Εξεταστική Επιτροπή για «τη διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών και όλων των πτυχών που σχετίζονται με αυτό» – Εξέταση μάρτυρα: Maurizio Capotorto, Διευθύνων Σύμβουλος Hellenic Train
Η Γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας (Κ.Ο.) της Νέας Αριστεράς έθεσε σειρά ερωτημάτων στον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Hellenic Train, στα οποία, αν εκείνος απαντούσε, η απάντηση ήταν μία: η υποδειγματική λειτουργία της σιδηροδρομικής επιχείρησης και οι ευθύνες σε όλους τους άλλους, κυρίως στον κρατικό ΟΣΕ. Ειδικότερα:
Για την εξαίρεση της Hellenic Train για τα δικαιώματα επιβατών
«Δεν ισχύει κάτι τέτοιο», δήλωσε κατηγορηματικά ο κ. Carpotoro για τις εξαιρέσεις που λαμβάνει η εταιρία στην Ελλάδα, ήδη από το 2004, σε ό,τι αφορά τις υποχρεώσεις που απορρέουν από την ευρωπαϊκή νομοθεσία για τα δικαιώματα των επιβατών σιδηροδρομικών γραμμών. Σημειώνεται ότι στην Ιταλία η ίδια εταιρία εφαρμόζει τον Κανονισμό στο ακέραιο.
Για να λάβει την απάντηση της κας Πέρκα ότι, ειδικά για το δυστύχημα των Τεμπών, η Hellenic Train έσπευσε αμέσως μετά την τραγωδία να ανακοινώσει ότι δε θα κάνει χρήση της εν λόγω εξαίρεσης και θα ικανοποιήσει πλήρως τους επιβάτες – προφανώς λοιπόν η εξαίρεση ισχύει.
Για την κρατική επιχορήγηση των άγονων γραμμών
Κανένα σχόλιο από τον κ. Carpotoro για το ότι η κυβέρνηση παραχώρησε στη Hellenic Train το μονοπώλιο της κρατικής επιχορήγησης των άγονων γραμμών για 15 χρόνια – χρόνος πρωτοφανής στην Ευρωπαϊκή Ένωση για μη κρατική σιδηροδρομική εταιρία.
«Είμαστε η μοναδική ευρωπαϊκή χώρα χωρίς κρατική σιδηροδρομική επιχείρηση, με τη Hellenic Train να λειτουργεί ως ιδιωτικό μονοπώλιο. Έχοντας και το μονοπώλιο της επιδότησης των άγονων γραμμών, αλλά και την αρμοδιότητα συντήρησης του τροχαίου υλικού, πολύ δύσκολα θα μπει στην αγορά άλλη εταιρία. Η ελληνική αγορά κλείνει από μια ιταλική εταιρία», ανέφερε η Βουλευτής Φλώρινας.
Για τις μειωμένες επενδύσεις της εταιρίας στη σύμβαση
Το Μνημόνιο Συνεργασίας αποτελούσε μόνο μια «πρόθεση υπογραφής», κατά τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Hellenic Train, ενώ οι επενδύσεις που προβλέπει τελικά η σύμβαση είναι «γενναίες», παρ’ όλο που μειώθηκαν κατά 600 εκ. ευρώ σε σχέση με την αρχική συμφωνία του 2019.
Μάλιστα, στις ‘επενδύσεις’ συμπεριέλαβε και το ενοίκιο που πληρώνει η εταιρία στην ΓΑΙΑΟΣΕ, χρήματα «που επιστρέφουν αμέσως στο δημόσιο». «Είναι απαράδεκτο αυτό που λέτε. Ότι δηλαδή αποτελούν έσοδα για το δημόσιο τα χρήματα των ενοικίων για τροχαίο υλικό, που δίνετε στη ΓΑΙΑΟΣΕ, επειδή δε διαθέτετε δικά σας βαγόνια. Η χώρα αντιμετωπίζεται ως αποικία…», ήταν η εύλογη αντίδραση της κας Πέρκα.
Για τα δρομολόγια των άγονων γραμμών
Καμία απάντηση του κ. Carpotoro για το ότι στις άγονες γραμμές συμπεριλαμβάνονται και γραμμές μη ζημιογόνες. «Ειδικά για το σιδηροδρομικό δίκτυο της Φλώρινας, γίνονται περικοπές δρομολογίων και δρομολογούνται λεωφορεία σε ώρες που δεν εξυπηρετούν το επιβατικό κοινό. Μάλλον δε συμφέρει τη Hellenic Train να δρομολογεί τρένα σε μια γραμμή, για την οποία επιδοτείται», σημείωσε δηκτικά η Βουλευτής Φλώρινας.
