Άμεσα κατέθεσε Ερώτηση στη Βουλή ο Βουλευτής Κοζάνης και Υπεύθυνος ΚΤΕ Οικονομικών του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, Πάρις Κουκουλόπουλος, μετά τη δημοσιοποίηση της δικαίωσης από τον Άρειο Πάγο των καταθετών της Συνεταιριστικής Τράπεζας Δυτικής Μακεδονίας.
Στόχος της κοινοβουλευτικής πρωτοβουλίας του είναι να διασφαλισθεί η πλήρης και ταχεία υλοποίηση της Απόφασης της Ελληνικής Δικαιοσύνης και να ικανοποιηθούν τα δικαιώματα των εκατοντάδων δικαιωθέντων συμπολιτών μας.
Αναλυτικότερα, ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης προς τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών:
Σημαντική εξέλιξη για εκατοντάδες καταθέτες της πρώην Συνεταιριστικής Τράπεζας Δυτικής Μακεδονίας αποτελεί η δικαίωσή τους από τον Άρειο Πάγο, με την έκδοση της αριθμ. 922/2024 Απόφασης του Α2 Πολιτικού Τμήματος. Πλέον, αποτελεί θεσμικό χρέος της Πολιτείας να μεριμνήσει για την άμεση υλοποίηση όλων των αναγκαίων ενεργειών, ώστε να διασφαλισθεί η πλήρης και ταχεία εφαρμογή στην πράξη της Απόφασης της Ελληνικής Δικαιοσύνης.
Αναλυτικότερα, υπενθυμίζεται ότι η πρώην Συνεταιριστική Τράπεζα Δυτικής Μακεδονίας είχε εκδώσει κατά τη χρονική περίοδο 2011 – 2013 ένα τραπεζικό προϊόν, με την επωνυμία «προθεσμιακή κατάθεση», το οποίο διακρινόταν σε δύο σκέλη: ένα τμήμα προθεσμιακής κατάθεσης και ένα τμήμα το οποίο χαρακτηριζόταν ως «αξία συνεταιριστικών μερίδων». Η απόδοση του προϊόντος συνίστατο στους τόκους της «προθεσμιακής κατάθεσης προ φόρου» και, μετά την παρακράτηση του οφειλόμενου φόρου, στο «καθαρό ποσό τόκων», το οποίο σε άλλο σημείο αναφερόταν και ως «συνολική καθαρή απόδοση». Ως «αξία συνεταιριστικών μερίδων», «αξία μερίδων κατά τη λήξη», «αξία εξαργύρωσης συνεταιριστικών μερίδων» και «αξία διάθεσης συνεταιριστικών μερίδων» αναφερόταν σταθερό ποσό, προβλεπόταν δηλαδή η απόδοση, κατά τη λήξη της «επένδυσης», της αξίας των «μερίδων» στην ονομαστική αξία, που είχαν κατά τον χρόνο έναρξης του προγράμματος.
Με την 97/1/08.12.2013 απόφαση της Επιτροπής Πιστωτικών και Ασφαλιστικών Θεμάτων (ΕΠΑΘ) της Τράπεζας της Ελλάδος ανακλήθηκε η άδεια λειτουργίας του ως άνω πιστωτικού ιδρύματος και διορίσθηκε ειδικός εκκαθαριστής του, αρχικά η «ΕΡΝΣΤ & ΓΙΑΝΓΚ (ΕΛΛΑΣ) Ορκωτοί Ελεγκτές Λογιστές Α.Ε.», η οποία αντικαταστάθηκε στη συνέχεια από την Α.Ε. με την επωνυμία «PQH Ενιαία Ειδική Εκκαθάριση Α.Ε.». Στη συνέχεια, εκδόθηκε η 14/7/08.12.20213 απόφαση της Επιτροπής Μέτρων Εξυγίανσης, σύμφωνα με την οποία ο εκκαθαριστής είχε υποχρεωθεί να μεταβιβάσει τα περιουσιακά στοιχεία της υπό εκκαθάριση τράπεζας στην ΑΛΦΑ ΤΡΑΠΕΖΑ Α.Ε. (συμπεριλαμβανομένου και του συνόλου των καταθέσεων) ενώ, μεταγενέστερα, εκδόθηκαν οι 14/9/08.12.2013 και 17/1/14.07.2014 αποφάσεις της ως άνω Επιτροπής, με τις οποίες έγινε ο οριστικός καθορισμός της διαφοράς μεταξύ των στοιχείων του παθητικού και στοιχείων ενεργητικού, που μεταβιβάσθηκαν.
Στις 6.10.2014, όμως, γνωστοποιήθηκε πως το συγκεκριμένο προϊόν -το τμήμα αυτού που αντιστοιχούσε στην αξία συνεταιριστικών μερίδων- είχε εξαιρεθεί από το σύνολο των καταθέσεων, που είχαν μεταφερθεί στην ΑΛΦΑ, μη λογιζόμενο ως κατάθεση.
