Εισήγηση της Π. Πέρκα στην Α΄ συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής στο νομοσχέδιο (ν/σ) του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για τις στρατηγικές επενδύσεις, τις ιδιωτικές και τις spin-offs
Α΄ μέρος – Στρατηγικές επενδύσεις
Η κ. Πέρκα ανέφερε ότι η κυβέρνηση δεν σχεδιάζει στρατηγικά απλά προσαρμόζει τα κίνητρα και τις ενισχύσεις ανάλογα με τις επενδύσεις που της έχουν παρουσιαστεί. Τόνισε χαρακτηριστικά «είστε τόσο δεκτικοί στις απαιτήσεις των επενδυτών που τελικά δημιουργείτε θέματα ασφάλειας δικαίου των επενδύσεων, με αποτέλεσμα να τις μπλοκάρετε. Πέφτουν στο ΣτΕ. Να σας θυμίσω την περίπτωση του Αστέρα Βουλιαγμένης και το Ελληνικό. Η δικιά μας κυβέρνηση ξεμπλόκαρε πολλές επενδύσεις.
Το να είσαι φιλικός με τους επενδυτές δε σημαίνει ότι είσαι φιλικός στις επενδύσεις». Αποσαφήνισε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ υποστηρίζει μια άλλη αναπτυξιακή προσέγγιση:
«Οι στρατηγικές επενδύσεις στη δική μας αντίληψη δεν είναι απλά μεγάλες επενδύσεις, πρέπει να εντάσσονται στην αναπτυξιακή μας στρατηγική. Γι’ αυτό συνδυάσαμε τις στρατηγικές επενδύσεις με την Εθνική Αναπτυξιακή Στρατηγική 2017-2021, στην οποία προβλέπαμε αύξηση των επενδύσεων, ιδιαίτερα μάλιστα των Ξένων Άμεσων Επενδύσεων (ΞΑΕ), σε συνδυασμό με την αντιμετώπιση της ανεργίας, την αναδιάρθρωση του χρηματοπιστωτικού συστήματος, τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας.
Δεν μπορούμε να καταλάβουμε την κατάργηση της προϋπόθεσης το επενδυτικό σχέδιο να εντάσσεται στη λογική της Εθνικής Αναπτυξιακής Στρατηγικής. Εξαλείφεται η υποχρέωση οι στρατηγικές επενδύσεις να εντάσσονται σε μια πραγματική στρατηγική σύλληψη για την ελληνική οικονομία. Έτσι όμως με μαθηματική ακρίβεια η ελληνική οικονομία οδηγείται ξανά στην κρίση αφού επανέρχεται το τυχαίο, το περιστασιακό/ευκαιριακό που προέρχεται από πιέσεις επενδυτών.
Ξεχειλώνετε το πλαίσιο των στρατηγικών επενδύσεων. Αυτό προκύπτει από τους όρους, τις προϋποθέσεις, την μείωση των ορίων του προϋπολογισμού, την μείωση έως εξαφάνιση των ελάχιστων ΕΜΕ (Ετήσιων Μονάδων Εργασίας) τα οποία είχαμε στον δικό μας νόμο για τις στρατηγικές επενδύσεις».
Άσκησε έντονη κριτική στην Κυβέρνηση διότι στις «Εμβληματικές Επενδύσεις», έχει διαγραφεί πλέον ότι πρέπει να κατατάσσονται στις πρώτες θέσεις στον κλάδο τους παγκοσμίως ή σε Ευρωπαϊκό επίπεδο όπως προέβλεπε ο νόμος του ΣΥΡΙΖΑ. Ο χαρακτηρισμός ενός επενδυτικού σχεδίου ως «Εμβληματικής Επένδυσης» πρέπει να υπακούει σε συγκεκριμένα κριτήρια και η σύσταση τριμελούς επιτροπής για τον χαρακτηρισμό, αφήνει περιθώρια για αυθαιρεσίες. Ο στόχος της ΝΔ είναι προφανής, να μετατραπεί ένα σύστημα αντικειμενικό σε ένα σύστημα ξεκάθαρα υποκειμενικό.
Απαραίτητη προϋπόθεση για την παροχή των ενισχύσεων είναι η ολοκλήρωση της υλοποίησής τους μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2025. Πρόσθεσε «Είναι σαφές ότι ψάχνετε τι θα βάλετε στο Ταμείο Ανάκαμψης αφού δεν έχετε ώριμες προτάσεις. Έτσι όπως το πάτε δημιουργείται ευνοϊκή κατάσταση για τις ΑΠΕ μεγάλων επιχειρήσεων και άνισος ανταγωνισμός».
