Ομιλία Π. Πέρκα στο νομοσχέδιο (ν/σ) του ΥΠΟΜΕ για τις δημόσιες υπεραστικές και αστικές τακτικές οδικές μεταφορές επιβατών. Αναδιοργάνωση ΟΣΕ Α.Ε. και ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε.
H κ. Πέρκα ξεκίνησε την ομιλία της απαντώντας στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Καραμανλή, «κ. Υπουργέ είμαι υποχρεωμένη να απαντήσω σε αυτά που είπατε. Η αλήθεια είναι ότι όταν αναλάβαμε τη διακυβέρνηση της χώρας, βρήκαμε μία απίστευτη κατάσταση και στον τομέα των μεταφορών και δη στον σιδηρόδρομο. Είπατε κ. Υπουργέ, ότι εμείς ιδιωτικοποιήσαμε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για 45 εκ. Ακούστε λίγο το ιστορικό της υπόθεσης και βγάλτε τα συμπεράσματά σας. Στο μνημόνιο του 2010 υπήρχε όρος για πλήρη συμμόρφωση της χώρας, σε ότι αφορά στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μέχρι το τέλος του 2011. Τον Φεβρουάριο του 2011 η DGCOM, η Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης ξεκινάει τη διαδικασία ή οποία ολοκληρώνεται στις 13.7.2011 και επιδικάζει 800 εκ. ευρώ κρατικών ενισχύσεων που πρέπει να επιστρέψει το ελληνικό δημόσιο στην Ευρώπη, εκτός εάν προχωρούσε στην ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Από τις 13.07.2011 υπήρχε και το comfort letter του Αντιπροέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και Επίτροπου Ανταγωνισμού, κ. Αλμούνια σχετικά με το θέμα. Και ξέρετε τι έκανε τότε η Ελληνική Κυβέρνηση; Τίποτα δεν έκανε. Απλά πήρε τους εργαζόμενους από ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τους έκανε φύλακες στα μουσεία.
Όταν μπήκαμε στο Υπουργείο δεν βρήκαμε τίποτα, ούτε καν κάποια επιστολή, ένα αρχείο. Δεν υπήρχε κανένα πλάνο, τίποτα που να είχαν σχεδιάσει οι προηγούμενες κυβερνήσεις. Σε 4.5 χρόνια πράγματι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν κατάφερε, να διορθώσει τις πληγές 40 και πλέον ετών των αυτοδύναμων κυβερνήσεων που κατάφεραν να καταστρέψουν τη χώρα. Και μας σηκώνετε το δάκτυλο. Υπάρχουν στοιχεία για αυτά, τα οποία τα βρήκα από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Ε.Ε. ως Γενική Γραμματέας του Υπουργείου. Διότι όπως σας είπα στο Υπουργείο δεν υπήρχε τίποτα από τις προηγούμενες κυβερνήσεις.
Να σας πω τώρα τι έκανε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ: 270 χιλ. ηλεκτροκίνησης, 190 χιλ. νέας υπερσύγχρονης γραμμής, σταθμούς, γέφυρες. Έργα πολλά που παραδόθηκαν σε χρήση ή ολοκληρώθηκαν και τα οποία είναι πολύ περισσότερα από αυτά που παραδόθηκαν την προηγούμενη δεκαετία. Μπορούμε να κάνουμε αυτή τη συζήτηση, όποτε θέλετε».
Στη συνέχεια η κ. Πέρκα συνέχισε με το μέρος του ν/σ που αφορά στις αλλαγές που προβλέπονται για τον ΟΣΕ και την ΕΡΓΟΣΕ.
«Έχουν περάσει πάνω από 3 χρόνια διακυβέρνησης ΝΔ και έχουμε «χορτάσει» από εξαγγελίες για έργα «που θα αλλάξουν την εικόνα του ελληνικού σιδηροδρόμου», οι οποίες όμως είναι «στον αέρα». Δεν έχουμε κανένα στοιχείο, κάποια αναφορά σε μελέτες, προϋπολογισμούς, διαγωνισμούς, τμήματα δικτύου, γενικά όλα όσα αποτελούν τις βασικές προδιαγραφές ενός έργου. Δεν εξαγγέλλονται τα έργα, έχουν προδιαγραφές.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η εξαγγελία του ΟΣΕ για το έργο συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου μέσω ΣΔΙΤ, σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών, με τη συμβολή και του Ταμείου Ανάκαμψης με άγνωστου ύψους ποσό. Μέχρι την υπογραφή της υπόψη σύμβασης όμως – γενικά με τις συμβάσεις δεν τα πάτε καλά. Μόνο στις απευθείας αναθέσεις τα πάτε καλά- θα συνεχίσει να γίνεται μόνο «πυροσβεστική» συντήρηση, Δηλαδή, θα συνεχίσουν να αυξάνονται τα ατυχήματα όπως συμβαίνει τα τελευταία δύο χρόνια. Την ίδια στιγμή η ΤΡΑΙΝΟΣΕ –Hellenic Train εσχάτως – δρομολογεί περισσότερα λεωφορεία απ’ ότι τρένα, ενώ έχουμε καθημερινές καθυστερήσεις και ακυρώσεις δρομολογίων με «το ασημένιο βέλος» και τους λοιπούς συρμούς.
