Αγαπητοί συνδημότες.
Στην προηγούμενη δημοτική συνεδρίαση Σερβίων, η παράταξη μας «ΣΤΑΣΗ ΣΕΡΒΙΩΝ» ζήτησε, όπως είχε κάθε δικαίωμα, να τεθεί προς ψήφιση η πρόταση μας «παλαιά ανενεργά σχολεία-σύγχρονα ενεργά καταλύματα». Ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου δεν το έθεσε προς ψήφιση εκτελώντας κατά τη γνώμη μου «εντολές» της δημοτικής αρχής που έχει ως στόχο να παραχωρήσει το Τούρκικο σχολείο στο πανεπιστήμιο Δ. Μακεδονίας για 100 ευρώ το χρόνο.
… Έτσι , για λόγους που δεν θα μάθουμε ποτέ. Για δικούς τους, θολούς λόγους, που δεν μας ταιριάζουν και δεν μας ενδιαφέρει να μάθουμε. Εμάς το βλέμμα μας είναι καθαρό και στραμμένο στο καλό του τόπου, των συνανθρώπων μας. Όλα τα άλλα, μπαίνουν στην άκρη.
Η στάση του προέδρου του Δ.Σ Σερβίων, δηλώνει καθαρά παράβαση καθήκοντος. Χωρίς να το παραβλέπω… και αυτή τη φορά δε θα σταθώ σε αυτό, όμως θα απευθυνθώ σε όλους ανεξαιρέτως τους δημότες και θα πω:
Δε μας τιμά η τακτική τους.
Μας λογοκρίνουν.
Μας φιμώνουν.
Μας λοιδορούν.
Μας απαξιώνουν.
Υποτιμούν εμάς, αλλά και όλους εσάς.
Εμείς είμαστε εκεί, γιατί εσείς μας ορίσατε. Συνεπώς αφού με «θράσος» μας κλείνουν τα μικρόφωνα, δεν επιτρέπουν τη ψήφιση των προτάσεων μας ,αυτόματα με «θράσος» δε σέβονται τη φωνή σας.
Σας λογοκρίνουν.
Σας φιμώνουν.
Σας λοιδορούν.
Σας απαξιώνουν.
Αξιότιμοι συνδημότες.
Η αντιδημοκρατική τακτική τους, εμάς μας δυναμώνει. Μας βεβαιώνει ότι η παρουσία μας είναι παραπάνω από ουσιαστική και εντέλει επιτακτική.
Είναι χρέος όλων μας να προστατέψουμε το δημοκρατικό ρόλο του θεσμού, του ανώτατου οργάνου του Α! βαθμού τοπικής αυτοδιοίκησης.
Σας καλώ όλους και σας παρακαλώ, να διαβάσετε με προσοχή την εισήγησή μας .
Καλώ και την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας να δώσει τη δέουσα προσοχή.
Καλώ και τους βουλευτές της ΠΕ Κοζάνης να συνεργαστούν μαζί μας.
Είναι, εν συντομία, η πρότασή μας για το Τούρκικο σχολείο Σερβίων και για άλλα δέκα οκτώ, ανενεργά, παλαιά, σχολεία του δήμου μας.
Η συγκεκριμένη πρόταση είναι ένας άξονας από το συνολικό σχεδιασμό της δημοτικής παράταξης «ΣΤΑΣΗ ΣΕΡΒΙΩΝ» που πορεύεται με ισονομία στην επικράτεια του Δήμου μας και στοχεύει στη ήπια ανάπτυξη με γνώμονα πάντα τη γεωγραφική-εργασιακή-πολιτιστική ταυτότητά μας.
Είναι σίγουρα ένα σχέδιο που συνάδει με τους άξονες που έθεσαν τα τρία συναρμόδια υπουργεία για τη μετά λιγνίτη εποχή.
Είναι πρόταση καθαρή, είναι πρόταση που μας αξίζει.
Ακολουθεί η εισήγησή μας, όπως προσπαθήσαμε και παρουσιάσαμε( με πολλές διακοπές και με άλλα τόσα επικριτικά σχόλια) στο Δημοτικό συμβούλιο. Δυστυχώς δε συζητήθηκε… γιατί απλά η «μικροπολιτική» τους τακτική και η αντιδημοκρατική τους συμπεριφορά, δε μας το επέτρεψε. Το χειρότερο όλων? Δεν ετέθει σε ψηφοφορία, έτσι… γιατί απλά γούσταρε ο Πρόεδρος του Δ.Σ Σερβίων.