Για την αποζημίωση των επιβατών στο δυστύχημα στα Τέμπη
Για τον κ. Carpotoro, η αποζημίωση που έδωσε η Hellenic Train στους επιβάτες του τραγικού σιδηροδρομικού δυστυχήματος ήταν μια «ένδειξη ευαισθησίας», αφού εξαρχής είχε τονίσει ότι η εταιρία δε φέρει καμία ευθύνη για το δυστύχημα. Υπεραμύνθηκε των ενεργειών των μηχανοδηγών, τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι «ο σταθμάρχης ήταν αυτός που διέπραξε ένα σφάλμα», για τον οποίο όμως η εταιρία δεν έχει στραφεί μέχρι σήμερα νομικά κατά του ΟΣΕ, αφού περιμένουν «την ολοκλήρωση των ερευνών».
Για το GSM–R
Σε σχέση με τη μη λειτουργία του συστήματος ραδιοεπικοινωνίας GSM-R την περίοδο του δυστυχήματος, σύστημα για το οποίο ακόμα εκκρεμούν οι απαραίτητες πιστοποιήσεις, αν και έχει παραδοθεί ήδη από το 2018, ο κ. Carpotoro ‘έριξε το μπαλάκι’ στον ΟΣΕ, για τη σχετική νομοθεσία που πρέπει να εκδοθεί. «Είναι τραγικό ότι για 5 χρόνια δεν βγήκε αυτή η απόφαση, αφού πρόκειται για ένα σύστημα που αν λειτουργούσε θα μπορούσε να έχει αποτρέψει το δυστύχημα», υπογράμμισε η κα Πέρκα.
«Στην Ιταλία άραγε υπάρχει κενό στη ραδιοεπικοινωνία στο σιδηρόδρομο; Να μην μπορεί δηλαδή να επικοινωνήσει ο μηχανοδηγός με κανέναν; Αλλά και οι επικοινωνίες που πραγματοποιήθηκαν λίγο πριν το δυστύχημα, οι οποίες πολύ εύστοχα περιγράφηκαν ως συνομιλία ‘καφενείου’, δείχνουν ότι δεν τηρήθηκαν σωστά οι κανονισμοί ραδιοεπικοινωνίας. Δε γίνεται η επανάληψη της εντολής, δεν κάνουν αναγγελία όταν φεύγουν από το σταθμό, ούτε όταν περνάνε από κλειστό σταθμό, ενώ μιλούν με μια γλώσσα ‘χαλαρή’. Η αυστηρή τήρηση των ενεργειών αυτών όμως είναι δική σας ευθύνη. Είναι σαφές ότι στο δυστύχημα δεν τηρήθηκε το πρωτόκολλο, σε σχέση με την επικοινωνία των μηχανοδηγών».
Η κα Πέρκα έκλεισε την τοποθέτησή της, λέγοντας χαρακτηριστικά τα εξής: «Μας είπατε ότι φταίει ο σταθμάρχης και κανένας άλλος. Δεν κινηθήκατε όμως νομικά εναντίον του ΟΣΕ, παρ’ όλο που ένας υπάλληλός του σας προκάλεσε τεράστια ζημιά και εξαιτίας του σκοτώθηκαν και δικοί σας άνθρωποι που επέβαιναν στο τρένο. Τι περιμένετε από τις έρευνες; Aφού είστε σίγουροι για το ποιος ευθύνεται.
H Hellenic Train έβγαλε το πόρισμα ότι φταίει ο σταθμάρχης, όμως για τις συνομιλίες του τελευταίου με το μηχανοδηγό δε γνωρίζει τίποτα – κάτι που όλοι ξέρουμε. Θα έλεγα ότι πρέπει να είστε λίγο πιο προσεκτικοί και πιο συγκεκριμένοι. Αν φταίει κάποιος, πρέπει να γίνει πρώτα η διερεύνηση και να ακολουθήσει μήνυση. Η τοποθέτησή σας δείχνει μια μεγάλη σύγχυση και – θα τολμήσω να πω – μια προσπάθεια συγκάλυψης».