Τόνισε ακόμη, ότι σε ότι αφορά στην περιβαλλοντική και πολεοδομική νομοθεσία είναι σαφές ότι καταστρατηγούνται με το ν/σ της Κυβέρνησης.
Πρόσθεσε ότι μετά τις έντονες αντιδράσεις και τις πιέσεις που ασκήθηκαν τουλάχιστον το ν/σ βελτιώθηκε από αυτό της δημόσιας διαβούλευσης, αναφορικά με τον αιγιαλό. Σε κάθε περίπτωση όμως ζήτησε να διευκρινιστεί αν η παραχώρηση χρήσης είναι απλή και αν είναι αποκλειστική. Όπως διευκρίνισε «ο αιγιαλός πρέπει να αντιμετωπίζεται ως κοινόχρηστο αγαθό και περιβαλλοντικός πόρος, και όχι αποκλειστικά ως οικονομικός πόρος».
Παρατήρησε ότι είναι λανθασμένη και αποπροσανατολιστική η χορήγηση του κινήτρου ΕΣΧΑΣΕ σε περισσότερες κατηγορίες επενδύσεων. Με αυτόν τον τρόπο οδεύουμε σε έναν κατακερματισμό όπου ακόμα και μικρές επενδύσεις, με ΕΣΧΑΣΕ να τροποποιούν υπάρχοντες πολεοδομικούς κανονισμούς κατά το δοκούν και ανεξέλεγκτα.
Ανέφερε ότι βασική στόχευση της ΝΔ στο σχεδιασμό είναι ότι το ειδικό κυριαρχεί του γενικού και γίνεται πιο ισχυρό θεσμικά. Ο σχεδιασμός αντικαθίσταται από ad hoc παρεκκλίσεις προς εξυπηρέτηση ιδιωτών, χωρίς να εξασφαλίζεται η τοπική συναίνεση, οι υφιστάμενες παραγωγικές δραστηριότητες και οι περιβαλλοντικοί όροι.
Ολοκληρώνοντας το πρώτο μέρος της τοποθέτησής της άσκησε έντονη κριτική για την πρόβλεψη ότι ο συνολικός χρόνος για την υλοποίηση της Στρατηγικής Επένδυσης δεν δύναται να υπερβαίνει τα δεκαπέντε (15) έτη. Είπε χαρακτηριστικά «δυστυχώς πάμε να δημιουργήσουμε νέες επενδύσεις τύπου μονή Τοπλού και pravita».
Β΄ μέρος – Ιδιωτικές επενδύσεις
Η κα Πέρκα συνεχίζοντας τόνισε ότι ενώ στο Α’ Μέρος του νομοσχεδίου έχουμε ξεχείλωμα των διαδικασιών, στο δεύτερο έχουμε συγκεντροποίηση. Ανέφερε χαρακτηριστικά: «Ο στόχος σας είναι να ελέγξετε όλο το σύστημα. Δε σας απασχολεί η δικιά μας προσέγγιση για τις επενδύσεις, ποια είναι η παραγωγή εγχώριας προστιθέμενης αξίας, ποιο είναι το παραγωγικό αποτύπωμα στην οικονομία, πώς προστατεύονται τα εργασιακά δικαιώματα».
Ανέφερε ότι και στο παρόν ν/σ είναι εμφανείς οι ιδεοληπτικές προσεγγίσεις της κυβέρνησης. Σε συνέχεια άλλων ν/σ (πχ επιτελικό κράτος), με χαρακτηριστική την τάση συγκέντρωσης αρμοδιοτήτων και πόρων αντί της αποκέντρωσης και μια αποστροφή στη συμμετοχή των κοινωνικών φορέων, όπως και της Τ.Α. α΄και β΄ βαθμού, έτσι και τώρα αυτό φαίνεται από τον περιορισμό του αριθμού των επιχειρηματικών σχεδίων (ε.σ.) που θα δέχονται οι Περιφέρειες. Πλέον, θα είναι υπεύθυνες για ε.σ. έως 1 εκ. ευρώ, αντί 3 εκ. ευρώ που ισχύει σήμερα, ενώ για τα υπόλοιπα σχέδια αρμόδιο θα είναι το Υπουργείο Ανάπτυξης. «Αντί να ενισχύεται ο ρόλος των περιφερειών, σε μια Ευρώπη των περιφερειών, συρρικνώνεται. Πώς θα καταφέρετε με αυτές τις τακτικές να διασφαλίσετε την περιφερειακή ανάπτυξη;» ρώτησε η βουλευτής.
«Όσο για την πλήρη κατάργηση υποβολής επενδυτικών σχεδίων στο Υπουργείο Εσωτερικών (πρώην Μακεδονίας-Θράκης), τι να πω.. φαντάζομαι θα του αναθέσετε τη διοργάνωση χοροεσπερίδων!»