ΕΙΣΗΗΣΗ «ΣΤΑΣΗ ΣΕΡΒΙΩΝ»
30 Ιουνίου 2021
«Παλαιά ανενεργά σχολεία-Σύγχρονα ενεργά καταλύματα»
Θέμα ημερήσιας διάταξης Δημοτικής Συνεδρίασης Σερβίων(28-6-2021)
Εισήγηση: Λαζαρίτσα Σπυρίδου «ΣΤΑΣΗ ΣΕΡΒΙΩΝ»
Κύριε Πρόεδρε του Δ.Σ Σερβίων
Κύριε Δήμαρχε.
Αγαπητοί συνάδελφοι.
Η πρόταση της Δημοτικής αρχής που αφορά στη μίσθωση του Τούρκικου σχολείου(100 ευρώ ανά έτος – επί 25 συναπτά έτη) στο πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας μας βρίσκει κάθετα αντίθετους για τους εξής λόγους:
- Καμία πανεπιστημιακή σχολή δεν πρόκειται να φιλοξενηθεί στο ιστορικό κτίριο.
- Καμία συγκεκριμένη πρόταση δεν έγινε από το ίδρυμα στο Δ. Σερβίων για να αξιολογηθεί.
- Καμία σχετική συζήτηση δεν έγινε από την Δημοτική αρχή με το σύνολο των δημοτικών συμβούλων προκειμένου να ακούσει, ως όφειλε, και τις δικές μας σκέψεις-προτάσεις.
- Η «αίολη» πρόταση ζητήθηκε να ψηφιστεί σε προηγούμενο Δημοτικό Συμβούλιο και καταψηφίστηκε.
- Η επαναφορά του δηλώνει εμμονή και κακή ,αν όχι, αντιδημοκρατική τακτική.
- Η επαναφορά του δηλώνει έλλειψη σχεδιασμού εκ μέρους της δημοτικής αρχής και το κυριότερο έλλειψη ιστορικής συνείδησης.
- Πρόκειται για επιχειρηματική δράση του ιδρύματος που θα δρομολογηθεί εάν και εφόσον κρίνουν οι τεχνικές και οικονομικές υπηρεσίες του πανεπιστημίου, ότι είναι οικονομικά συμφέρουσες.
Αυτή, την ενημέρωση είχαμε ως παράταξη από την πρυτανεία του πανεπιστημίου και ήταν η αναμενόμενη .
Η παράταξη μας, απέναντι σε αυτό απαντάει με απόλυτο τρόπο και λέει όχι.
Όχι, γιατί το ιστορικό μνημείο ανήκει στο Δήμο Σερβίων και πρέπει να αξιοποιηθεί από το Δήμο.
Όχι, γιατί ως δημοτική παράταξη έχουμε επεξεργαστεί και θέλουμε να προτείνουμε ένα σχέδιο, για όλα ανεξαιρέτως τα ανενεργά σχολεία του Δήμου μας .
Το ξαναφέραμε ως πρόταση για τη μετά λιγνίτη εποχή στην ειδική συνεδρίαση που πραγματοποιήθηκε, σχεδόν ένα χρόνο πριν, ενώ έχει σταλεί και στη σχετική διαβούλευση του αρμόδιου υπουργείου, με ενδιάμεσο την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας.
Θα ζητήσω με θέρμη από όλους τους συναδέλφους να την ακούσουν με προσοχή, να τη συζητήσουμε και να προχωρήσουμε στη λήψη απόφασης.
Αξιότιμοι συνάδελφοι.
-Όλα σχεδόν τα παλιά σχολεία είναι παρατημένα.
-Κτίσματα άριστης αρχιτεκτονικής.
-Σε περίοπτη θέση.
-Με μεγάλες αυλές.
-Χρονικό πολλών γενεών.
Με επίκεντρο το Τούρκικο σχολείο (το πέτρινο Οθωμανικό σχολείο στην είσοδο της πόλης των Σερβίων) μπορούν να γίνουν υπέροχοι χώροι φιλοξενίας «ΞΕΝΩΝΕΣ»
-Κρατώντας τον χαρακτήρα τους.
