Δευτερομιλία της Π. Πέρκα στην Ολομέλεια της Βουλής για το Σ/Ν του ΥΠΕΝ για την Ενσωμάτωση Οδηγίας ενεργειακής απόδοσης, καθώς και την ενίσχυση των ΑΠΕ και του ανταγωνισμού στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας
Περιμένω κάποιες απαντήσεις από τον κ. Υπουργό, τις οποίες έθεσα από τη πρώτη στιγμή, από την 1η επιτροπή και δεν έχω λάβει ακόμα. Θα τις επαναλάβω πολύ σύντομα: Θέλω να μας πει για την ευρωπαϊκή συμφωνία για το anti-trust. Πώς η συμμετοχή του ευρωπαϊκού χρηματιστηρίου ενέργειας βοηθάει την εγχώρια αγορά; Πώς πουλήθηκαν οι ποσότητες χωρίς την ψήφιση του θεσμικού πλαισίου, και του εντολοδόχου παρακολούθησης; Επίσης, να μας πει αν τελικά έχει συμπεριληφθεί στο νομοσχέδιο η ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ότι θα μπορεί η ΔΕΗ να πουλάει ηλεκτροπαραγωγή και εκτός λιγνίτη. Γιατί φαίνεται ότι δεν έχει συμπεριληφθεί ο σχετικός όρος 7 της συμφωνίας στο άρθρο 45. Αυτά πρέπει να απαντηθούν οπωσδήποτε σήμερα, αλλιώς συνάδελφοι είναι σαν να συζητάμε άνευ λόγου.
Σε ό,τι αφορά στην Οδηγία ενεργειακής απόδοσης είναι χωρίς έμπνευση, χωρίς όραμα. Βεβαίως υπάρχουν και άρθρα, τα οποία δεν συμβαδίζουν καν με την Οδηγία.
Στο κομμάτι της ενεργειακής απόδοσης, με αφορμή πρόσφατο Δελτίο Τύπου του ΥΠΕΝ σχετικά με την αποδοτική θέρμανση και ψύξη από ΑΠΕ – θα ξαναρωτήσω τον κ. Υπουργό: Για τις τηλεθερμάνσεις Φλώρινας και Μεγαλόπολης, που κόψατε και πλέον θα θερμανθούν οι κάτοικοι με φυσικό αέριο, το οποίο θα λήξει, και είναι οι ίδιοι που πληρώσανε την μονοκαλλιέργεια του λιγνίτη και τις επιπτώσεις της-να πω ειδικά για τη Φλώρινα πως είναι η πόλη με τις χαμηλότερες θερμοκρασίες στη χώρα- θα τους πείτε σε λίγα χρόνια ότι κόβεται το φυσικό αέριο γιατί είναι ορυκτό καύσιμο; Επιβεβαιώνεται η πολιτική της κυβέρνησης ότι όταν λέει απολιγνιτοποίηση, εννοεί αντικατάσταση του λιγνίτη με φυσικό αέριο.
Έτσι προκύπτει άλλωστε και η επιλογή για την Πτολεμαΐδα V, την οποία θεωρούμε απαράδεκτη. 1,5 δις ευρώ για ένα έργο που ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί και δεν έχει ξεκινήσει. Είναι ζήτημα αν προλάβει να λειτουργήσει έναν χρόνο με λιγνίτη και μετά θα γίνει μονάδα φυσικού αερίου. Υπάρχουν πολλές προτάσεις που πρέπει να εξεταστούν, π.χ. η Παγκόσμια Τράπεζα προτείνει την μετατροπή της μονάδας σε μονάδα αποθήκευσης και ένα σορό άλλες προτάσεις που χρήζουν επεξεργασίας. Προσέξτε πρόκειται για περιουσία του ελληνικού λαού.
Για να γυρίσω όμως στις τηλεθερμάνσεις -πέρα από τη Φλώρινα και την Μεγαλόπολη που είναι αστεία παραδείγματα για τα ευρωπαϊκά δεδομένα- δεν έχω δει κάπου αλλού να ετοιμάζετε έργα τηλεθέρμανσης από ΑΠΕ, για θέρμανση-ψύξη. Πουθενά. Μόνο ωραία κείμενα τα οποία δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.
Ακούστε λίγο. Είπα και πριν και το επαναλαμβάνω. Είναι πολύ μεγάλο «στοίχημα» η Πράσινη Μετάβαση. Είναι πολύ δύσκολο για τις περιοχές που έχουν πολύ μεγάλη εξάρτηση από τον λιγνίτη να προχωρήσουν σε απολιγνιτοποίηση. Εμείς λέμε ναι στην μετάβαση, λέμε ναι με σχέδιο και προετοιμασία. Αν όμως δεν υπάρχει σωστό σχέδιο και η απαιτούμενη προετοιμασία τότε υπάρχουν τεράστιες επιπτώσεις. Έχουν προστεθεί 3.500 άνεργοι στην περιοχή.
Μέχρι σήμερα, δυο χρόνια μετά, δεν έχουμε δει τα Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια τα οποία θα καθορίσουν το είδος της αποκατάστασης των εδαφών -το repurposing- για ποια χρήση θα είναι αυτά τα εδάφη. Δεν τα έχουμε δει ακόμα. Δύο χρόνια περιμένουμε. Δεν θα έπρεπε να έχει τακτοποιηθεί ο χώρος πρώτα; Να ξέρουμε τι μπορείς να κάνεις και που μπορείς να το κάνεις.
