Την ανακοίνωση της ίδρυσης των ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΠΡΟΤΥΠΩΝ ΩΝΑΣΕΙΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ (ΔΗΜ.Ω.Σ.) στην Κοζάνη τη συνόδεψαν θετικά σχόλια του μεγαλύτερου μέρους της κοινής γνώμης. Και όχι άδικα. Χρήματα που δεν δόθηκαν ποτέ σε ελληνικά σχολεία και τώρα φαίνεται ότι θα δοθούν για την άμεση αναβάθμιση είκοσι δύο σχολείων στην επικράτεια.
Ένα εκατομμύριο για την κτηριακή αναβάθμιση;
Πεντακόσιες χιλιάδες ετησίως για λειτουργικά έξοδα;
Λειτουργία όπως αυτή των Προτύπων σχολείων;
Ιδανικά και ονειρώδη όλα.
Όμως, όχι για όλους. Ούτε καν για τους περισσότερους.
Στην Κοζάνη, οι εκπαιδευτικοί πληροφορηθήκαμε την ένταξη του σχολείου μας στο δίκτυο των ΔΗΜ.Ω.Σ από δημοσιογράφο της περιοχής μας τη Δευτέρα 20.1.2025. Δεν προηγήθηκε καμία ενημέρωση από κανέναν, καμία συζήτηση και δεν ζητήθηκε ποτέ η συναίνεση του εκπαιδευτικού προσωπικού.
Τον αρχικό δικαιολογημένο ενθουσιασμό κάποιων συναδέλφων ακολούθησε ο προβληματισμός γιατί μόνο αοριστίες λέγονταν για τη λειτουργία των ΔΗΜ.Ω.Σ. Στη συνέχεια κυκλοφόρησε το σχέδιο νόμου για τη λειτουργία αυτών των σχολείων το οποίο η εκπαιδευτική κοινότητα το ανάγνωσε μέσω Διαδικτύου!
Προκλήθηκε σοκ!
Τι αποδεικνύεται από το σχέδιο νόμου, λοιπόν;
- Τα ΔΗΜΟΣΙΑ ΩΝΑΣΕΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ είναι πρότυπα από μόνα τους. Δε βασίζονται δηλαδή στη λογική των ήδη σε λειτουργία Προτύπων Σχολείων του Υπουργείου Παιδείας.
- Το μείζον πρόβλημα που πρέπει να αφορά και να αφυπνίσει όλη την κοινωνία είναι ο χαρακτήρας της δημόσιας εκπαίδευσης και η σταδιακή αποσύνθεσή της. Η Πολιτεία και οι Δήμοι παραδέχονται ότι δεν μπορούν να λύσουν τα εκπαιδευτικά προβλήματα 550.000 μαθητών, όπως επιτάσσει το Σύνταγμα, και τα εκχωρούν στον ιδιώτη που καταστρατηγεί το δικαίωμα της πρόσβασης στην εκπαίδευση με ίδιους όρους για όλους και «φροντίζει» μόνο 6.000 μαθητές των ΔΗΜ.Ω.Σ. Κανένας εκπαιδευτικός δεν μπορεί να χαίρεται που στο διπλανό σχολείο «πέφτουν σοβάδες». Κανένας γονιός/κηδεμόνας δεν μπορεί να ικανοποιείται που τα δικά του παιδιά έχουν ευκαιρίες που άλλα δεν έχουν.
- Χάνεται «το σχολείο της γειτονιάς» και μάλιστα το μεγαλύτερο της Δυτ. Μακεδονίας αφού το μαθητικό δυναμικό που προορίζεται για το 3ο ΓΕΛ και προέρχεται από την πολυπληθέστερη συνοικία της πόλης θα κατευθυνθεί σε άλλα Λύκεια με ό, τι αυτό συνεπάγεται
- Οι εκπαιδευτικοί των σχολείων χάνουν την οργανική τους θέση. Σε μια περιοχή με ολοένα και λιγότερες προσφερόμενες οργανικές θέσεις αποτελεί μια ιδιαίτερα αρνητική εξέλιξη και οδηγεί τους περισσότερους από εμάς σε μια ταλαιπωρία ετών από σχολείο σε σχολείο ακόμα και εκτός Δήμου Κοζάνης (όμορες ομάδες σχολείων). Αυτή τη στιγμή ή σε δύο χρόνια (με το καλό σενάριο) απομακρυνόμαστε μέσα σε μια νύχτα αιφνιδιαστικά από τη θέση μας. Και απομακρυνόμαστε όχι γιατί δεν έχουμε προσόντα, τυπικά ή άτυπα, ούτε γιατί φοβόμαστε την αξιολόγηση. Απομακρυνόμαστε γιατί είμαστε αναλώσιμοι και δεν εξυπηρετούμε πλέον τα σχέδια των δημιουργών των ΔΗΜ.Ω.Σ.
- Για τον ίδιο λόγο δημιουργείται αναστάτωση και διατάραξη στη σειρά τοποθέτησης των εκπαιδευτικών στην ΠΕ Κοζάνης που ήδη βρίσκονται σε αναμονή για την κάλυψη κενών οργανικών θέσεων και δυσκολεύονται ακόμα περισσότερο αυτοί οι οποίοι στοχεύουν σε μετάθεση στην περιοχή μας.
- Συμφωνούμε με τους συναδέλφους του 10ου ΓΕΛ Ηρακλείου, που πολύ εύστοχα υπογράμμισαν: «φοβού τους Δαναούς και δώρα φέροντας», διαβλέποντας πλέον τη σκοπιμότητα του εγχειρήματος. Κάθε δωρητής που νοιάζεται για την ανακούφιση των ταλαιπωρημένων δεν τους διαχωρίζει.
- Στο σχολείο μας υπηρετούν εκπαιδευτικοί που εδώ και πολλά χρόνια εργάζονται ευσυνείδητα ξεπερνώντας αντιξοότητες και χτίζοντας μεταξύ τους και με τους μαθητές τους ζεστές ανθρώπινες σχέσεις. Για όλα αυτά δουλέψαμε όλοι εμείς πέρα από τα διδακτικά μας καθήκοντα και χωρίς καμία πρόσθετη αμοιβή ή μείωση ωραρίου. Κι αυτό γιατί θέλαμε να προσφέρουμε τη δυνατότητα ΣΕ ΟΛΑ τα παιδιά, ΟΧΙ ΜΟΝΟ στα άριστα να εξελιχθούν και να βρουν δημιουργικές διεξόδους.
Δυστυχώς, προς το παρόν οι εξελίξεις είναι αρνητικές και οδεύουμε προς την ψήφιση του νομοσχεδίου την Παρασκευή 31.1.2025.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΤΟΥ 3ου ΓΕΛ ΚΟΖΑΝΗΣ