Με αφορμή το νομοσχέδιο, που «βρίσκεται σε θετική κατεύθυνση», η Γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας ΝΕΑ ΑΡΙΣΤΕΡΑ έκανε μια γενικότερη αναφορά σε ζητήματα που αφορούν στη ναυτιλία, ξεκινώντας από τους εργαζομένους, τους ναυτεργάτες δηλαδή όλων των βαθμίδων.
«Το πλαίσιο συζήτησης πρέπει να είναι η αναζήτηση και η εφαρμογή εκείνων των όρων που θα τους διασφαλίζουν ένα σταθερό περιβάλλον εργασίας, με αξιοπρεπείς αμοιβές, υγεία και ασφάλεια. Ένα πρώτο κρίσιμο θέμα είναι οι συνθέσεις των πλοίων. Η επαρκής σύνθεση ενός πλοίου εξασφαλίζει την ασφάλειά του, την ασφάλεια των επιβατών και των εμπορευμάτων που αυτό μεταφέρει. Άρα η εξέλιξη και το αποτέλεσμα μιας τέτοιας συζήτησης και επίλυσης αφορά ένα πολύ μεγαλύτερο κοινό από τους ναυτεργάτες και τις ναυτιλιακές εταιρίες», σημείωσε.
Συνεχίζοντας, αναφέρθηκε σε ένα πλέγμα νόμων που οδηγεί σε λάθος κατεύθυνση και επομένως πρέπει να τροποποιηθούν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο Ν4150/2013, αλλά και ο Ν4714/2022, ο οποίος διευκολύνει την κατάργηση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας στην ποντοπόρο ναυτιλία και καταργεί στην πράξη την υποχρεωτική πρόσληψη Έλληνα πλοιάρχου και το μισθό του Ανθυποπλοιάρχου και του Γ’ Μηχανικού. Επίσης, ο Ν. 4770/2021 που ουσιαστικά πριμοδοτεί την εργοδοσία να παραβιάζει την ναυτεργατική νομοθεσία αναφορικά με την υπεραπασχόληση των Ναυτικών. Ενώ υπογράμμισε την ανάγκη επικαιροποίησης του ΠΔ 177/74, διότι οι προβλεπόμενες συνθέσεις σε αυτό είναι σήμερα παρωχημένες, αφού δεν καλύπτουν τα νεότερα πλοία μεγαλύτερων διαστάσεων και με διαφορετικά πρωτόκολλα επιβατών.
Τόνισε την ανάγκη να καθοριστούν οι οργανικές συνθέσεις στα ταχύπλοα σκάφη, με την προϋπόθεση διατήρησης όλων των ειδικοτήτων. Όπως επίσης και τη σημασία ορθής και επαρκούς λειτουργίας του Γραφείου Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας (ΓΕΝΕ), ώστε όλες οι προσλήψεις να γίνονται μέσω αυτού και για να μπορεί να καλύπτει αποτελεσματικά όλα τα προβλήματα που συνδέονται με την πρόσληψη, τη ναυτολόγηση, την απασχόληση και την απόλυση των Ναυτικών.
Σε σχέση με το επίδομα ανεργίας, ανέφερε ότι, λόγω των ιδιαιτεροτήτων του κλάδου, πρέπει να μειωθεί το προβλεπόμενο διάστημα εργασίας και να αυξηθεί το ποσό του επιδόματος.
Τέλος, αναφορικά με τη Ναυτική Εκπαίδευση, η οποία χρήζει ενδυνάμωσης, τόνισε την ανάγκη κάλυψης των ελλείψεων στο εκπαιδευτικό προσωπικό, με προσλήψεις μόνιμων καθηγητών, με αξιοπρεπείς μισθούς και με συμπερίληψη στα προγράμματα σπουδών, των τεχνολογικών εξελίξεων και των προκλήσεων/απαιτήσεων του σήμερα (απανθρακοποίηση, πράσινη μετάβαση της Ναυτιλίας κτλ).
Μιλώντας για την πράσινη μετάβαση στη ναυτιλία, η Βουλεύτρια Φλώρινας τόνισε τη σημαντική συμβολή των θαλάσσιων μεταφορών στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και την ανάγκη λήψης δράσεων – κατ’ αρχάς νομοθετικών – προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος της μείωσης του 50% των εκπομπών μέχρι το 2030 και της πλήρους απανθρακοποίησης μέχρι το 2050. Κάτι που δεν έχει γίνει όμως από την κυβέρνηση της ΝΔ, η οποία μάλιστα με τις πολιτικές της βρίσκεται σε τελείως άλλη κατεύθυνση.
Στο πλαίσιο αυτό, θύμισε σχετική συνέντευξη του Υπουργού Ναυτιλίας σε ανεξάρτητο ευρωπαϊκό δημοσιογραφικό οργανισμό το 2021, όπου, ερωτηθείς για το ποιος θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στον παγκόσμιο οργανισμό που είχε την αρμοδιότητα σύνταξης των κανονισμών για τα καύσιμα και τους ρύπους των πλοίων των εφοπλιστών, απάντησε ότι προφανώς θα μας εκπροσωπήσουν οι ίδιοι οι εφοπλιστές. Ενώ στην εύλογη απορία του δημοσιογράφου γι’ αυτήν την εκπροσώπηση, δεδομένου ότι οι υπόλοιπες χώρες θα εκπροσωπούνταν από επιστήμονες στον τομέα αυτό, η αφοπλιστική απάντηση του Υπουργού ήταν ότι είναι άνθρωποι της αγοράς, οπότε ξέρουν καλύτερα από όλους.
«Η συνέντευξη καταλήγει στο γνωστό, viral βίντεο, όπου ο εκπρόσωπος των εφοπλιστών, σε σχέση με τους περιβαλλοντικούς κανόνες για τη ναυτιλία στη χώρα μας, απαντάει περιφρονητικά για τη χώρα μας, για τη σημαία και για τον ίδιο τον Πρωθυπουργό.
Δεν ξέρω κατά πόσο το περιστατικό αυτό επηρέασε την ελληνική Βουλή ή το νομοθέτη, αλλά σε κανένα νομοσχέδιο δε διάβασα ούτε μια κουβέντα για τους ρύπους των εφοπλιστών και των καραβιών τους. Φοβάμαι ότι το μηχανάκι του ντελιβερά σύντομα θα κριθεί ότι μολύνει και θα πρέπει να αποσυρθεί, για τα καράβια των εφοπλιστών άραγε θα υπάρξει κάποια πρωτοβουλία;», είπε χαρακτηριστικά.
Η κα Πέρκα ολοκλήρωσε την τοποθέτησή της με αναφορά στον πόλεμο στην Ερυθρά Θάλασσα και την εμπλοκή της χώρας μας. «Η Ελλάδα θα έπρεπε να είναι πυλώνας σταθερότητας και ειρήνης. Αντιθέτως, οι επιλογές της κυβέρνησης βάζουν σε κίνδυνο την ασφάλεια της χώρας, αλλά και τις ζωές των ναυτικών μας. Ειδικά στην Ερυθρά Θάλασσα, η οποία έχει γίνει ιδιαίτερα επικίνδυνη, από τότε που οι Χούθι της Υεμένης ξεκίνησαν τις επιθέσεις τους στα τέλη Νοεμβρίου».
Δείτε εδώ το video:https://youtu.be/RmFoUlgV8_E