-Σημεία αναφοράς της τοπικής κουλτούρας.
-Ζωντανά κύτταρα των τοπικών κοινωνιών με αναφορά σε γενεές γενεών …που σήμερα μεριάζουν στο περιθώριο των δράσεων και πολλά εξ αυτών τείνουν να γκρεμιστούν.
Άλλωστε από το 1993,κοντά, τριάντα χρόνια τώρα, το θέμα του πέτρινου σχολείου ήταν ζητούμενο . Τότε μόνο δόθηκαν περίπου 230 εκατομμύρια δραχμές με σχετική μελέτη της ΑΝΚΟ προκειμένου να υλοποιηθούν αυτές οι εργασίες που θα το οδηγούσαν σε ξενώνα. Από κει και μετά έγινε πανάκια για κάθε εκλογική αναμέτρηση για να μιλάμε σήμερα για την παραχώρηση του…
Στον Δήμο μας σχεδόν κάθε χωριό έχει και ένα ανενεργό σχολείο. Όσα από αυτά παραχωρήθηκαν σε συλλόγους στέκονται όρθια τα υπόλοιπα κινδυνεύουν σοβαρά σε κατάρρευση.
Ενδεικτικά αναφέρω ότι στα Ιμερα το ένα από τα δύο σχολεία είναι 600 τετραγωνικά. Στην Ελάτη 1475 τετραγωνικά ,στο Ροδίτη 845 τ.μ, ενώ το τούρκικο σχολείο έχει πολλαπλάσια τετραγωνικά.
Θα περιοριστώ, για την οικονομία του χρόνου στο τούρκικο σχολείο και στα σχολεία που προανέφερα και θα σας παρακαλέσω να τα ορίσουμε ως πυξίδα της φιλοσοφίας της πρότασης.
ΤΟΥΡΚΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Παραδοσιακός ξενώνας. Χώρος εστίασης και αναψυχής.
Ένα μόνιμο έκθεμα του Δήμου μας με εξωστρέφεια προς την επικράτεια της περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας που μπορεί να φιλοξενεί ,πέραν των άλλων, πολιτικά κλιμάκια, εμπορικά κλιμάκια, τουριστικούς εκπροσώπους, αθλητές, φοιτητές και σαφέστατα επισκέπτες-τουρίστες.
Επιβάλλεται να σηματοδοτεί όλα αυτά που η περιοχή μας θέλει να προβάλλει, επί παραδείγματι τα αρίστης ποιότητας μάρμαρά μας.
-Η διπλή μαρμάρινη σκάλα να φιλοτεχνηθεί από ντόπιο καλλιτέχνη …που σήμερα βρίσκεται σε κάποιο νησί ,γιατί ο τόπος του μαρμάρου δεν μπορεί να τον κρατήσει στη γενέτειρα.
-Τα ταβάνια από ξυλουργούς της περιοχής (Μακεδονικής τεχνοτροπίας)
-Τα τζάκια από μάστορες του τόπου μας.
-Τα τοπικά προϊόντα σε πρώτο πλάνο.
-Οι αίθουσες του ισογείου μπορούν να εξυπηρετούν συνέδρια μικρής –μεσαίας εμβέλειας.
-Προθήκες τοπικών προϊόντων και προβολής αυτών (σταντ ήχου και εικόνας)
-Προθήκες μνημείων-αξιοθέατων-διαδρομών δράσεων κλπ (ήχος και εικόνα)
Ο αύλειος χώρος μπορεί να εξυπηρετήσει από εκδηλώσεις ,εκθέσεις μέχρι και συναυλίες ενώ η εστίαση μπορεί να είναι σε καθημερινή βάση.
Ένας ξενώνας στολίδι στον τόπο μας και ταυτόχρονα σημείο αναφοράς και προβολής.
Ένας τέτοιος παραδοσιακός χώρος ξενώνα και εστίασης (πρόταση πρώτου βαθμού τοπικής αυτοδιοίκησης) είναι παράδειγμα αρχών και αξιών για τους πολίτες ,παράδειγμα κουλτούρας για τους εν δυνάμει ξενοδόχους και σοβαρό ερέθισμα για τον Β! Βαθμό τοπικής αυτοδιοίκησης να του δώσει οντότητα και φωνή.
