Αποσπάσματα του χαιρετισμού της Βουλευτή Φλώρινας και Αν. Τομεάρχη Περιβάλλοντος του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ Πέτης Πέρκα στο 12ο διεθνές συνέδριο και έκθεση για την βιομηχανία των εύκαμπτων εκτυπωμένων πράσινων ηλεκτρονικών και τα αγροτοβολταϊκά που διοργανώθηκε από τον Ελληνικό Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Οργανικών & Εκτυπωμένων Ηλεκτρονικών (ΗΟΡΕ-Α) και το Εργαστήριο Νανοτεχνολογίας (LTFN) του ΑΠΘ.
«Εκ μέρους του Προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, κ. Αλέξη Τσίπρα, χαιρετίζω το 12ο Διεθνές Συνέδριο σας. Είμαι σίγουρη ότι θα κατατεθούν πολύ ενδιαφέρουσες και καινοτόμες προτάσεις για το κρίσιμο ζήτημα της πράσινης ενέργειας και τα αγροτοβολταϊκά.
Ο ΣΥΡΙΖΑ -ΠΣ, ως κόμμα της Αριστεράς αποσκοπεί στον οικολογικό, οικονομικό και κοινωνικό μετασχηματισμό. Είναι καθήκον μας για τις επόμενες γενιές να σταθούμε στη μεγάλη πρόκληση της εποχής μας, την κλιματική κρίση.
Προς τούτο έχουμε καταθέσει αναλυτικό πρόγραμμα με όλα τα βήματα, για την παραγωγική ανασυγκρότηση της ελληνικής οικονομίας, ενσωματώνοντας δύο στρατηγικούς στόχους που μετασχηματίζουν ριζικά το πλαίσιο της κοινωνίας και της οικονομίας, τον ψηφιακό μετασχηματισμό και την Πράσινη Μετάβαση και οι οποίοι θα οδηγήσουν την Ελλάδα προς τα εμπρός/ θα χαράξουν το μέλλον για τις επόμενες δεκαετίες.
Το πρόγραμμα μας προβλέπει την πλήρη απανθρακοποίηση έως το 2045. Με την στήριξη πρωτοβουλιών για καινοτόμες μορφές ΑΠΕ, όπως η βιομάζα, το βιοαέριο, γεωθερμία, τα θαλάσσια αιολικά πάρκα, τα αγροτοβολταϊκά. Με το 50% των αδειών ΑΠΕ να κατανέμεται δεσμευτικά σε ενεργειακές κοινότητες, με κατάλληλα χρηματοδοτικά εργαλεία και με προνομιακές ρυθμίσεις πρόσβασης στα δίκτυα/συνδέσεις.
Βαρύνουσα θέση στο πρόγραμμά μας έχει η μεγιστοποίηση της εγχώριας παραγόμενης αξίας και η μείωση των εισαγωγών, όχι μόνο στον χώρο της ενέργειας, αλλά σε όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων που θα επηρεάσει και θα μετασχηματίσει η πράσινη μετάβαση.
Ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ παρουσίασε στη ΔΕΘ μεταξύ των άλλων προτάσεις για τη Βιομηχανία και τις Δυναμικές Υφιστάμενες και Νέες Επιχειρήσεις σε κλάδους αιχμής:
Οι προτάσεις αφορούν :
- Στη χρηματοδότηση μεγάλων επενδυτικών σχεδίων για υλοποίηση έργων ιδιοπαραγωγής ΑΠΕ και εξοικονόμησης ενέργειας με στόχο τη δραστική μείωση του κόστους ενέργειας στη βιομηχανία και στη μεταποίηση.
- Στην αναβάθμιση και ενίσχυση των εξαιρετικά επιτυχημένων χρηματοδοτικών προγραμμάτων Equifund και «Ερευνώ – Δημιουργώ – Καινοτομώ» που δημιούργησε η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για την προώθηση της καινοτόμου επιχειρηματικότητας και τη σύνδεση της έρευνας με την παραγωγή, με στόχο την ενίσχυση της παραγωγικότητας και της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων και τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς τους.
