Η ραδιοφωνική συνέντευξη της Πέτης Πέρκα στον Status 107.7 της Θεσσαλονίκης, με την παρουσία επίσης του Βουλευτή της ΝΔ, Μπάμπη Παπαδημητρίου, είχε ως κύριο θέμα το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη. Δυστυχώς, η συζήτηση επικεντρώθηκε σε ήσσονος σημασίας ζητήματα, γεγονός που έγινε εμφανές με το ‘καλημέρα’ και την πρώτη ερώτηση του δημοσιογράφου προς τη Βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ. Ειδικότερα, ο κ. Βενιέρης ζήτησε το σχόλιο της Βουλευτή Φλώρινας για την ανάρτηση της Τάνιας Καραγιάννη, Αναπληρώτριας εκπροσώπου Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ και στελέχους της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ).
«Να σας πω την αλήθεια, δεν διάβασα τη δήλωση, δεν το έχω παρακολουθήσει το θέμα, θα το δω», απάντησε η πρώην Γενική Γραμματέας Μεταφορών.
Έπειτα από επιμονή του δημοσιογράφου για κάποιο σχόλιο σχετικά με την εν λόγω δήλωση και για τα κριτήρια που η συγκεκριμένη υπάλληλος προσλήφθηκε στη ΡΑΣ, η κα Πέρκα, εκφράζοντας την απορία της, δήλωσε: «Ειλικρινά δεν καταλαβαίνω την ερώτηση. Έχουμε ένα τραγικό δυστύχημα, έχουμε τραγικές ευθύνες και εσείς ασχολείστε με την κα Καραγιάννη, τι αντικείμενο είχε στη ΡΑΣ και πώς προσλήφθηκε; Θα μου επιτρέψετε, γιατί οι στιγμές είναι κρίσιμες, ο κόσμος είναι οργισμένος, είναι πονεμένος και εξοργίζεται αν η συζήτηση αναλωθεί στο πώς πήγε ο καθένας πού.
Αλλά ακόμα και γι’ αυτό να μιλήσουμε, με το σταθμάρχη και πώς πήγε στη συγκεκριμένη θέση, θα ασχοληθούμε; Ή, για να το πιάσουμε απ’ την αρχή, θα ασχοληθούμε με τα κριτήρια που έγινε Υπουργός ο κ. Καραμανλής, ο οποίος είχε τόσες προειδοποιήσεις για την έλλειψη ασφάλειας στο σιδηρόδρομο, όχι μόνο από τα εξώδικα των μηχανοδηγών, αλλά και από τις δικές μας κοινοβουλευτικές ερωτήσεις;
Επιμένετε να μιλάτε απαξιωτικά για τους συνδικαλιστές, για τους οποίους εγώ δε δέχομαι ότι δε δουλεύουν. Να το δεχτώ για κάποιους συνδικαλιστές που μάλιστα έκαναν και κρατικό συνδικαλισμό, έχουμε παραδείγματα, αλλά ας μην το γενικεύουμε. Σε κάθε περίπτωση, ‘η μπάλα χάνεται’ όταν φεύγουμε από την πολιτική και πάμε στον συνδικαλισμό. Ειδικά για την περίπτωση της κας Καραγιάννη, δε γνωρίζω καθόλου το ιστορικό. Αν ήξερα ότι με καλέσατε γι’ αυτό, θα είχα προετοιμαστεί, νομίζω όμως ότι με καλέσατε, γιατί έχω μια γνώμη για το θέμα επί της ουσίας.
Για το οποίο θέμα, αφού αναφερθήκατε και σε αξιολόγηση προσώπων, εγώ θα ξεκινούσα από τις διοικήσεις της ΕΡΓΟΣΕ, όπου επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ήταν επικεφαλής δύο έξοχοι συνάδελφοι μηχανικοί, με εμπειρία, οι οποίοι είχαν υπό την ευθύνη τους το να προχωρήσει μια προβληματική σύμβαση, που ήταν όμως πολύ σοβαρή για την ασφάλεια του σιδηροδρόμου. Η τότε διοίκηση λοιπόν της ΕΡΓΟΣΕ πήρε αυτή τη στρεβλή σύμβαση και την προχώρησε σε ποσοστό 68%, γεγονός που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί, γιατί πλέον υπάρχουν κι άλλα στοιχεία, πέρα από τη σχετική απόφαση της ΕΡΓΟΣΕ που το αποδεικνύει και την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Κατάφερε επίσης να ξεμπλοκάρει το θέμα με τη συμπληρωματική σύμβαση και να ανοίξει το δρόμο για την επόμενη διοίκηση.
