Δευτερομιλία στην Ολομέλεια της Βουλής για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών «Κύρωση Συμφωνίας τροποποίησης διατάξεων της Σύμβασης Παραχώρησης του Έργου του τμήματος Μαλιακός – Κλειδί του Αυτοκινητοδρόμου Π.Α.Θ.Ε.»
Τους καταστροφικούς χειρισμούς των κυβερνήσεων ΝΔ και ΠΑΣΟΚ σε σχέση με τις Συμβάσεις Παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων ανέλυσε κατά τη δευτερομιλία της η Βουλεύτρια Φλώρινας και Γραμματέας της Κ.Ο. της Νέας Αριστεράς.
«Οι ‘δρόμοι της ανάπτυξης’, έλεγε τότε ο Γ. Σουφλιάς, αναφερόμενος στις Συμβάσεις Παραχώρησης. Τελικά, η πολυπόθητη ανάπτυξη δεν ήρθε ποτέ, ήρθε η χρεοκοπία της χώρας. Ενώ είχαμε και την ανάληψη – από πλευράς της τρικομματικής κυβέρνησης – της ευθύνης του ελληνικού δημοσίου, ως μη όφειλε. Κι αυτό, διότι οι καθυστερήσεις επήλθαν, όχι από τις απαλλοτριώσεις και τις αρχαιολογικές εργασίες, αλλά από την άρνηση των τραπεζών να χρηματοδοτήσουν τους παραχωρησιούχους. Κι ας αναφερόταν ρητά στη σύμβαση ότι οι τελευταίοι έχουν την ευθύνη να βρουν χρηματοδότηση.
Μάλιστα, ενώ πέρασαν δύο χρόνια προετοιμασίας για την υπογραφή των συμβάσεων, προετοιμασία δεν υπήρχε ούτε για την αρχαιολογία ούτε για τις απαλλοτριώσεις. Η ‘λεόντεια’ σύμβαση που υπέγραψε τότε η ΝΔ – και βεβαίως την ψήφισε και το ΠΑΣΟΚ – όριζε ότι το ελληνικό δημόσιο πρέπει να παραδώσει σε 12 μήνες το γήπεδο ελεύθερο, απαλλαγμένο από αρχαιολογικές εκσκαφές σε 4 μήνες (!) και από απαλλοτριώσεις σε άλλους 8! Εντέλει, τα έργα ‘βάλτωσαν’. Αυτά είναι εγκληματικά λάθη», είπε χαρακτηριστικά.
Ενώ σε ό,τι αφορά τις αιτιάσεις του Υπουργού Υποδομών & Μεταφορών για λάθος χειρισμούς και κατά την περίοδο διακυβέρνησης 2015-2019, η Π. Πέρκα υπογράμμισε τα εξής: «Κ. Σταϊκούρα, πήγα να σας ‘προφυλάξω’ στην πρωτομιλία μου, αλλά δεν μπορώ να αφήσω ασχολίαστες τις αιχμές αυτές. Όταν πρόκειται για έργα υποδομής, όπως οι οδικοί άξονες, τα υλικά που είναι εκτεθειμένα δυο χρόνια, καταστρέφονται. Είναι επενδεδυμένο κεφάλαιο, με λεφτά μάλιστα του ελληνικού λαού – 10% ήταν τα ίδια κεφάλαια των παραχωρησιούχων.
Η κυβέρνηση το 2015 παρέλαβε 5 ‘λεόντειες’ Συμβάσεις Παραχώρησης από την προηγούμενη κυβέρνηση, η οποία έχει παραδεχθεί την ευθύνη του δημοσίου – ως μη όφειλε, επαναλαμβάνω, διότι ναι μεν το γήπεδο δεν ήταν ελεύθερο, αλλά αυτό δεν ήταν λόγος αποζημίωσης, ήταν λόγος να επεκταθούν οι ημερομηνίες παράδοσης. Αντίθετα, ο παραχωρησιούχος είχε ευθύνη, επειδή δεν είχε εξασφαλίσει το δανεισμό ή δεν δέχθηκε να υποστεί τη μείωση από τα διόδια.
