1η ανακοίνωση
Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, το Π.Μ.Σ. «Επιστήμες
της Αγωγής: Ζητήματα Ιστορίας, Ιστορικής Εκπαίδευσης και
Εκπαιδευτικής Πολιτικής», το Εργαστήριο Τοπικής Ιστορίας
του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης και το
Ινστιτούτο Ανθρωπιστικών Ερευνών του Πανεπιστημίου
Δυτικής Μακεδονίας, η Ελληνική Εταιρεία Ιστορικών της
Εκπαίδευσης (ΕΛ.Ε.Ι.Ε.), η Περιφερειακή Ενότητα και ο Δήμος
Φλώρινας
με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από την υπογραφή της Συνθήκης της
Λωζάνης
διοργανώνουν Πανελλήνιο Συνέδριο με θέμα
Ο ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΜΕΤΑ ΤΗ
ΣΥΝΘΗΚΗ ΤΗΣ ΛΩΖΑΝΗΣ: ΙΣΤΟΡΙΑ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ,
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ – ΜΝΗΜΗ
Φλώρινα, 17-18-19 Μαρτίου 2023
Αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Δήμου Φλώρινας (Νέο Πάρκο)
Σκοπός του συνεδρίου
Το Συνέδριο επιδιώκει να διερευνήσει τομείς της ιστορίας, της εκπαίδευσης, του
πολιτισμού και της μνήμης των προσφύγων του 1922 και των απογόνων τους, από
τη Συνθήκη της Λωζάνης μέχρι και σήμερα.
Θεματικές ενότητες
Ιστορία
• Ιστορικές διαστάσεις του προσφυγικού ζητήματος: εγκατάσταση, αποκατάσταση,
ανθρωπογεωγραφία, νομοθετικό πλαίσιο, αντίκτυπος στην ελληνική κοινωνία.
• Πρόσφυγες και γηγενείς.
2
• Ιστοριογραφικές προσεγγίσεις του προσφυγικού ζητήματος.
• Συμβολή των προσφύγων στην οικονομία και στην κοινωνία.
• Προσφυγικοί πληθυσμοί και ιδεολογία, εκλογικές συμπεριφορές, πολιτική
εκπροσώπηση.
• Προσφυγικοί πληθυσμοί: δημόσια υγεία και προνοιακές πολιτικές.
• Το πείραμα της υποχρεωτικής ανταλλαγής, ο ρόλος της Κ.Τ.Ε., ανθρωπιστική
κρίση.
• Οι διεθνείς διαστάσεις του προσφυγικού ζητήματος: ο αντίκτυπος του
προσφυγικού ζητήματος στον διεθνή Τύπο.
• Ο ρόλος των διεθνών οργανισμών και οργανώσεων στο προσφυγικό ζήτημα.
• Προσφυγικό ζήτημα και μουσουλμάνοι πρόσφυγες.
• Οι κοινωνικές διαστάσεις του προσφυγικού ζητήματος: γυναίκες, ορφανά παιδιά,
ο ρόλος των φιλανθρωπικών οργανώσεων περίθαλψης των προσφύγων.
• Κοινωνική κινητικότητα στον προσφυγικό κόσμο.
• Η εικόνα των προσφύγων στον ευγονικό λόγο.
Εκπαίδευση
• Προσφυγική ιστορία και μνήμη στα προγράμματα σπουδών και στα σχολικά
εγχειρίδια.
• Διδακτικές προσεγγίσεις τυπικής και μη τυπικής μάθησης για την ιστορία, τη
μνήμη των προσφύγων και το προσφυγικό τραύμα.
• Η διδασκαλία των τραυματικών γεγονότων: η περίπτωση του προσφυγικού
ζητήματος.
• Μουσεία, εκθέσεις και συλλογές για τους πρόσφυγες: εκπαιδευτικά
προγράμματα, εκπαιδευτικές δράσεις και εκπαιδευτικό υλικό.
• Επετειακές εκδηλώσεις, επετειακός λόγος και αναπαραστάσεις των προσφύγων
στο σχολείο.