Υπερθεμάτισε επίσης για τη διαφορετική πολιτική ματιά που έχει ο ΣΥΡΙΖΑ και στους αναπτυξιακούς νόμους, όπου το πνεύμα του Ν4399/2016 ήταν να δοθούν κίνητρα στην κοινωνική και αλληλέγγυα οικονομία, σε συνεταιρισμούς κτλ, για την ενίσχυση ενός άλλου παραγωγικού μοντέλου, στον αντίποδα αυτού που οδήγησε τη χώρα στην χρεωκοπία.
Κατά τα άλλα ανέφερε ότι και πάλι έχουμε καινούρια μητρώα, ορκωτούς ελεγκτές κ.τ.λ., outsourcing δηλαδή, αντί για στελέχωση των δημόσιων υπηρεσιών, μέσω των οποίων δεν μπορεί να προχωρήσουν επενδύσεις που συνεισφέρουν στην πραγματική οικονομία.
Μέρος Γ΄Δημιουργία Πλαισίου για τις Εταιρίες Τεχνοβλαστούς (spin–offs)
Σχετικά με το Γ΄ Μέρος του ν/σ σημείωσε πως έχει ξεκινήσει μια συζήτηση σχετικά με το ποσοστό της χρηματοδότησης για έρευνα και ανάπτυξη και οι γενναίες αυξήσεις της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ στη δημόσια δαπάνη για την έρευνα και ανάπτυξη, προκάλεσαν αύξηση των αντίστοιχων δαπανών από τον επιχειρηματικό τομέα.
Παρατήρησε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ προχώρησε σε εμβληματικές ενέργειες με το πρόγραμμα «Ερευνώ-Δημιουργώ-Καινοτομώ» και το χρηματοδοτικό εργαλείο Equifund και αυτά είναι η τρανή απόδειξη της συνεισφοράς του στη βέλτιστη διασύνδεση έρευνας-καινοτομίας με την παραγωγική διαδικασία. «Είμαστε ξεκάθαρα υπέρ των πολιτικών αξιοποίησης των νέων τεχνολογικών δυνατοτήτων για τον μετασχηματισμό των δημόσιων υπηρεσιών: στην υγεία, στο περιβάλλον, στην παιδεία και στον πολιτισμό, καθώς και στην ανάπτυξη εγχώριων τεχνολογικών οικοσυστημάτων. Προγραμματική μας θέση αποτελεί η δημιουργία κινήτρων για τον επαναπατρισμό επιστημόνων, η ίδρυση νεοφυών επιχειρήσεων, κ.α.», δήλωσε.
Στηλίτευσε την έμφαση της ΝΔ στην χρησιμοθηρική διάσταση της έρευνας και την υποκριτική της στάση για την στήριξη των εγχειρημάτων επιχειρήσεων, αναφέροντας πρόσφατο παράδειγμα νεοφυούς επιχείρησης ενζυμικής βιοτεχνολογίας – spin-off του ΙΤΕ, που σε Επιτροπή της Βουλής ο επικεφαλής της δήλωσε ότι αν είχε την κατάλληλη στήριξη θα παρήγαγαν πάνω από μισό εκ. διαγνωστικά τεστ το μήνα κατά της COVID-19, ήδη από τον δεύτερο μήνα της έξαρσης της πανδημίας στην Ελλάδα.
Στη συνέχεια, παρατήρησε ότι από το σ/ν λείπει ο ορισμός της εταιρίας τεχνοβλαστού, τα κριτήρια για την ύπαρξη μιας ιδέας από ερευνητική ομάδα δημόσιου ερευνητικού φορέα, η οποία θα πρέπει να αξιολογηθεί από επιτροπή εμπειρογνωμόνων όχι μόνο με κριτήρια αγοράς, αλλά και με ακαδημαϊκά κριτήρια.
Τέλος, καυτηριάζοντας την προσχηματική νομοθέτηση της κυβέρνησης, σημείωσε: «ως Βουλευτής Φλώρινας πρέπει να το πω: το 66,3% των νεοφυών επιχειρήσεων εδράζουν στην Αττική και μόλις 0,7% στη Δυτική Μακεδονία της απολιγνιτοποίησης, στην Φλώρινα καμία. Αυτό είναι υδροκεφαλισμός και λέω να μην τον αναπαράγουμε για μία ακόμα φορά. Όμως καταργήσατε 37 περιφερειακά Πανεπιστημιακά Τμήματα που μπορούσαν να συνεισφέρουν στον εν λόγω τομέα, αφού προηγουμένως με το πρόγραμμα Αθηνά είχατε υποβαθμίσει ξανά το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας»
Δείτε εδώ το video: