Συγκεκριμένα, η απόφασή της αμερικανικής εταιρείας Mondelez, να μεταφέρει από φέτος μέρος της παραγωγής της Toblerone στον πρωτεύουσα της Σλοβακίας, Μπρατισλάβα, κρίθηκε ότι παραβιάζει μία αυστηρή νομοθεσία του 2017, εφόσον στην συσκευασία της σοκολάτας διακρίνεται ακόμη ένα ελβετικό όρος.
Στο εξής οι συσκευασίες της Toblerone δεν θα δείχνουν το όρος Μάττερχνορν, αλλά το σχέδιο γενικά μιας… βουνοκορφής. Στο κουτί με το χαρακτηριστικό τριγωνικό σχήμα θα αναγράφεται η φράση «ιδρύθηκε στην Ελβετία» αντί για «(προϊόν) της Ελβετίας».
«Ο ανασχεδιασμός της συσκευασίας εγκαινιάζει ένα εκσυγχρονισμένο και βελτιωμένο λογότυπο με βουνό, το οποίο ευθυγραμμίζεται με τη γεωμετρική και τριγωνική αισθητική», υποστήριξε ο εκπρόσωπος της Mondelez στην ελβετική εφημερίδα Aargauer Zeitung, θέλοντας να καταδείξει ότι οι λόγοι της αλλαγής είναι απλώς… αισθητικοί.
Τι εστί «ελβετικότητα»;
Ο νόμος περί «ελβετικότητας», ο οποίος υιοθετήθηκε το 2017, περιορίζει τη χρήση της ελβετικής σημαίας, καθώς και άλλων εμβληματικών στοιχείων που αναφέρονται στην ελβετική κουλτούρα και προέλευση σε τρόφιμα, βιομηχανικά προϊόντα και υπηρεσίες.
Για να διακινηθούν τα τρόφιμα ως «παραγόμενα στην Ελβετία», το 80% των πρώτων υλών πρέπει να προέρχεται από τη χώρα, και το μεγαλύτερο μέρος της επεξεργασίας να πραγματοποιείται εκεί. Για το γάλα και τα προϊόντα με βάση το γάλα, η απαιτούμενη ποσόστωση είναι 100%, με εξαιρέσεις για συστατικά που δεν είναι δυνατόν να παράγονται στην Ελβετία, όπως το κακάο.
Μελέτες έχουν δείξει ότι ορισμένα προϊόντα που χαρακτηρίζονται ως «made in Switzerland» πωλούνται σε τιμή 20% υψηλότερη από συγκρίσιμα προϊόντα άλλης προέλευσης, με την τιμή πώλησης να αυξάνεται έως και 50% για είδη πολυτελείας.
Από το 1908, η σοκολάτα Toblerone παραγόταν στην ελβετική πρωτεύουσα, τη Βέρνη, της οποίας το εραλδικό σύμβολο – μια αρκούδα – είναι κρυμμένο μέσα στην εικόνα του Μάττεχορν στη συσκευασία.
eleftherostypos.gr