Την καθυστέρη στην έναρξη του β’ κύκλου του ‘Κινούμαι Ηλεκτρικά’, αλλά κυρίως τον πλημμελή σχεδιασμό του, όπως συνέβη και στον α’ κύκλο, αναδεικνύει με ερώτησή της προς τους Υπουργούς Περιβάλλοντος & Ενέργειας και Υποδομών & Μεταφορών η Βουλευτής Φλώρινας και Αν. Τομεάρχης Περιβάλλοντος & Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Π. Πέρκα, μαζί με ακόμα 40 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.
Η κα Πέρκα σχολιάζει την απουσία και από το β’ κύκλο των δημόσιων μέσων μεταφοράς, των ταξί, τη στιγμή που και το ξεχωριστό Πρόγραμμα για ηλεκτρικά ταξί από το Ταμείο Ανάκαμψης – με το όποιο ελάχιστο αποτύπωμα – αγνοείται, τις διαδοχικές παρατάσεις στο Πρόγραμμα των Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ), αλλά και το γεγονός ότι το Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας φαίνεται να αγνοεί ότι ακόμα και με τις αυξήσεις στις επιδοτήσεις, οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων στην πλειοψηφία τους αδυνατούν να αλλάξουν το συμβατικό τους όχημα με ηλεκτρικό.
Αναφέρεται επίσης στην αποτυχία του α’ κύκλου, με την εξαιρετικά χαμηλή απορρόφηση και με το ποδήλατο ως απόλυτο πρωταγωνιστή, αφού μόλις το 9% των αιτήσεων αφορούσε ηλεκτρικά αυτοκίνητα και εκφράζει τον προβληματισμό της για το β’ κύκλο, γιατί φαίνεται ότι ξεκίνησε χωρίς την απαραίτητη αποτίμηση του α’ κύκλου και τις κατάλληλες διορθώσεις/βελτιώσεις.
Δεδομένης τέλος της σύγχυσης που φαίνεται να επικρατεί στο ΥΠΕΝ για τον αριθμό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν το 2022, η Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ζητά από τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών να καταθέσει τα σχετικά στοιχεία.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
ΕΡΩΤΗΣΗ και Αίτημα Κατάθεσης Εγγράφων (ΑΚΕ)
προς τους Υπουργούς:
-Περιβάλλοντος & Ενέργειας
-Υποδομών & Μεταφορών
ΘΕΜΑ: «Κυβέρνηση χωρίς σχέδιο και στον β’ κύκλο του ‘Κινούμαι Ηλεκτρικά’»
Με την ολοκλήρωση του α’ κύκλου του ‘Κινούμαι Ηλεκτρικά’ στο τέλος του 2021, το Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας (ΥΠΕΝ) έσπευσε να ανακοινώσει την έναρξη του β’ κύκλου, αλλά για τον Απρίλιο του 2022! Τελικά χρειάστηκαν 4 επιπλέον μήνες για να ξεκινήσει το Πρόγραμμα τέλος Ιουλίου, τη στιγμή που πολλοί από όσους ενδιαφέρονται να ενταχθούν, έχουν δαπανήσει χρήματα για την αγορά ηλεκτρικού οχήματος ήδη από το Δεκέμβριο του 2021.
Θα περίμενε κανείς ότι το Υπουργείο θα είχε χρησιμοποιήσει τους μήνες αυτούς για να αξιολογήσει τα αποτελέσματα του α’ κύκλου και να προχωρήσει στις απαραίτητες αλλαγές/διορθώσεις. Δυστυχώς όμως, φαίνεται ότι και στο β’ κύκλο δεν έγινε ο κατάλληλος σχεδιασμός και η κυβέρνηση αντιμετωπίζει και πάλι το Πρόγραμμα επικοινωνιακά μόνο, αφού αποφάσισε να αυξήσει πρόχειρα τις επιδοτήσεις, στην ουσία «μοιράζοντας χρήμα».
Όπως και στον α’ κύκλο, δεν υπάρχει καμιά αναφορά στα δημόσια μέσα μεταφοράς, ενώ την ίδια ώρα, μετά τις διαδοχικές παρατάσεις στο διαγωνισμό του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών για νέα λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ένα τμήμα του κηρύχθηκε άγονο. Συνεπώς πλέον μιλάμε για 650 νέα λεωφορεία (100 εκ των οποίων ηλεκτρικά), τα οποία θα βγουν στο δρόμο στο τέλος του 2023 – κι αυτό με το πιο αισιόδοξο σενάριο.