Όμως, από τον Οκτώβριο του 2019, η νέα διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ, επί ΝΔ των ‘αρίστων’, μόλις το Μάιο του 2021 υπέγραψε τη συμπληρωματική σύμβαση, η οποία ήταν απαραίτητη για να προχωρήσει το έργο – δυο χρόνια σχεδόν χαμένα. Όσο για την αρχική σύμβαση, αν σήμερα μιλάνε για 70% εκτέλεση του έργου, σημαίνει ότι την προχώρησαν μόλις κατά 2%. Από κει και πέρα, αφαίρεσε κι όλες τις δικλείδες ασφαλείας που υπήρχαν επί ΣΥΡΙΖΑ και διασφάλιζαν ότι δε θα συμβεί ατύχημα: το δεύτερο σταθμάρχη στους κεντρικούς σταθμούς, τους κλειδούχους στα απαραίτητα σημεία της γραμμής, την τηλεδιοίκηση στη Λάρισα, η οποία σταμάτησε να λειτουργεί μετά την πυρκαγιά τον Ιούλιο του 2019, το δευτεροβάθμιο κέντρο ελέγχου στα κεντρικά του ΟΣΕ στην Καρόλου. Και φυσικά το GSMR, το οποίο παραδόθηκε το 2018 και μόλις το 2022 κάλεσε ο ΟΣΕ την Hellenic Train για να το χρησιμοποιήσει και τελικά δε λειτούργησε. Αν υπήρχε το εν λόγω σύστημα, το δυστύχημα θα είχε αποφευχθεί».
Η συζήτηση συνεχίστηκε με δυσκολία, με τους δημοσιογράφους να προσπαθούν να εκτρέψουν την κουβέντα από τα μείζονα ζητήματα. Παράλληλα, διέκοπταν συνεχώς την κα Πέρκα – ενώ ο κ. Παπαδημητρίου μιλούσε ελεύθερα – μάλιστα κάποια στιγμή ο κ. Βενιέρης, ο οποίος δήλωσε ότι χρονομέτρησε πως έχει να μιλήσει 12 λεπτά (ως να ήταν ο ίδιος προσκεκλημένος και όχι δημοσιογράφος), της έκλεισε και το μικρόφωνο!
Η Βουλευτής Φλώρινας προσπάθησε να επαναφέρει την κουβέντα στο κρίσιμο θέμα των πολιτικών ευθυνών και να απαντήσει στις ανακρίβειες και τα ψέματα που είχαν προηγηθεί, τόσο από τον κ. Παπαδημητρίου, αλλά και από τους δημοσιογράφους, μιλώντας με αποδείξεις και τεκμήρια. Ειδικά στον κ. Παπαδημητρίου που ανέφερε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει πως το 2019 παρέδωσε «έναν υπέροχο ΟΣΕ», η κα Πέρκα απάντησε ως εξής:
«Ποτέ δεν ισχυριστήκαμε κάτι τέτοιο, ότι δηλαδή ο ΟΣΕ μέχρι το 2019 ήταν τέλειος και λειτουργούσε άψογα. Αναφερόμαστε στις ευθύνες, ότι από τα 40 χρόνια της κακοδαιμονίας του ΟΣΕ, ο ΣΥΡΙΖΑ, τα 4,5 χρόνια που ήταν στην κυβέρνηση, έκανε ό,τι καλύτερο, δεν μπορούσε να γίνει κάτι περισσότερο. Αδιάσειστο στοιχείο γι’ αυτό είναι οι απορροφήσεις και με την ευκαιρία θέλω να αναφέρω χθεσινό Άρθρο της Καθημερινής, όπου παραθέτει τις επενδύσεις που έγιναν στο σιδηρόδρομο, με κάποια πολύ ενδιαφέροντα στατιστικά στοιχεία, τα οποία επιβεβαιώνονται και από δική μου σχετική κοινοβουλευτική ερώτηση.
Ότι δηλαδή το χαμηλό ιστορικό σε απορροφήσεις έργων της ΕΡΓΟΣΕ είναι τα 45 εκ. ευρώ του 2020, με αμέσως επόμενο τα 55 εκ. ευρώ του 2014. Αν αυτά συγκριθούν με τα 215 εκ. ευρώ μέση ετήσια απορρόφηση το διάστημα 2015-2019, με μνημόνια και δημοσιονομική ασφυξία, καταλαβαίνει κανείς τη διαφορά. Για να δούμε λοιπόν, όπως λένε και οι Αμερικάνοι, τη ροή του χρήματος, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ολοκληρώθηκαν έργα εξαιρετικής δυσκολίας, με χαρακτηριστικό τη διπλή γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη, γέφυρες, σήραγγες (πχ η δίδυμη σήραγγα Όθρυος), σταθμοί κτλ».
Σε συνεχή σχόλια του δημοσιογράφου για το διαχωρισμό των εταιριών του Ομίλου ΟΣΕ, αλλά και για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ως αιτίες για τη σημερινή κατάσταση του σιδηροδρόμου που οδήγησε και στο δυστύχημα, η κα Πέρκα ήταν σαφής: «Γίνεται συνεχώς μια προσπάθεια διάχυσης της ευθύνης και τελικά φαίνεται ότι δε φταίει κανείς. Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν ήταν κυβέρνηση όταν έγινε ο διαχωρισμός των σιδηροδρομικών εταιριών, δεν έχει καμία σχέση ούτε με το πώς έφτασε να έχει τόσα χρέη, ούτε πώς προσλήφθηκε ο κόσμος.
Όσον αφορά στην ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ήταν δέσμευση της χώρας ήδη από το πρώτο μνημόνιο, μάλιστα ο σχετικός νόμος είναι ο 4046 του 2012. Αυτή ήταν η κατάσταση που βρήκαμε από εκείνους που χρεωκόπησαν τη χώρα, που έχουν ονόματα, επίθετα και είναι συγκεκριμένα κόμματα. Η ιδιωτικοποίηση της εταιρίας λοιπόν ήταν ήδη δρομολογημένη, αν δε γινόταν έπρεπε να επιστρέψουμε στην Ευρώπη 800 εκ. ευρώ κρατικών ενισχύσεων. Να σημειώσω επίσης ότι ιδιωτικοποιήθηκε μόνο το μεταφορικό έργο, καμιά υποδομή και κανένα πάγιο.
Για να έρθει μετά η παρούσα κυβέρνηση, και σε ό,τι αφορά τη σύμβαση με τη νυν Hellenic Train για τις άγονες γραμμές και σε σχέση με το αρχικό Μνημόνιο Συνεργασίας, να μειώσει κατά 600 εκ. ευρώ την υποχρέωση της εταιρίας για επενδύσεις και να εξαφανίσει την υποχρέωση του δημοσίου για έργα συντήρησης του δικτύου.
Η κα Πέρκα, προσπαθώντας να ολοκληρώσει την τοποθέτησή της ανάμεσα στις συνεχείς παρεμβάσεις και τις ανακρίβειες, τόνισε τα εξής: «Από το 2020 κάνουμε ερωτήσεις στον κ. Καραμανλή για την ασφάλεια, να σας θυμίσω μόνο μία, για το ατύχημα στη γραμμή Κιάτο-Αίγιο, όπου γινόταν και συγκεκριμένη αναφορά στην έλλειψη ηλεκτρονικών συστημάτων και στα Τέμπη. Οι απαντήσεις που λαμβάναμε από την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών ήταν από τον μεν κ. Καραμανλή, να μη θίγουμε θέματα ασφάλειας, από τον δε κ. Κεφαλογιάννη ότι ‘για όλα φταίει ο ΣΥΡΙΖΑ’.
Εμείς δεν έχουμε τη διάθεση να καλύψουμε κανέναν, είναι όμως πολύ βολικό να αποσύρουμε τις ευθύνες από την πολιτική. Στο τέλος, θα βγουν όλα στο φως».