Άλλο παράδειγμα, για την ΕΡΓΟΣΕ αυτή τη φορά, προκηρύσσει έργα, τα οποία «βαφτίζει» ως «νέα», ενώ είτε είχαν δημοπρατηθεί επί ΣΥΡΙΖΑ, είτε ήταν σε τελική φάση δημοπράτησης. Κι ενώ με ευθύνη της κυβέρνησης έχουν καθυστερήσει τα πάντα, επιμένουν και στη δημοπράτηση έργων 3-4-4.5 δισ. ευρώ (ποικίλλει ο προϋπολογισμός στις ανακοινώσεις), με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, η οποία, και τώρα μιλάω και ως μηχανικός, είναι και χρονοβόρα και δεν ταιριάζει στα σιδηροδρομικά έργα. Τα επόμενα χρόνια θα είναι παγωμένα έργα εκατομμυρίων, θα είναι στις αίθουσες δικαστηρίων, όπου εργολάβοι και μελετητές θα ερίζουν εις βάρος του ελληνικού δημοσίου, το οποίο θα υποχρεούται να δίνει αποζημιώσεις. Αυτό θα συμβεί αν συνεχίσετε με αυτή την τακτική.
Άκουσα προσεκτικά και στην ακρόαση των φορέων τον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΕΡΓΟΣΕ να λέει ότι «το 2020 ήταν η πρώτη χρονιά με θετικές απορροφήσεις» και ειλικρινά απόρησα. Τα 45 εκ. ευρώ απορρόφηση του 2020 είναι μακράν η χαμηλότερη από την ίδρυση της ΕΡΓΟΣΕ, ενώ να σημειώσω ότι σημαντικό μέρος αφορά σε απευθείας αναθέσεις, δηλαδή χρήματα όχι από κοινοτικά κονδύλια αλλά από τον εθνικό προϋπολογισμό. Ειλικρινά, θέλετε να συγκρίνουμε το ποσό αυτό με τα 970 εκ. ευρώ που απορροφήθηκαν στα 4.5 χρόνια διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, όταν η μέση ετήσια απορρόφηση ήταν 215 εκ. ευρώ. Στοιχεία, νούμερα, αμείλικτα, Αυτή είναι η πραγματικότητα.
Αυτό το ν/σ έρχεται δυστυχώς να ολοκληρώσει τη διάλυση του σιδηρόδρομου με κρίσιμες διατάξεις, όπως είναι η αναδιοργάνωση των εταιριών ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ.
Το Υπουργείο- χωρίς να υπάρχει η τεχνογνωσία περί των σιδηροδρομικών- πλέον αναλαμβάνει το στρατηγικό σχεδιασμό, και απαξιώνεται έτσι το εξειδικευμένο προσωπικό της εταιρίας,. Είδαμε βέβαια και στο παρελθόν πως φερθήκατε στο προσωπικό. Φαίνεται ότι η ΕΡΓΟΣΕ μένει χωρίς αντικείμενο, ενώ ο ΟΣΕ αποδυναμώνεται από πόρους και μένει μόνο με τις ευθύνες για τα δίκτυα.
Κατά τα άλλα σύμβουλοι και παρασύμβουλοι, τόσο στην ΕΡΓΟΣΕ όσο και στον ΟΣΕ. Ειδικά η ΕΡΓΟΣΕ – και πριν την κατάθεση του ν/σ – έχει ήδη προκηρύξει διαγωνισμό για την πρόσληψη συμβούλων, οι οποίοι θα αναλάβουν τα 6 μεγάλα έργα του ανταγωνιστικού διαλόγου, με αμοιβή της τάξης των 200 εκ. ευρώ και όλα τα έργα που σήμερα «τρέχουν», με αμοιβή της τάξης των 35 εκ. ευρώ. Θέτω λοιπόν κ. Υπουργέ το ερώτημα, με ποιο νομικό πλαίσιο γίνονται τα παραπάνω; Αφού το ν/σ δεν έχει ακόμα ψηφιστεί, πώς γίνεται να έχουμε το πρωθύστερο η ΕΡΓΟΣΕ να αναθέτει το σύνολο των έργων της σε ιδιώτη σύμβουλο;
Αντίστοιχα και για τον ΟΣΕ, το ν/σ προβλέπει την πρόσληψη εξωτερικού τεχνικού συμβούλου διαχείρισης, με διάρκεια απασχόλησης τουλάχιστον 3 έτη.
Επίσης κ. Υπουργέ, και θα ήθελα μια απάντηση, μήπως ο όρος «ανάθεση διοίκησης» που προβλέπεται για τους συμβούλους, υποδηλώνει ότι θα δώσετε το ρόλο του διαχειριστή της υποδομής για μεγάλα τμήματα του δικτύου σε ιδιώτες; Αυτό θα ήταν καταστροφικό!
Αναρωτιέμαι ποια σιδηροδρομική τεχνογνωσία θα απομείνει στο κράτος; Σε 2-3 χρόνια η Πολιτεία δε θα γνωρίζει τίποτα για το σιδηρόδρομο και θα εξαρτάται 100% από ιδιώτες.
Έτσι όπως το πάτε θα αναθέσετε -αν δεν το έχετε κάνει ήδη- και τη διακυβέρνηση της χώρας σε εταιρεία!».
Ολοκληρώνοντας την ομιλία της επί του νομοσχεδίου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η κ. Πέρκα τόνισε «το να μοιράσεις δίκαια το μεταφορικό έργο είναι σπουδαία και επίπονη προσπάθεια. Απαιτεί ευρεία διαβούλευση και συνεννόηση όλων των εμπλεκομένων. Αλλιώς κάθε κυβέρνηση με νομοθετικές παρεμβάσεις θα ικανοποιεί πότε τη μια, πότε την άλλη κατηγορία και το πρόβλημα στην αγορά μεταφορών θα διαιωνίζεται και θα διογκώνεται. Δε θέλουμε πόλεμο στους δρόμους».
Δείτε εδώ το video: https://youtu.be/X8DQUBTiXjU