Τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν με τη λειτουργία της τηλεθέρμανσης τις τελευταίες μέρες, με αποκορύφωμα την διακοπή της σε όλη την πόλη, μπορούν να οδηγήσουν το λαό της περιοχής σε κάποια χρήσιμα συμπεράσματα:
1.Με την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας της τηλεθέρμανσης εμφανίστηκαν κιόλας τα πρώτα ουσιαστικά προβλήματα στην απρόσκοπτη εξασφάλιση της θέρμανσης στον Δήμο Κοζάνης. Πρόβλημα που ξεκίνησε σε μια σειρά γειτονιές της πόλης και τελικά στον κεντρικό αγωγό. Η τρέχουσα βδομάδα, θα μπορούσε να είναι «εικόνα από το μέλλον». Χρειάζεται να προβληματιστεί ο λαός της περιοχής στην εξής βάση: με το προχώρημα της απολιγνιτοποίησης, την ενίσχυση της περαιτέρω επιχειρηματικής λειτουργίας της τηλεθέρμανσης στη λογική του κέρδους, τα έργα και οι διαδικασίες ελέγχου, συντήρησης και εκσυγχρονισμού του δικτύου θα «πετσοκόβονται» ακόμα περισσότερο. Επομένως, στις επερχόμενες εξελίξεις δε χωράει κανένας εφησυχασμός.
- Στο επίκεντρο πρέπει να είναι συνολικά το ζήτημα της θέρμανσης των σχολείων. Η αδυναμία επαρκούς θέρμανσης στα σχολεία, ιδιαίτερα στα χωριά που καίνε πετρέλαιο, είναι αποτέλεσμα της διαχρονικής υποχρηματοδότησης των σχολικών επιτροπών, που σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες της περιοχής για θέρμανση .Όλα αυτά σε μια περίοδο που η τιμή στο πετρέλαιο και συνολικά οι τιμές έχουν εκτοξευτεί.
- Η αξιοποίηση της τηλεκπαιδευσης επιβεβαιώνεται ότι ήρθε για να μείνει. Όπως είχαμε προειδοποιήσει το προηγούμενο διάστημα, η χρήση της τηλεκπαίδευσης με όχημα την πανδημία είχε, σύμφωνα με την υπουργική απόφαση, ως «παραθυράκι» τη χρήση της «σε περίπτωση έκτακτου ή απρόβλεπτου γεγονότος». Έκτακτη συνθήκη βαφτίστηκε πέρυσι ο χιονιάς, έκτακτη συνθήκη βαφτίζονται οι αγώνες των μαθητών, έκτακτη συνθήκη μπορεί το επόμενο διάστημα να βαφτιστούν οι ελλείψεις σε καθηγητές και δασκάλους.
Η «λύση» που υποτίθεται δόθηκε και τώρα, με αφορμή τα προβλήματα στη λειτουργία της τηλεθέρμανσης, είναι για ακόμη μια φορά η μετακύλιση των ευθυνών σε μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς, χωρίς να παρθεί υπόψη η προετοιμασία που χρειάζεται, ο απαραίτητος εξοπλισμός όλων των μαθητών για τη συμμετοχή τους , ο χρόνος που χρειάζονται οι γονείς για να στηρίξουν αυτή την διαδικασία.
- Σημαντική όμως είναι η ουσιαστική παραδοχή ότι τα σχολεία, για ακόμη μια φορά εν μέσω πανδημίας, άνοιξαν χωρίς ουσιαστικά μέτρα προστασίας της υγείας των μαθητών και των εκπαιδευτικών. Η Δημοτική αρχή στην ανακοίνωση της αναφέρει «χωρίς τηλεθέρμανση δεν μπορούμε να ανοίξουμε τα παράθυρα για να τηρήσουμε τα μέτρα προστασίας». Μετά από 19 μήνες, υπάρχει πλέον η πείρα που «φωνάζει» ότι δε θα ήταν ίδια η κατάσταση αν είχαν παρθεί τα αναγκαία μέτρα, με προσλήψεις εκπαιδευτικών για μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τάξη, αν υπήρχε το αναγκαίο μόνιμο προσωπικό στην καθαριότητα, αν υπήρχε ουσιαστική επιστημονική επιδημιολογική επιτήρηση.
Το κρίσιμο σήμερα είναι να παρθούν ουσιαστικά μέτρα ώστε η «κανονικότητα» του σχολείου να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των μαθητών. Σε αυτή την κατεύθυνση πρέπει να εξασφαλιστεί η πλήρης θέρμανση όλων των σχολείων στην περιοχή και τα απαραίτητα μέτρα ουσιαστικής προστασίας της υγείας των μαθητών και εκπαιδευτικών για την απρόσκοπτη λειτουργία της δια ζώσης εκπαίδευσης. Να δυναμώσει ο αγώνας μαθητών, εκπαιδευτικών, γονιών ενάντια στο σχολείο που προετοιμάζουν, ένα σχολείο που απομακρύνεται ακόμα περισσότερο από τις πραγματικές μορφωτικές ανάγκες των μαθητών.