Καμιά αναφορά και στα ταξί, τη στιγμή που κατά τον α’ κύκλο πωλήθηκε μονοψήφιος αριθμός ηλεκτρικών ταξί. Ακόμα και το ξεχωριστό Πρόγραμμα για ηλεκτρικά ταξί από το Ταμείο Ανάκαμψης – με το όποιο ελάχιστο αποτύπωμα – αγνοείται εδώ και μήνες. Κι αυτό, τη στιγμή που με βάση τον Εθνικό Κλιματικό Νόμο 4936/2022, από το 2026 όλα τα νέα ταξί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη θα είναι υποχρεωτικά ηλεκτρικά.
Κατά τα άλλα, οι παρατάσεις στο Πρόγραμμα των Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ) συνεχίζονται, με την τελευταία προθεσμία να λήγει στις 30.09.2022, ενώ πλέον είναι εξαιρετικά αμφίβολο ότι θα υλοποιηθεί η δέσμευση για 300 ΣΦΗΟ μέχρι το τέλος του 2022. Επιπλέον, το μπόνους των 1.000 ευρώ επιδότηση για την απόσυρση παλαιού οχήματος, σίγουρα θα δε συμβάλει σημαντικά στην κατεύθυνση της μείωσης εκπομπών αερίου.
Ακόμα όμως κι αν αναφερθούμε μεμονωμένα στις αυξήσεις των επιδοτήσεων κατά το β’ κύκλο, το Υπουργείο φαίνεται να αγνοεί ότι για τη μεν πλειοψηφία των ιδιοκτητών αυτοκινήτων, οι επιδοτήσεις δεν είναι σε καμιά περίπτωση αρκετές για να αλλάξουν το συμβατικό τους όχημα με ηλεκτρικό. Για όσους δε ανήκουν σε ιδιαίτερα υψηλές εισοδηματικές κατηγορίες, δεν είναι απαραίτητες, αφού δεν μπαίνουν καν στον κόπο να αποκτήσουν το ηλεκτρικό αυτοκίνητο της αρεσκείας τους μέσω του ‘Κινούμαι Ηλεκτρικά’, αλλά το αγοράζουν χωρίς να χρησιμοποιούν το κίνητρο της επιδότησης.
Μετά τα παραπάνω, ειλικρινά απορούμε γιατί η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ θεωρεί ότι ο α’ κύκλος του Προγράμματος ήταν ιδιαίτερα επιτυχημένος. Επιμένουν να αναφέρονται στις 18.905 αιτήσεις, ενώ στις ερωτήσεις κοινοβουλευτικού ελέγχου που έχουμε ήδη απευθύνει στον αρμόδιο Υπουργό, δεν έχουμε λάβει συγκεκριμένες απαντήσεις για το πόσες από τις παραπάνω εγκρίθηκαν τελικά, πόσα είναι τα αιτήματα πληρωμής ανά τύπο ηλεκτρικού οχήματος (ποδήλατο, δίκυκλο, Ι.Χ., ταξί κτλ) και τι έχει πληρωθεί μέχρι σήμερα. Αποφεύγουν επίσης να αναφερθούν στην απογοητευτική απορρόφηση του Προγράμματος – ίσως γι’ αυτό μειώθηκε στο μισό ο προϋπολογισμός του β’ κύκλου, για να αυξηθεί το σχετικό ποσοστό – και φυσικά ούτε κουβέντα για το ότι στον α’ κύκλο το ποδήλατο υπήρξε ο απόλυτος πρωταγωνιστής, ενώ από το σύνολο των αιτήσεων, μόλις 9% αφορούσε ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Ιδιαίτερα σημαντικό είναι επίσης ότι – όπως και το 2021, έτσι και το 2022 – η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ φαίνεται να μη γνωρίζει ούτε κατά προσέγγιση το συνολικό αριθμό ταξινομήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Συγκεκριμένα, η κα Σδούκου, κατά την έναρξη του β’ κύκλου του ‘Κινούμαι Ηλεκτρικά’ ανέφερε ότι οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων το πρώτο μισό του 2022 «έχουν εκτιναχθεί στις 8.000». Σύμφωνα όμως με το Σύνδεσμο Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδας (ΣΕΕΑΕ) – που έχει αθροίσει τα στοιχεία που αναρτώνται καθημερινά στην επίσημη ιστοσελίδα του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών και παραμένουν διαθέσιμα για ένα 24ωρο – οι πωλήσεις των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων για το 2022 μέχρι σήμερα, δεν ξεπερνούν τα 1500 αυτοκίνητα. Πώς μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι για τον ορθό σχεδιασμό του β’ κύκλου, αλλά και για τη διαμόρφωση μιας γενικότερης στρατηγικής για τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας, όταν το ΥΠΕΝ αγνοεί τόσο κρίσιμα στοιχεία;
Με βάση τα ανωτέρω, ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
- Ποια ήταν η απορρόφηση του πρώτου κύκλου του ‘Κινούμαι Ηλεκτρικά’; Επίσης, πόσες αιτήσεις υποβλήθηκαν ανά κατηγορία επιδοτούμενων οχημάτων, πόσες ήταν πλήρεις, πόσες εγκρίθηκαν, πόσα αιτήματα πληρωμής έχουν κατατεθεί μέχρι σήμερα και πόσα χρήματα έχουν δοθεί στους δικαιούχους;
- Είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης να συμπεριληφθούν στο Πρόγραμμα τα δημόσια μέσα μεταφοράς, τα οποία είναι ιδιαίτερα κρίσιμα για τον εξηλεκτρισμό των μεταφορών;
- Υπάρχει συγκεκριμένο σχέδιο της κυβέρνησης για τον εξηλεκτρισμό των ταξί, δεδομένου ότι το Πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης αφορά 2.000 ταξί, δηλαδή μόλις 6% περίπου του στόλου;
- Είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης ο σχεδιασμός ενός ολοκληρωμένου και εκτεταμένου προγράμματος απόσυρσης παλαιών οχημάτων;
Καλείται τέλος ο κ. Υπουργός Υποδομών & Μεταφορών να καταθέσει εντός της προθεσμίας που ορίζει ο Κανονισμός της Βουλής τα στοιχεία νέων ταξινομήσεων των αμιγώς ηλεκτροκίνητων οχημάτων για το 2022 μέχρι σήμερα, από το σχετικό μητρώο του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών.
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)
Φάμελλος Σωκράτης
Αγαθοπούλου Ειρήνη
Αλεξιάδης Τρύφων
Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)
Αυλωνίτης Αλέξανδρος – Χρήστος
Βαρδάκης Σωκράτης
Βέττα Καλλιόπη
Γκαρά Αναστασία (Νατάσα)
Δρίτσας Θεόδωρος
Θραψανιώτης Εμμανουήλ (Μανόλης)
Ζαχαριάδης Κωνσταντίνος
Καλαματιανός Διονύσιος
Κασιμάτη Ειρήνη (Νίνα)
Καφαντάρη Χαρούλα (Χαρά)
Λάππας Σπυρίδων
Μάλαμα Κυριακή
Μαμουλάκης Χαράλαμπος (Χάρης)
Μάρκου Κωνσταντίνος
Μπαλάφας Ιωάννης
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Μπουρνούς Ιωάννης
Μωραϊτης Αθανάσιος (Θάνος)
Παπαδόπουλος Αθανάσιος (Σάκης)
Παπαηλιού Γεώργιος
Παπανάτσιου Αικατερίνη
Παππάς Νικόλαος
Πούλου Παναγιού (Γιώτα)
Ραγκούσης Ιωάννης
Σαντορινιός Νεκτάριος
Σαρακιώτης Ιωάννης
Σκουρλέτης Παναγιώτης (Πάνος)
Σκουρολιάκος Παναγιώτης (Πάνος)
Σκούφα Ελισσάβετ (Μπέττυ)
Συρμαλένιος Νικόλαος
Τζούφη Μερόπη
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Φωτίου Θεανώ
Χαρίτσης Αλέξανδρος (Αλέξης)
Χατζηγιαννάκης Μιλτιάδης (Μίλτος)
Χρηστίδου Ραλλία