Η Βουλευτής Π.Ε. Κοζάνης και Τομεάρχης Τουρισμού ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ. κ. Καλλιόπη Βέττα κατέθεσε κοινοβουλευτική ερώτηση προς τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με θέμα: «Συνέχιση λειτουργίας εταιριών διαχειρίσεων απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις («servicers»), παρά την έλλειψη εναρμόνισης με τον ν.5072/23»
Στην ερώτηση, την οποία συνυπογράφουν 18 ακόμη Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ., αναδεικνύεται το ζήτημα με την αδειοδότηση εταιριών διαχειρίσεων απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις (οι γνωστές «servicers»), από την Τράπεζα της Ελλάδας.
Συγκεκριμένα, η αρμόδια επιτροπή Τραπεζικών και Πιστωτικών Θεμάτων της Τ.τ.Ε. έδωσε παράταση της υφιστάμενης άδειας λειτουργίας σε 4 εταιρίες του κλάδου για να προσκομίσουν έως τις 31.10.24 τα απαραίτητα δικαιολογητικά ώστε να λάβουν νέα άδεια λειτουργίας, με την αναφορά ότι κατά την εξέταση των φακέλων δεν διαπιστώθηκε πλήρης συμμόρφωση με τις απαιτήσεις του οικείου Ν.5072/2023.
Αυτή η εξέλιξη, δηλαδή η δυνατότητα λειτουργίας των εταιριών σήμερα, παρά τα κενά στους φακέλους αδειοδότησης, δημιουργεί πλείστα ερωτήματα: αφενός, για το ποιες ήταν οι ελλείψεις που απέτρεψαν την Τ.τ.Ε να δώσει νέα άδεια λειτουργίας και, αφετέρου, αν η παροχή συγκεκριμένης προθεσμίας για την προσκόμιση δικαιολογητικών και την εναρμόνιση με τις απαιτήσεις του Ν.5072/2023, επιτρέπει την συνέχιση των δραστηριοτήτων τους, συμπεριλαμβανομένων και των εκδόσεων διαταγών πληρωμής.
Η κ. Βέττα, δήλωσε: «Οι πολίτες και οι επιχειρήσεις της χώρας βιώνουν μια ασύλληπτη πίεση από τις εταιρίες που διαχειρίζονται τα δάνεια και τις πιστώσεις τους με πρακτικές και συμπεριφορές που, πολλές φορές, δεν προσιδιάζουν σε μια ευνομούμενη κοινωνία.
Υπάρχουν πολλές καταγγελίες για αυθαίρετες ενέργειες, παράτυπες αποφάσεις και διαταγές πληρωμών που στερούνται νομιμότητας, τυπικής και ουσιαστικής, ακόμα και σε υποθέσεις που αφορούν δάνεια για πρώτη κατοικία.
Ως γνωστόν, εξάλλου, πολλά δικαστήρια όλων των βαθμών έχουν δικαιώσει δανειολήπτες που έχουν προσφύγει ενάντια σε αποφάσεις servicers, ενώ καταναλωτικές οργανώσεις και άλλα θεσμικά όργανα, έχουν εκδώσει ανακοινώσεις και πορίσματα για κακές πρακτικές στον συγκεκριμένο κλάδο.
Η Πολιτεία, τα αρμόδια Υπουργεία και οι εποπτεύοντες χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί οφείλουν να ελέγχουν αυστηρά τις εταιρίες του χώρου και να μην δίνουν περιθώρια παρέκκλισης από τις κείμενες διατάξεις.
Περιμένουμε, μαζί με τους αγωνιούντες πολίτες, εξηγήσεις για την απόφαση της Τ.τ.Ε. που δημιουργεί πολλά ερωτηματικά για την ρύθμιση του πεδίου.
Πάνω απ΄ όλα όμως, οι πολίτες περιμένουν μια δίκαιη, λογική και βιώσιμη πρόταση για την ρύθμιση των οφειλών τους που, αφενός, θα δίνει λύσεις στο χρηματοπιστωτικό αδιέξοδο και την αύξηση του ιδιωτικού χρέους και, αφετέρου και κυριότερα, θα ανακουφίζει και θα δίνει προοπτικές σε χιλιάδες δανειολήπτες σε όλη την χώρα.
Μια λύση, που μόνο ο ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ μπορεί να εφαρμόσει -όπως το έχει αποδείξει στο παρελθόν- καθώς διαθέτει τα εχέγγυα, την τεχνογνωσία και την ευαισθησία»
Ο,τι χρειάζεται άλλη πολιτική για τα δάνεια, είναι δεδομένο και δεν μπορεί να τη δώσει ο ΑΝΑΛΓΗΤΟΣ Μητσοτάκης, ούτε την έδωσε κ. Καλλιόπη ο μέγας δούκας της αριστεράς Τσίπρας. ΙΔΟΥ ΤΙ ΥΠΕΓΡΑΨΕ Ο ΦΙΛΟΜΕΡΚΕΛΙΣΤΗΣ ΤΣΙΠΡΑΣ:
1. Νομοθεσία. Ο νόμος 4354/2015 του ΣΥΡΙΖΑ προέβλεψε, μεταξύ πολλών άλλων, ρητώς ότι «οι αδειοδοτούμενες εταιρείες διαχείρισης δανείων νομιμοποιούνται να ασκήσουν κάθε ένδικο βοήθημα και δικαστική ενέργεια για την είσπραξη των υπό διαχείριση απαιτήσεων».
2. Ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί. Ο ΣΥΡΙΖΑ νομοθέτησε την εισαγωγή και εφαρμογή των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών τον Μάιο του 2017.
3. Αυτεπάγγελτη δίωξη. Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ τον Δεκέμβριο του 2017 έφερε τροπολογία για αυτεπάγγελτη δίωξη και αυτόφωρη διαδικασία (ιδιώνυμο αδίκημα) σε όσους εμποδίζουν να βγουν σπίτια «στο σφυρί», προσπαθώντας τότε να ανακόψει το κύμα των αντιδράσεων και της παρεμπόδισης διενέργειας ηλεκτρονικών πλειστηριασμών.
4. Υποχρεωτικότητα. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δεν θεσμοθέτησε την υποχρεωτικότητα από την πλευρά των πιστωτών στην αποδοχή των ρυθμίσεων που προτείνονταν. Δηλαδή μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών του νόμου 4469/2017 προβλεπόταν η παροχή πρότασης αναδιάρθρωσης, εφόσον συναινέσει η πλειονότητα των πιστωτών, καθώς η θέσπιση οποιασδήποτε υποχρεωτικότητας έρχεται σε αντίθεση με τους ευρωπαϊκούς κανόνες και το κοινοτικό δίκαιο.
5. Δεν νομοθέτησαν την αγορά δανείου, όπως στην Κύπρο. Με τον νόμο 4354/2015, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δεν νομοθέτησε το δικαίωμα των δανειοληπτών να εξαγοράζουν τα δάνειά τους κατά τη μεταβίβαση των απαιτήσεων σε εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων.
6. Κατάργηση προστασίας πρώτης κατοικίας. Ο ΣΥΡΙΖΑ κατήργησε -οριζόντια- την προστασία της 1ης κατοικίας τον Φεβρουάριο του 2019.