Είναι αλήθεια ότι αναρωτιόμουν για την ‘αφωνία’ του Υπουργού Υποδομών & Μεταφορών μετά τα στοιχεία που συνεχώς αποκαλύπτονται για το έγκλημα των Τεμπών και κυρίως μετά τις συγκεντρώσεις εκατοντάδων χιλιάδων πολιτών σε πόλεις της Ελλάδας και του εξωτερικού, οι οποίοι φώναξαν για ‘δικαιοσύνη’.
Ο κ. Σταϊκούρας τελικά μίλησε, αν και στη συγκεκριμένη περίπτωση μάλλον επαληθεύεται η ρήση ‘η σιωπή είναι χρυσός’. Αυτό, διότι, όπως δήλωσε, δεν είναι σε θέση να γνωρίζει αν η μοιραία εμπορική αμαξοστοιχία του εγκλήματος των Τεμπών ή αν η εκάστοτε εμπορική αμαξοστοιχία της Hellenic Train, μεταφέρει παράνομα φορτία.
Είναι εξοργιστικό, αν όχι επικίνδυνο, να ακούμε την πολιτική ηγεσία του αρμόδιου Υπουργείου να εμφανίζεται ανήμπορη, όχι να ελέγξει, να εποπτεύσει έστω μια ιδιωτική σιδηροδρομική εταιρία, η οποία εμπλέκεται στο πιο σοβαρό σιδηροδρομικό δυστύχημα που έχει συμβεί ποτέ στη χώρα.
Ειδικά εν μέσω ερευνών εδώ και δύο χρόνια από τους εμπειρογνώμονες των οικογενειών των θυμάτων, οι οποίες μιλούν για την ύπαρξη ξυλολίου στον τόπο του εγκλήματος και για το ότι πολλοί από τους επιβάτες του μοιραίου τρένου επέζησαν της σύγκρουσης, αλλά βρήκαν μαρτυρικό θάνατο έπειτα, αφού κάηκαν ζωντανοί. Αλλά και εν αναμονή δύο Πορισμάτων για το δυστύχημα, του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων, τα οποία καταλήγουν, σύμφωνα με διαρροές, ότι πράγματι μεταφερόταν παράνομο φορτίο.
Βεβαίως καθόλου δεν μας ξαφνιάζουν οι δηλώσεις αυτές του κ. Σταϊκούρα, οι οποίες είναι άλλωστε στην ίδια ‘γραμμή’ με τη διακριτική μεταχείριση που επιδεικνύει το αρμόδιο Υπουργείο και η κυβέρνηση προς τη σιδηροδρομική εταιρία, ήδη από το 2019:
- Όταν αποφάσισε να δώσει εκ νέου εξαίρεση για 5 χρόνια από τις πολύ σοβαρές υποχρεώσεις που θεσπίζει η ευρωπαϊκή νομοθεσία για τα δικαιώματα των επιβατών σιδηροδρομικών γραμμών. Εξαίρεση που όμως έληξε με την εκπνοή του 2024 – θα έχει ενδιαφέρον να μάθουμε αν ο Υπουργός προχώρησε στην τέταρτη εξαίρεση για τη Hellenic Train, εν έτη 2025, κι ενώ οι ιταλικοί σιδηρόδρομοι στην Ιταλία εφαρμόζουν στο ακέραιο τους κανονισμούς και μόνο στην Ελλάδα κάνουν χρήση του δικαιώματος αυτού.
- Όταν αργότερα (2022) αποφάσισε να της δώσει την επιδότηση των άγονων γραμμών για 15 χρόνια, διάστημα πρωτοφανές ευρωπαϊκά για μη κρατική σιδηροδρομική εταιρία. Φροντίζοντας παράλληλα να απαλείψει από την τελική συμφωνία υποχρεώσεις της εταιρίας για επενδύσεις 600 εκ. ευρώ, αλλά και την υποχρέωση του δημοσίου να ολοκληρώσει τα ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας του δικτύου.
- Όταν ο κανόνας είναι η Hellenic Train, να ‘δείχνει με το δάχτυλο΄ τον ΟΣΕ, δηλαδή το κράτος, για οτιδήποτε συμβαίνει και το Υπουργείο να σπεύδει αμέσως να πάρει θέση υπέρ της ιδιωτικής εταιρίας.
Από τη βεβαιότητα του Πρωθυπουργού το Μάιο του 2023 ότι η μοιραία αμαξοστοιχία δεν μετέφερε τίποτα παράνομο, φτάσαμε στο σήμερα, με τον κ. Μητσοτάκη να δηλώνει ότι «κανείς δεν είναι βέβαιος για το φορτίο» και τον κ. Σταϊκούρα να μην βάζει «το χέρι του στη φωτιά» για τα φορτία, ούτε του δυστυχήματος, ούτε μιας απλής καθημερινής διαδρομής. Κυβέρνηση αναρμοδίων…