Ως εκ τούτου, ξεκίνησε ο δικαστικός “Γολγοθάς” καταθετών της υπό εκκαθάριση τράπεζας, που κατέληξε τελικά στην Απόφαση του Αρείου Πάγου. Σημειώνεται ότι το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας πραγματοποίησε πρόσθετη παρέμβαση υπέρ της εκκαθαρίστριας ενώπιον του Α2 Πολιτικού Τμήματος του Αρείου Πάγου.
Καταλήγοντας, λοιπόν, στην 922/2024 Απόφαση του Αρείου Πάγου, το πλήρες κείμενο της οποίας επισυνάπτεται, υπογραμμίζεται ιδίως το εξής απόσπασμα:
«[…] επομένως, με βάση τις ουσιαστικές αυτές παραδοχές, το μέρος του επίμαχου επενδυτικού «προγράμματος», που χαρακτηρίζεται στους συμβατικούς όρους του ως επένδυση στο κεφάλαιο της Τράπεζας, δεν αποτελεί επένδυση για την απόκτηση συνεταιριστικής μερίδας και, συνακόλουθα, ίδιο κεφάλαιο της τράπεζας, αλλά αντιθέτως, τα αναφερόμενα στοιχεία, μεταξύ των οποίων και οι συμβατικοί όροι περί ρευστοποίησης των μεριδίων σε συγκεκριμένο χρόνο, στην αξία του χρόνου κτήσεως και όχι του χρόνου της ρευστοποίησης, καθώς και στην έλλειψη ενημερωτικού δελτίου για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου, προσδίδουν στο προϊόν χαρακτηριστικά προθεσμιακής κατάθεσης και όχι αγοράς συνεταιριστικής μερίδας με συνέπεια τα εν λόγω προϊόντα να εμπίπτουν στο σύνολό τους στις απαιτήσεις, που αναφέρονται στην 14/7/08.12.2013 απόφαση της Επιτροπής, και πρέπει να συμπεριληφθούν, και κατά το αμφισβητούμενο επίδικο μέρος τους, στη διαδικασία της εκκαθάρισης, δηλαδή να αναγνωριστούν ως απαιτήσεις κατά της αναιρεσείουσας προερχόμενες από προθεσμιακές καταθέσεις, προκειμένου να μεταβιβαστούν εν συνεχεία αμέσως από την ειδική εκκαθαρίστρια στην Αλφα Τράπεζα βάσει των διατάξεων της ανωτέρω απόφασης, χωρίς να ασκεί επιρροή το γεγονός, ότι με τις 14/8/08.12.2013, 17/1/14.07.2014 και 46/1/27.01.2021 αποφάσεις της Επιτροπής έγινε προσωρινός και οριστικός καθορισμός, χωρίς να συνυπολογιστούν οι επίδικες απαιτήσεις , της καταβλητέας από το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας διαφοράς αξίας μεταξύ των στοιχείων του παθητικού και του ενεργητικού της υπό εκκαθάριση τράπεζας, που μεταβιβάζονται στην Άλφα Τράπεζα, αφού, σε περίπτωση αύξησης των στοιχείων του παθητικού εξαιτίας του συνυπολογισμού σε αυτό των επίδικων απαιτήσεων από προθεσμιακές καταθέσεις, που πρέπει να μεταβιβαστούν, η Επιτροπή θα επανέλθει με νέα απόφαση, ενόψει των νεότερων στοιχείων, και θα αυξήσει ανάλογα το μέγεθος της καταβλητέας από το Ταμείο διαφοράς. […].».
Δεδομένης της 922/2024 Απόφασης του Α2 Πολιτικού Τμήματος του Αρείου Πάγου και της υποχρέωσης της Πολιτείας να συμβάλει αποτελεσματικά, εξαντλώντας κάθε θεσμική οδό, στην έμπρακτη πρακτική εφαρμογή της.
Δεδομένων των αρμοδιοτήτων του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών όσον αφορά, μεταξύ άλλων, την παρακολούθηση της λειτουργίας των πιστωτικών ιδρυμάτων και του χρηματοοικονομικού συστήματος της Χώρας, καθώς και την προστασία των σχετικών δικαιωμάτων των πολιτών.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1) Ποιες συγκεκριμένες πρωτοβουλίες προτίθεστε να αναλάβετε, ώστε να διασφαλίσετε την πλήρη και ταχεία υλοποίηση της αριθμ. 922/2024 Απόφασης του Αρείου Πάγου και την ικανοποίηση των δικαιωμάτων των δικαιωθέντων καταθετών της Συνεταιριστικής Τράπεζας Δυτικής Μακεδονίας;
2) Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των ανωτέρω (1) ενεργειών σας και πότε ακριβώς θα λάβει τέλος στην πράξη η μακροχρόνια ταλαιπωρία των εκατοντάδων συμπολιτών μας;