Η δημιουργία ενός ραδιοφώνου στον ίδιο χώρο θα επισφράγιζε όλα τα παραπάνω.
Στόχος του ραδιοφώνου η γνωριμία με την ιστορικότητα της Δυτικής Μακεδονίας.H έκφραση των πολιτιστικών συλλόγων, των αθλητικών συλλόγων η ένωση με την ομογένεια.
Κέντρο του στόχου ο Δήμος Σερβίων.
Μέρος του στόχου το αρχειακό υλικό των συνεντεύξεων από όλα τα κλιμάκια που θα φιλοξενούνται. Θέσεις-απόψεις- δεσμεύσεις.
ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΛΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΛΟΓΙΚΗ
Σχέδιο που προσδίδει στο Δήμο μας, πλούτο και προβολή
Γιατί δεν θα μπορούσε το παλιό σχολείο των Ιμέρων (600 τμ )να εξυπηρετήσει ως ξενώνας βιωματικού τουρισμού όταν εκεί έχουμε τη μονοκαλλιέργεια της ελιάς. Όταν οι ελαιώνες ακουμπούν τα νερά της λίμνης έχοντας θέα τη γέφυρα που καμαρώνει τις ομορφιές μας?
Γιατί δε θα μπορούσε το παλιό σχολείο της Ελάτης να εξυπηρετήσει ως ξενώνας βιωματικού τουρισμού όταν εκεί και πέριξ αυτής έχουμε την κτηνοτροφία .
Όταν τα έλατα τα πεύκα οι καταρράκτες και τα πλατάνια κυκλώνουν το χωριό που βρίσκει τον Ιλαρίωνα στα πόδια του?
Αν η Βλάστη από τον Σεπτέμβριο θα λειτουργήσει κτηνοτροφική σχολή γιατί εμείς δεν μπορούμε να λειτουργήσουμε γαλακτοκομική σχολή στην Ελάτη! στο Λιβαδερό?
Γιατί στο Ροδίτη δεν μπορεί ένας ξενώνας να εξυπηρετεί το σπίτι του αμπελιού?
Τι είναι αυτό που εμείς δεν μπορούμε να κάνουμε και πρέπει να παραχωρούμε την ανάπτυξή μας και να γυρνάει σε εμάς δανική ?
Το σχέδιο περιλαμβάνει
1)ΑΠΕ σε όλα τα κτίρια
2)Ανάδειξη αρχιτεκτονικής ιστορίας και ταυτόχρονα μουσειακούς χώρους λαογραφίας
3)Ανάδειξη χώρων κληρονομιάς.
4)Ανάδειξη τοπικών προϊόντων
5) Χώρους εστίασης και στέγασης
– Άξονες που επιζητούν τα συναρμόδια υπουργεία για τη μετά λιγνίτη εποχή-
Το συγκεκριμένο σχέδιο θέλει να ξεχάσουμε την μικροπολιτική.
Θέλει εδώ …όλοι εμείς να σκεφτούμε σοβαρά και να βάλουμε τις βάσεις για τα μετέπειτα χρόνια.
Διανύουμε την τετραετία που θα χαράξει την πορεία μας για τα επόμενα 40 χρόνια.
Το όραμα που σας καταθέτουμε είναι απόλυτα τοποθετημένο με τη φιλοσοφία αυτή.
Είναι μέσα στους άξονες χρηματοδότησης .
Ουδείς μπορεί να το απορρίψει. Φτάνει να το συμφωνήσουμε εμείς.
Σας καλώ σήμερα να ψηφίσουμε την πρόθεση αυτής της κατεύθυνσης.
Σας καλώ και σας παρακαλώ, να ορίσουμε στο εγγύς μέλλον μία μόνο θεματική συνεδρίαση προκειμένου να συζητήσουμε εκ βαθέων την πρόταση και να καταλήξουμε με σοβαρότητα στις περαιτέρω ενέργειες μας.
Πολιτική βούληση θέλει.
Με την ελπίδα να διεξαχθεί μια δημιουργική συζήτηση, σας ευχαριστώ
Λαζαρίτσα Σπυρίδου
Δημοτική σύμβουλος Σερβίων
Επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «ΣΤΑΣΗ ΣΕΡΒΙΩΝ»
–