότερες πληροφορίες και γνώσεις για τους μελλοντικούς κληρικούς, οι οποίοι θα είναι δίπλα στον κάθε άνθρωπο και θα του συμπαρασταθούν στις δύσκολες ώρες.
Τελειώνοντας, κύριε Πρόεδρε, θέλω να πω ότι
• όταν θέλεις βελτιώσεις, όταν θέλεις να δουλέψεις, σαφέστατα και κάποια πράγματα θα αλλαχθούν και κάποιοι θα ξεβολευτούν και ίσως να έχει σε κάποιες κατηγορίες και πολιτικό κόστος.
Ευτυχώς, ο Πρωθυπουργός μας, ο Κυριάκος Μητσοτάκης και η Υπουργός δεν μπαίνουν σε τέτοια διλήμματα.
• Κανένα πολιτικό συμφέρον δεν μπορεί να είναι πάνω από το συμφέρον της νέας γενιάς των μαθητών και των φοιτητών και πραγματικά θα δουλέψουμε όλοι και θα στηρίξουμε αυτή την προσπάθεια,
γιατί μας νοιάζουν τα νιάτα,
γιατί το οφείλουμε στην πατρίδα μας και
το οφείλουμε στη νέα γενιά.
Σας ευχαριστώ.