Για τον ΣΥΡΙΖΑ ήταν συνειδητή πολιτική επιλογή, η πρωτοφανής, στην ιστορία της χώρας, αυξημένη χρηματοδότηση της Έρευνας και η διαμόρφωση ενός νέου αναπτυξιακού προτύπου με έμφαση στη Γνώση που προκύπτει από την Επιστημονική Έρευνα.
Επίσης καινοτόμο ήταν το πρώτο Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Κυκλική Οικονομία, το οποίο και ενσωματώθηκε στην Εθνική Αναπτυξιακή Στρατηγική το 2018. Δυστυχώς 4 χρόνια μετά, οι μεταρρυθμίσεις αυτές δεν έχουν προχωρήσει.
Στην παρούσα συγκυρία της ενεργειακής κρίσης, με την Ελλάδα λόγω λανθασμένων πολιτικών επιλογών, να είναι περισσότερο ευάλωτη, και να καταγράφει θλιβερές πρωτιές στην ενεργειακή ακρίβεια, είναι επιτακτική ανάγκη, η επιτάχυνση της πράσινης μετάβασης, με την ταχεία διείσδυση των ΑΠΕ και την μελλοντική απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα.
Για το ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ αυτή η επιλογή είναι μονόδρομος, προκειμένου να έχουμε ενεργειακή και κλιματική ασφάλεια, αλλά και μικρότερο ενεργειακό κόστος.
Ασκούμε σοβαρή κριτική στην κυβέρνηση που με πρόσχημα τη βίαιη και χωρίς σχέδιο απολιγνιτοποίηση, δέσμευσε τη χώρα κατά 24% στο φ.α. σημειώνοντας σημαντική καθυστέρηση αλλά και έλλειψη συνολικού σχεδιασμού για έργα και θεσμικές παρεμβάσεις για την πράσινη μετάβαση.
Τα έργα ΑΠΕ συναντούν δυσκολίες όπως το κρίσιμο ζήτημα, που αφορά άμεσα το θέμα του συνεδρίου, και αναφέρομαι στην έλλειψη διαθέσιμου ηλεκτρικού χώρου που παραμένει το βασικότερο εμπόδιο στην διάδοση των ΑΠΕ.
Η κυβέρνηση όχι μόνο δεν προέβη στην αύξηση του ηλεκτρικού χώρου με την κατασκευή/αναβάθμιση νέων δικτύων, αλλά δημιούργησε και νέα προβλήματα με την κατάργηση της χρονικής προτεραιότητας για τη σύνδεση στο δίκτυο που πλήττει άμεσα την πλειοψηφία των παραγωγών ενέργειας φωτοβολταϊκών και αιολικών πάρκων.
Η αναθεώρηση του Ειδικού Χωροταξικού για τις ΑΠΕ προβλέπεται να ολοκληρωθεί το τέλος του 2023, όταν δηλαδή θα έχουν χωροθετηθεί όλα τα έργα ΑΠΕ για την επόμενη δεκαετία.
Είναι σαφές ότι η άναρχη χωροθέτηση δημιουργεί πλήθος συγκρούσεων και σε συνδυασμό με τη δήθεν απλοποίηση του αδειοδοτικού πλαισίου που οδήγησε σε «υπερθέρμανση» στην ανάπτυξη των (ΑΠΕ), έχει στρέψει τις τοπικές κοινωνίες ενάντια στις ΑΠΕ, βάζοντας με αυτόν τον τρόπο έναν «δυναμίτη» στον εν εξελίξει μετασχηματισμό του ενεργειακού μείγματος και στην επίτευξη των εθνικών κλιματικών μας στόχων.
Σε ότι αφορά στην αποθήκευση ενέργειας η μεγάλη καθυστέρηση για το θεσμικό πλαίσιο έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργηθεί και εδώ φούσκα, με την έκδοση αδειών παραγωγής για πολλά έργα περισσότερα από τα απαιτούμενα.
Θα ήθελα να σταθώ στο θέμα των αγροτοβολταϊκών που συνδυάζουν δύο σημαντικούς τομείς, τη γεωργία- κτηνοτροφία και την παραγωγή ενέργειας και οι τοπικές κοινότητες μπορούν να επωφεληθούν στο έπακρο από την ανάπτυξή τους.
Όπως έχει προκύψει από σχετική μελέτη, η εκθετική αύξηση της εγκατεστημένης ισχύος των αγρο-φωτοβολταϊκών παγκοσμίως, κατέστη εφικτή λόγω μεγάλων κυβερνητικών προγραμμάτων χρηματοδότησης στην Ιαπωνία (από το 2013), την Κίνα (από το 2014), τη Γαλλία (από το 2017), τις ΗΠΑ (από το 2018), στην Γερμανία, Ολλανδία, Ισπανία. Πρόσφατα στην Ιταλία εγκρίθηκε νέο σχήμα στήριξης για φωτοβολταϊκά πάρκα σε αγροτικές εγκαταστάσεις, 1.5 δις ευρώ. Επιβεβαιώνεται λοιπόν η θέση μας για τον ισχυρό ρόλο της πολιτείας.
Ειδικότερα σήμερα που υπάρχουν οι πόροι από τα Ευρωπαϊκά Ταμεία, θα πρέπει να προχωρήσουμε ακόμα πιο γρήγορα τις ΑΠΕ αλλά και την εξοικονόμηση ενέργειας, γιατί δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι η μεγάλη πλειοψηφία των ενεργειακών αναγκών μας δεν είναι η ηλεκτροπαραγωγή. Το υπόλοιπο κομμάτι, που πρέπει εξίσου να εστιάσουμε, είναι η θέρμανση-ψύξη σπιτιών, οι μεταφορές, ο πρωτογενής τομέας κ.τ.λ.
Με βάση τα παραπάνω, θα έπρεπε να επενδύουμε και να επιδοτούμε προγράμματα που απευθύνονται στην τοπική αυτοδιοίκηση, στην ανάπτυξη δικτύων τηλεθέρμανσης και τηλεψύξης, στην ενεργειακή θωράκιση των δημόσιων κτηρίων, στην ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό της εφοδιαστικής αλυσίδας αντλιών θερμότητας και ηλιακών θερμικών συστημάτων κ.α.
Η ελληνική κυβέρνηση περιορίζεται σε Προγράμματα και λύσεις εξατομικευμένα για τους καταναλωτές, όπως είναι το ‘Εξοικονομώ’, η ‘Ανακύκλωση Συσκευών’, η ‘Αντικατάσταση Καυστήρων Θέρμανσης’ κτλ. Ακόμα κι αυτά όμως, ο πλημμελής σχεδιασμός τα έχει οδηγήσει στην αποτυχία. Ομοίως αποτυχία έχει σημειώσει και το ‘Κινούμαι Ηλεκτρικά’, αφού αφορά κυρίως ηλεκτρικά ποδήλατα, και όχι όπως θα έπρεπε δημόσια μέσα μεταφοράς, επαγγελματικά οχήματα, φορτηγά και ταξί, εταιρικά και στο τέλος τα Ι.Χ.
Εν κατακλείδι, η κυβέρνηση σπατάλησε πολύτιμο χρόνο με λάθος επιλογές και ολιγωρίες και σήμερα προσπαθεί να λύσει το πρόβλημα, είτε με επιδοτήσεις, είτε με «στροφή» στο παρελθόν, παραγκωνίζοντας καινοτόμα και πράσινα έργα υποδομών και παρατείνοντας την έκθεση των καταναλωτών στις κρίσεις των αγορών ορυκτών καυσίμων.
Απαραίτητη λοιπόν για την πράσινη μετάβαση και τον παραγωγικό μετασχηματισμό της χώρας, η προσέλκυση επενδύσεων και παροχή κινήτρων σε κρίσιμους τομείς της πράσινης μετάβασης, όπως η ηλεκτροκίνηση, τα έξυπνα δίκτυα, η ευφυής γεωργία, οι έξυπνες υποδομές, η καινοτομία και τα νέα υλικά, όπως τα εύκαμπτα εκτυπωμένα πράσινα ηλεκτρονικά, το «πρασίνισμα» των εφοδιαστικών αλυσίδων.