Από τις 21 έως τις 25 Νοεμβρίου 2022 πραγματοποιήθηκε η προγραμματισμένη μαθησιακή δραστηριότητα (LTTA – Learning Teaching and Training Activity) στην Κοζάνη, στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ με τίτλο “Climate change in classroom and beyond” (κωδικός προγράμματος: 2020-1-UK01-KA201-078893). Το πρόγραμμα υλοποιείται από την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας (εταίρος) σε συνεργασία με το 3ο Γενικό Λύκειο Κοζάνης. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν επίσης η Μεγάλη Βρετανία, Βουλγαρία, Ιταλία και Τουρκία. Το πρόγραμμα στοχεύει στην ευαισθητοποίηση και την ενεργοποίηση των μαθητών σχετικά με το περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή. Σκοπός του είναι να εμπνεύσει τους μαθητές να αναλάβουν δράση για την προστασία και την ανάδειξη των φυσικών πόρων στο πλαίσιο της βιώσιμης ανάπτυξης και να συμβάλλει στην επίτευξη ενός κοινού οράματος για το σχολείο και τον πλανήτη, μέσα από τη συνεργασία.
Κατά την διάρκεια της μαθησιακής δραστηριότητας οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να συμμετέχουν σε διάφορα εργαστήρια και δραστηριότητες σχετικά με το περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή. Επιπρόσθετα, οι συμμετέχοντες από τις άλλες χώρες των εταίρων είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν τον πολιτισμό, την κουλτούρα και τη γαστρονομία της χώρας μας και της περιοχής μας. Συγκεκριμένα¨:
- στις 21.11.2022 οι εκπαιδευτικοί και μαθητές του 3ου ΓΕΛ Κοζάνης υποδέχτηκαν μαθητές από τη Βουλγαρία και την Τουρκία στο σχολείο τους, τους ξενάγησαν στους χώρους του σχολείου και συμμετείχαν σε διαδραστικές δραστηριότητες. Στη συνέχεια, πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στο Λαογραφικό Μουσείο και Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κοζάνης και οι επισκέπτες ξεναγήθηκαν στην πόλη της Κοζάνης από τους μαθητές του 3ου ΓΕΛ.
- Την Τρίτη 22.11.2022 η εκπαιδευτική ομάδα του προγράμματος επισκέφτηκε τη Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων της ΕΠΑΔΥΜ στο Νότιο Πεδίο του Λιγνιτικού Κέντρου Δυτικής Μακεδονίας της ΔΕΗ. Εκεί ξεναγήθηκαν στις εγκαταστάσεις και είδαν από κοντά όλα τα στάδια διαλογής και μεταποίησης του ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης των αστικών σύμμεικτων απορριμμάτων της περιφέρειας. Οι μαθητές και οι καθηγητές εντυπωσιάστηκαν από την τεχνολογία που χρησιμοποιείται στη μονάδα και από το πόσο σημαντική είναι η συνεισφορά της στην αντιμετώπιση της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης.
- Την Τετάρτη 23.11.2022, οι μαθητές επισκέφτηκαν το Europe Direct Western Macedonia – Δυτικής Μακεδονίας, όπου οι υπεύθυνοι τους ενημέρωσαν για τη λειτουργία, το ρόλο και τις επιδιώξεις του κέντρου και μέσα από διαδραστικές, βιωματικές δραστηριότητες οι μαθητές απέκτησαν γνώσεις για τους θεσμούς και τον ρόλο της Ε.Ε., ενισχύοντας την ευρωπαϊκή τους ταυτότητα. Επιπλέον οι συμμετέχοντες πληροφορήθηκαν για την ενημερωτική καμπάνια “Time to Move” του Eurodesk.
- Την Πέμπτη 24.11.2022 οι μαθητές συμμετείχαν σε βιωματικές δραστηριότητες που οργάνωσαν οι εκπαιδευτικοί του 3ου ΓΕΛ Κοζάνης. Συγκεκριμένα, ζητήθηκε από τους μαθητές να εκτιμήσουν το οικολογικό τους αποτύπωμα και να αναζητήσουν τρόπους με τους οποίους αυτό μπορεί να μειωθεί. Σε επόμενη δραστηριότητα, παρουσίασαν το τρόπο με τον οποίο μπορούν να χρησιμοποιήσουν διάφορα αντικείμενα για ένα βιώσιμο μέλλον.
- Την Παρασκευή 25.11.2022, οι μαθητές συμμετείχαν σε δραστηριότητες που οργάνωσε η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας. Οι μαθητές σε ομάδες σχεδίασαν την ιδανική πόλη λαμβάνοντας υπόψη τους στοιχεία βιώσιμης ανάπτυξης, πολιτισμού και ανθρώπινων συμπεριφορών και στάσεων, και στη συνέχεια αξιολόγησαν τις δραστηριότητες της μαθησιακής δραστηριότητας. Στο τέλος, από την Περιφερειακή Διευθύντρια Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας, Δέσποινα Παπαδοπούλου, τους απονεμήθηκαν τα πιστοποιητικά συμμετοχής τους στη μαθησιακή δραστηριότητα.
Επίσης, την ίδια ημέρα, έγινε σύντομη ενημέρωση πάνω στην ιστορία, το κτίριο και τις συλλογές της Κοβενταρείου Δημοτικής Βιβλιοθήκης Κοζάνης και οι μαθητές ξεναγήθηκαν στους χώρους της.
Το πρόγραμμα “Climate Change in Classroom and Beyond” ολοκληρώνεται τον Φεβρουάριο 2023. Τα συνεργαζόμενα σχολεία αναζητούν ήδη τρόπους με τους οποίους θα συνεχίσουν τη μελλοντική τους συνεργασία και θα την επεκτείνουν σε νέες συμπράξεις.