Πολιτισμός-Μνήμη
• Προσφυγική πολιτισμική κληρονομιά: πολιτισμικές πρακτικές, παιδεία,
αρχιτεκτονική, αθλητισμός, τέχνες και τεχνικές, υλικός και άυλος πολιτισμός,
τεκμηρίωση, ψηφιοποίηση, μουσεία και συλλογές.
• Γενοκτονίες των Ελλήνων της Ανατολής: πολιτικές στρατηγικές, στάσεις και
πολιτικές των κομμάτων, οι δράσεις των προσφυγικών σωματείων.
• Η διαγενεακή προσφυγική μνήμη και εμπειρία μέσα από τις προφορικές
συνεντεύξεις: η συμβολή τους στην Προφορική Ιστορία.
• Δημόσια Ιστορία και προσφυγική μνήμη: ο ρόλος του Τύπου, των προσφυγικών
σωματείων, των μνημείων, των επετειακών εκδηλώσεων.
• Πρόσφυγες και προσφυγικές γενιές: ταυτότητες και ετερότητες.
• Η προσφυγική μνήμη και οι αναπαραστάσεις της στη Λογοτεχνία.
• «Τουρισμός της νοσταλγίας»: ταξίδια στους προγονικούς τόπους.
3
Οργανωτική – επιστημονική επιτροπή
• Ανδρέου Αντρέας, Καθηγητής Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης
Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας
• Βλασίδης Βλάσης, Αναπληρωτής καθηγητής Τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και
Ανατολικών Σπουδών Πανεπιστημίου Μακεδονίας
• Βοσκοπούλου Χρυσούλα, PhD, Αρχιτέκτων Μηχανικός
• Δορδανάς Στράτος, Επίκουρος καθηγητής Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας
Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
• Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών Πανεπιστημίου Μακεδονίας
• Ηλιάδου – Τάχου Σοφία, Καθηγήτρια Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής
Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας
• Ιωαννίδης Στυλιανός, Υποψήφιος διδάκτορας, Αξιωματικός Σ.Ξ.
• Καμαρούδης Σταύρος, Αναπληρωτής καθηγητής Παιδαγωγικού Τμήματος
Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας
• Καραφύλλης Αθανάσιος, Καθηγητής Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής
Εκπαίδευσης Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης
• Κασβίκης Κώστας, Επίκουρος καθηγητής Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής
Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας
• Κασκαμανίδης Γιάννης, Ε.ΔΙ.Π. Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης
Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας
• Κιμουρτζής Παναγιώτης, Καθηγητής Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής
Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Αιγαίου
• Κόκκινος Γιώργος, Καθηγητής Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης
Πανεπιστημίου Αιγαίου
• Κουρεμένου Ειρήνη, PhD Φιλόλογος
• Μπέτσας Γιάννης, Επίκουρος καθηγητής Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής
Εκπαίδευσης Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
• Μπουνόβας Ιωάννης, Ε.ΔΙ.Π. Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης
Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας
• Νικολάου Αρχοντούλα, MSc, Φιλόλογος
• Παπαπολυβίου Πέτρος, Αναπληρωτής καθηγητής Τμήματος Ιστορίας και
Αρχαιολογίας Πανεπιστημίου Κύπρου
• Πολατίδης Κλεάνθης, Υποψήφιος διδάκτορας, Φιλόλογος
• Πουγαρίδης Στέφανος, PhD, Φιλόλογος
• Πουγαρίδου Παρασκευή, PhD, Δασκάλα
• Σεχίδης Κωνσταντίνος, MSc, Δάσκαλος
• Ταναμπάση Αναστασία, PhD, Ιστορικός
• Τζάρτζας Γεώργιος, Αναπληρωτής καθηγητής Παιδαγωγικού Τμήματος
Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας
• Φούκας Βασίλειος, Αναπληρωτής καθηγητής Τμήματος Φιλοσοφίας και
Παιδαγωγικής Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
• Χαρίση Αντωνία, PhD, Δασκάλα
4
ΣΥΝΔΙΟΡΓΑΝΩΣ