Όταν λοιπόν – εκτός από το Μορέα – τα ποσοστά προόδου των υπόλοιπων συμβάσεων ήταν αρκετά χαμηλά και διαφορετικά μεταξύ τους, όταν υπάρχει επενδεδυμένο κεφάλαιο, όταν το δημόσιο εσφαλμένα έχει παραδεχθεί την ευθύνη του και κυρίως όταν δεν μπορείς να προσβάλεις τις συμβάσεις, επειδή οι ρήτρες που περιγράφονται είναι ιδιαίτερα υψηλές, τι κάνεις; Προσπαθείς να τις ολοκληρώσεις, όπως και έγινε, με διαπραγμάτευση και τελικά με αποζημίωση 500 εκατομμυρίων ευρώ στους παραχωρησιούχους, από το 1.2 δισ. που ζητούσαν».
Στη συνέχεια τόνισε πως οι συγκεκριμένες συμβάσεις δείχνουν πραγματικά τους λόγους, για τους οποίους η χώρα πτώχευσε, κάτι που φυσικά η ΝΔ δεν αναγνωρίζει, σαν να θεωρεί την χρεoκοπία μια «φυσική καταστροφή». Και δυστυχώς, συνεχίζει με τις ίδιες πολιτικές, αφού όπως χαρακτηριστικά ανέφερε η Βουλεύτρια Φλώρινας «τις τελευταίες μέρες ασχολούμαι με τρία διαφορετικά νομοσχέδια, που έχουν το κοινό ότι από άλλη μεριά το καθένα αποτελούν παραδείγματα του πώς πτώχευσε η χώρα και πώς πηγαίνει πάλι σε ‘στραβό’ δρόμο».
«Το πρώτο αφορούσε έναν από 95 ‘αμαρτωλούς’ οργανισμούς, οι οποίοι για χρόνια δεν έδιναν κανένα στατιστικό, οικονομικό στοιχείο στο δημόσιο, δεν είχαν ισολογισμούς, προϋπολογισμούς, τίποτα, ‘έφαγαν λεφτά’ και εκ των υστέρων ψάχνουμε λύση. Το δεύτερο, η παραχώρηση του λιμένα Ηρακλείου, με ένα εξευτελιστικό αντίτιμο και με την ‘εμμονή’ της κυβέρνησης στην ιδεοληψία της ιδιωτικοποίησης. Ότι δηλαδή μόνο ο ιδιωτικός τομέας μπορεί να τα κάνει καλά, το δημόσιο και το κράτος πρέπει να αποσύρονται. Και τώρα με την τροποποίηση της σύμβασης για το Μαλιακός – Κλειδί, βλέπουμε όλα τα εγκληματικά λάθη με τις συμβάσεις των αυτοκινητοδρόμων».
Ενώ ολοκλήρωσε, σχολιάζοντας τη φράση του Υπουργού Υποδομών & Μεταφορών ότι μόνο το ΚΚΕ έχει «σταθερή στάση». «Να σας θυμίσω κύριε Υπουργέ ότι δεν έχει ψηφίσει ποτέ στη Βουλή Σύμβαση Παραχώρησης ούτε ο Συνασπισμός, ούτε ο ΣΥΡΙΖΑ, ούτε βεβαίως θα ψηφίσουμε και σήμερα. Αυτή είναι σταθερή στάση. Και όλα τα στοιχεία που σας παρουσίασα σχετικά με τις συμβάσεις ήταν αποτέλεσμα των επεξεργασιών που κάναμε τότε, παρακολουθώντας βήμα-βήμα πώς οι εν λόγω συμβάσεις χρεώνουν τον ελληνικό λαό. Δεν είχαμε άλλη επιλογή, παρά να τις ολοκληρώσουμε, με όσο το δυνατόν καλύτερη διαπραγμάτευση, όπως και κάναμε. Πρέπει όμως να ξέρουμε την ιστορία και να ακούγεται στη Βουλή το πώς πραγματικά μια χώρα πτωχεύει».
Δείτε εδώ το video: https://youtu.be/lwqKaSlH2Rk