Να μη πούμε για τις «εμβληματικές επενδύσεις» που είδαμε στο φερόμενο σχέδιο – το Master Plan της απολιγνιτοποίησης, που όμως λείπανε από τα εδαφικά σχέδια. Κανένας σχεδιασμός. Αυτά είναι πολύ επικίνδυνα πράγματα. Πράσινη Μετάβαση και απολιγνιτοποίηση σημαίνει αλλαγή του παραγωγικού προφίλ μιας περιοχής. Αυτό θέλει τουλάχιστον μια δεκαετία και πολύ σφιχτό σχεδιασμό και φυσικά, πόρους. Έχουμε κάνει και σχετική ερώτηση για την κατανομή των πόρων.
Επίσης ξαναρωτάω, γιατί το κόστος που έχουν οι πολίτες από τις τηλεθερμάνσεις δεν επιδοτείται; Γιατί εξαιρείται η βιομάζα του Δήμου Αμυνταίου από το επίδομα θέρμανσης; Γιατί δεν ενισχύονται οι δημόσιες επιχειρήσεις τηλεθέρμανσης ώστε να μην μετακυλίουν το κόστος στους πολίτες;
Κατά τ’ άλλα τονίζω το θέμα της διαθεσιμότητας του απαιτούμενου ηλεκτρικού χώρου για Ενεργειακές Κοινότητες και τα έργα του εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού και την ενεργοποίηση των χρηματοδοτικών εργαλείων από τα έσοδα δημοπράτησης των ρύπων και τα προγράμματα της επόμενης προγραμματικής περιόδου, πρέπει να μπουν σε έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό.
Υπάρχουν πολλές μικρές επιχειρήσεις στις περιοχές, με αυτοαπασχολούμενους που δεν μπορούν να μπουν σε ταμείο ανεργίας και έχουν δανειστεί για να αγοράσουν πανάκριβα μηχανήματα, χωματουργικά κλπ. και έχουν φτάσει να χρωστάνε ασφαλιστικές εισφορές, εφορία, τράπεζες. Κάτι πρέπει να γίνει και με αυτόν τον κόσμο, όταν πας να κάνεις τέτοιες δυναμικές παρεμβάσεις, πρέπει να στηρίξεις την τοπική κοινωνία.
Για τη ΔΕΗ, δεν θα απαντήσω ξανά. Έχει γίνει πάρα πολύ κουραστική αυτή η κουβέντα. Ένα στοιχείο θα πω που δεν ειπώθηκε. Μετράτε την χρηματιστηριακή αξία της ΔΕΗ, όταν ήταν μαζί και ο ΑΔΜΗΕ και την συγκρίνετε σε άλλο χρόνο χωρίς να υπολογίζετε την απόσχιση του. Σε ότι αφορά στις ιδιωτικοποιήσεις θα πω μόνο ότι επειδή ο ΔΕΔΗΕ είναι βασική πηγή κερδοφορίας της ΔΕΗ και συνδέεται με έργα ΑΠΕ, έξυπνους μετρητές , 5G- η ΔΕΗ χάνει ένα πολύ σοβαρό περιουσιακό στοιχείο.
Τα δε θέματα της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, τα χειρίζεστε με προχειρότητα. Αυτό αποδεικνύεται και από την κατάθεση των τροπολογιών. Υπάρχουν άρθρα στις τροπολογίες που έρχονται σε σύγκρουση με τα άρθρα του ίδιου του νόμου. Στις τροπολογίες καταργείτε τη διάταξη για τη διάθεση στο λογαριασμό του ΕΛΑΠΕ του 60% των εσόδων από τη δημοπράτηση των ρύπων. Ελπίζω για τους πόρους της Δυτ. Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης-το έχετε υποσχεθεί-, το 6% που το μειώσατε στο 1% για το 2020, τουλάχιστον να επανέλθει, για να μην πω να αυξηθεί λόγω απολιγνιτοποίησης και αύξησης των εσόδων από τα δικαιώματα των ρύπων.
Ολοκληρώνοντας, χρωστάω μία, εκτός θέματος, απάντηση από χθες στον κ. Αμυρά που έχει να κάνει με την AEGEAN και θέλω να του πω ότι βεβαίως έπρεπε να στηριχθούν και οι αεροπορικές εταιρίες-έγινε σε όλον τον κόσμο-, όχι μόνο με επιδότηση θέσεων, αλλά με κάποιους όρους. Θα φέρω το παράδειγμα της Γερμανίας: 20% των μετοχών πήρε η γερμανική κυβέρνηση επιδοτώντας τη Lufthansa, δύο μέλη στο διοικητικό συμβούλιο με δικαίωμα αρνησικυρίας και βεβαίως μείωσε δραστικά τα bonus που μοιράζονται τα στελέχη της. Αυτό δεν έγινε εδώ, επομένως εγώ ήμουν εντός γραμμής. Ας δει και ο κ. Αμυράς, αν η γραμμή του κόμματός του τον καλύπτει.
Δείτε εδώ το video: