Ακούμε ολοένα και περισσότερες οικογένειες να επισκέπτονται ένα λογοθεραπευτή με παιδιά τόσο στην προσχολική όσο και στη σχολική ηλικία. Ποια είναι τα σημάδια που μαρτυρούν πως ένα παιδί χρειάζεται θεραπεία;
Θα πρέπει να σημειωθεί πως ειδικά ο πρώτος χρόνος ζωής ενός παιδιού είναι ο πολύ σημαντικός για την ανάπτυξη του. Είναι σημαντικό να αλληλοεπιδράμε με το παιδί μας, να περνάμε ουσιαστικό χρόνο καθώς αυτή η περίοδος είναι η βάση για την ψυχοκοινωνική του εξέλιξη.
Στάδια Λόγου και Ομιλίας
0-6 μηνών
- Παρακολουθεί ήχους και ξαφνιάζεται από τους έντονους ήχους
- Χαμογελάει σε γνωστούς ήχους
- Αρχίζει και βγάζει φωνήματα για παιχνίδι από 3 μηνών και πάνω
- Γελάει από 4 μηνών
- Χρησιμοποιεί διαφορετικούς ήχους για να δηλώσει συναισθήματα
- Χαμογελάει όταν του μιλάνε
- Χρησιμοποιεί /p/ /b/ και /m/ όταν μουρμουρίζει
7-12 μηνών
- Ανταποκρίνεται στο όνομά του
- Μπαμπαλίζει επί σκοπώ
- Λέει μαμά και μπαμπά πιθανόν μη ειδικά σε ηλικία 8-10 μηνών
- Λέει μαμά και μπαμπά στα σωστά άτομα σε ηλικία 11-12 μηνών
- Βγάζει κάποια σύμφωνα 11-12 μηνών
- Ακούει όταν του μιλάμε
- Αντιλαμβάνεται απλές εντολές
- Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο από 1-3 λέξεις
Περνώντας το πρώτο έτος και μέχρι την ηλικία των 6 ετών το παιδί μας θα πρέπει σταδιακά να έχει κατακτήσει όλες τις παρακάτω δεξιότητες. Σε περίπτωση που παρατηρούμε το παιδάκι μας κάπου να δυσκολεύεται είναι σημαντικό να απευθυνθούμε σε λογοθεραπευτή ο οποίος θα κρίνει εάν το παιδί χρειάζεται κάποια βοήθεια και τι είδους, οργανώνοντας ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης συνεργαζόμενος με άλλες ειδικότητες(πχ Ωριλά ή εργοθεραπευτή)ώστε να εξομαλυνθούν οι όποιες δυσκολίες. Θυμηθείτε! Οι δεξιότητες αυτές θα πρέπει να κατακτηθούν ή να εξομαλυνθούν πριν το παιδάκι μας φτάσει στην Α δημοτικού. Με αυτό τον τρόπο θα προληφθούν οποιεσδήποτε Μαθησιακές Δυσκολίες που ίσως υποκρύπονται.
Προσχολική ηλικία
- Σε ηλικία 2 ετών αναμένεται να λέμε 50-75 λέξεις (ουσιαστικά κυρίως)
- Συχνή και σταθερή βλεμματική επαφή με τον συνομιλητή από ηλικία 1 έτους
- Μιμείται τη συμπεριφορά μεγαλύτερων
- Μοιράζεται πράγματα με άλλους σε ηλικία 2 ετών
- μπορεί να κάνει ερωτήσεις τι; πού; σε ηλικία 2 ετών
- Η ομιλία του είναι κατά το ήμισυ καταληπτή από αγνώστους σε ηλικία 3 ετών
- Έχει ένα ρεπερτόριο τροφών και είναι σε θέση να δοκιμάζει και να απορρίπτει
- Μπορεί να κρατάει τη σειρά του ακόμη κι αν δεν του αρέσει
- Μπορεί χρησιμοποιεί συνδυασμούς Υποκειμένου, Ρήματος, Επιθέτου, Ουσιαστικού και Τοπικών Επιρρημάτων μέχρι την ηλικία των 4 ετών
- Η ομιλία του είναι καταληπτή σχεδόν στο σύνολό της σε ηλικία 4 ετών
- Δεν μπερδεύει φωνήματα όπως /δ/ με /β/, /σ/ με /θ/ , /φ/ με /β/
- Είναι ικανό να διηγείται κάτι που έζησε ή είδε δίνοντας σχεδόν όλες τις πληροφορίες σε ηλικία 5-6 ετών
- Αναγνωρίζει τα βασικά γεωμετρικά σχήματα
- Η ομιλία του είναι καταληπτή στο σύνολό της, έχοντας ξεκαθαρίσει όλα τα φωνήματα(γραμματάκια) πριν την Α Δημοτικού!!!
Σχολική ηλικία
- Καταληπτή ομιλία μέχρι την ηλικία 6 ετών
- Αντιλαμβάνεται την έννοια του ίδιου και διαφορετικού
- Γνωρίζει και εξηγεί βασικούς ορισμούς (πχ τι είναι μήλο, πορτοκάλι)
- Γνωρίζει βασικές χρονικές διαφορές(πχ πρωί, απόγευμα) καθώς και τα γενέθλιά του
- Περιγράφει με λεπτομέρειες κάτι έζησε ή είδε
- Αρχίζει η διαφοροποίηση της ομιλίας σε αγνώστους/δασκάλους και φίλους από ηλικία 5 ετών
- Αναγνωρίζει τα γράμματα του Αλφάβητου οπτικά και ακουστικά σε ηλικία 5 ετών
- Ταξινομεί τις λέξεις σε κατηγορίες
- Δεν μπερδεύει φωνήματα όπως /δ/ με /β/, /σ/ με /θ/ , /φ/ με /β/ ακουστικά και προφορικά,
- Ονομάζει τους αριθμούς 0-30 τουλάχιστον
- Ταξινομεί αντικείμενα ανάλογα με τις ιδιότητες τους
- Μπορεί να συγκρίνει αντικείμενα ανάλογα με τις ιδιότητες
Και ακόμη και αν φτάσαμε στο δημοτικό χωρίς να έχουν κατακτηθεί κάποιες από τις βασικές δεξιότητες μη διστάσετε να ζητήσετε βοήθεια. Είναι σημαντικό να εξομαλυνθούν τα όποια πιθανά ελλείμματα, ιδίως αν το παιδί βρίσκεται στις πρώτες τάξεις του δημοτικού!!!
Ελένη Δάρδα