Τοποθέτηση επί τροπολογιών του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης: «Ενσωμάτωση του άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2019 /1151 κατά το μέρος που αφορά τους αποκλεισμένους διευθυντές και άλλες επείγουσες διατάξεις».
Στα άρθρα των τροπολογιών που κατατέθηκαν για την επιχορήγηση της αεροπορικής εταιρείας Sky Express και για τη φορολόγηση μέρους των υπερκερδών των διυλιστηρίων επικεντρώθηκε στη δευτερολογία της στην Ολομέλεια της Βουλής η Βουλεύτρια Φλώρινας και Γραμματέας της ΚΟ της Νέας Αριστεράς, Πέτη Πέρκα.
Για τη μερική φορολόγηση υπερκερδών των διυλιστηρίων για το 2023
Θυμόμαστε όταν στην Ευρώπη άρχισε η συζήτηση για ουρανοκατέβατα κέρδη, εδώ ο κ. Μητσοτάκης και ο τότε Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, τα έψαχναν αλλά δεν τα έβρισκαν. Μετά βρήκαν κάποια, πήγαν να τα φορολογήσουν, μετά δεν τα φορολόγησαν, τα φορολόγησαν σε μικρό μέρος.
Είχαμε ζητήσει και με ερώτηση Κοινοβουλευτικού Ελέγχου που είχαμε καταθέσει τον περασμένο Μάρτιο τη φορολόγηση υπερκερδών για το έτος 2023 που προβλέπεται και στο σχετικό ευρωπαϊκό Κανονισμό. Ο τότε Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Χάρης Θεοχάρης, απαντούσε ότι η «προσωρινή συνεισφορά αλληλεγγύης», δυσκολεύονται τα κυβερνητικά στελέχη να μιλήσουν για υπερκέρδη, έχει επείγοντα προσωρινό και έκτακτο χαρακτήρα επιβλήθηκε για το φορολογικό έτος 2022. Δηλαδή ότι δεν θα επιβληθεί για το 2023. Είχε προηγηθεί μία δήλωση, ένα τέχνασμα που είχε σκαρφιστεί ο κ. Χάρης Θεοχάρης σε τηλεοπτική του εμφάνιση για να προστατέψει τα υπερκέρδη των διυλιστηρίων. Αυτή ήταν και η αφορμή για την ερώτησή μας. Ότι δηλαδή ο Κανονισμός προβλέπει φορολόγηση των υπερκερδών μόνο όταν αυτά προκύπτουν συγκρινόμενα με τα προηγούμενα έτη. Άρα, βάσει αυτού του τεχνάσματος, η σύγκριση των κερδών για το 2023 με το 2022 που ήταν η χρονιά με τα μεγαλύτερα υπερκέρδη, θα είναι λιγότερα και άρα δεν πρέπει να φορολογηθούν. Πρόκειται φυσικά, όπως αποδεικνύεται και σήμερα, για καταστρατήγηση της απλής λογικής.
Η φορολόγηση γίνεται μόνο μετά από τις Ευρωεκλογές που η κυβέρνηση έλαβε το μήνυμα δυσαρέσκειας που έστειλαν οι πολίτες στην κάλπη. Πιθανώς η κυβέρνηση να φοβήθηκε το πολιτικό κόστος λόγω του ότι οι πολίτες στην Ελλάδα ζουν με το χαμηλότερο μισθό και την ακριβότερη ενέργεια, η οποία αυξάνεται από το 2019 που ανέλαβε η ΝΔ. Και πάντα για την ακρίβεια, σύμφωνα με την κυβέρνηση, φταίει κάποιος εξωγενής παράγοντας. Η ακρίβεια όμως είναι αποτέλεσμα της κυβερνητικής πολιτικής, δεν είναι φυσικό φαινόμενο, όπως προσπαθεί να μάς πείσει.
Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έχει επιλέξει φυσικά το μικρότερο συντελεστή που θα μπορούσε για τη φορολόγηση των υπερκερδών των διυλιστηρίων, το 33% ενώ μπορούσε να τα φορολογήσει έως και 90%.
Και να σάς πω αλήθεια θα περιμένουμε πότε θα εισπραχθούν. Γιατί τα υπερκέρδη στην προμήθεια δεν έχουν εισπραχθεί ακόμα, όπως δεν έχουν εισπραχθεί και τα υπερκέρδη από το φυσικό αέριο. Περιμένουμε λοιπόν, έστω και με τους χαμηλότερους συντελεστές.
Για την τροπολογία που αφορά επιχορήγηση 8,5 εκατ. ευρώ στην αεροπορική εταιρεία Sky Express για ζημιές που υπέστη κατά την περίοδο του κορωνοϊού, η Πέτη Πέρκα εξήγησε τους λόγους για τους οποίους δεν μπορεί να την στηρίξει η Νέα Αριστερά.
«Όπως έχουμε πει για όλες τις εταιρείες που έχουν λάβει αντίστοιχα επιχορήγηση την περίοδο του COVID-19, όπως η Aegean και οι εταιρείες διαχείρισης αεροδρομίων – ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, αλλά και η Fraport. Το πρόβλημα είναι ότι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, αυτή και την προηγούμενη περίοδο, δίνει άμεση επιχορήγηση σε εταιρείες, χωρίς ανταλλάγματα και εγγυήσεις.
Δηλαδή το ελληνικό δημόσιο επωμίζεται το χρέος της εκάστοτε εταιρείας, χωρίς επαρκή διασφάλιση των κρατικών κεφαλαίων που δίνονται για τη διάσωση και χωρίς το ίδιο να μπορεί να βάζει όρια σε τυχόν μπόνους σε στελέχη, να ελέγχει εσωτερικά και να έχει λόγο στις αποφάσεις της εταιρείας, τη στιγμή που η εταιρεία μπορεί να μην ορθοποδήσει, μπορεί να χρεοκοπήσει, να χρειαστεί ξανά επιχορήγηση κ.λ.π.
Και αυτό είδαμε με την Aegean κατά την επαναγορά από την αεροπορική εταιρεία των μετοχών που είχε αποκτήσει το δημόσιο. Την κυβέρνηση να ‘πανηγυρίζει’ ότι υπάρχει όφελος για το δημόσιο και να μην προβληματίζεται ότι από τα 120 εκατομμύρια της κρατικής ενίσχυσης, το κράτος πήρε πίσω μόνο τα 85. Κι αυτό, την ίδια στιγμή που στη Γερμανία η κυβέρνηση προσέφερε στη Lufthansa πακέτο διάσωσης 9 δισεκατομμυρίων ευρώ, με αντάλλαγμα όμως το 25% των μετοχών της εκπροσώπησης στο εποπτικό και διοικητικό συμβούλιο, καθώς και δικαίωμα βέτο και αρνησικυρίας. Η αντίστοιχη Air France και KLM της Ολλανδίας, που κατέχουν 14% μερίδιο καθεμία, προσέφεραν οικονομική ενίσχυση 11 δισεκατομμυρίων ευρώ, με συγκεκριμένες όμως εγγυήσεις και δεσμεύσεις για μια πιο οικολογική πολιτική, με σκοπό τη μείωση του διοξειδίου του άνθρακα, ενώ, μεταξύ άλλων, επιβλήθηκε πάγωμα στο να δίνει η εταιρεία μερίσματα και μπόνους στα στελέχη για όσο καιρό διαρκεί η ενίσχυση του κράτους. Είναι πολλά τα παραδείγματα, σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, Ιταλία, Βέλγιο, Αυστρία, Πορτογαλία, αλλά και στη Μέκκα του καπιταλισμού, την Αμερική».
Ακολουθεί το σχετικό βίντεο: