Η συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Σερβίων της 27-1-2025 και η συζήτηση του θέματος για την επιβολή του τέλους παρεπιδημούντων και του τέλους επί των ακαθαρίστων εσόδων, εξελίχθηκε σε μια άγονη αντιπαράθεση, χωρίς τελικά να υπάρξει ουσιαστική ενημέρωση των πολιτών για το θέμα που τους αφορά άμεσα.
Ο δήμαρχος στην προσπάθειά του να δικαιολογήσει την επιβολή των ως άνω τελών, επικαλέστηκε τον νόμο 339 του 1976 που θέσπιζε για πρώτη φορά την επιβολή του τέλους παρεπιδημούντων και του τέλους επί των ακαθαρίστων εσόδων.
Επικαλέστηκε μάλιστα και την ΚΥΑ 1209/22.12.2023 (ΦΕΚ 7332/22.12.2023 τεύχος Β’), η οποία όμως ρυθμίζει την διαδικασία υποβολής δήλωσης απόδοσης των τελών αυτών και δεν καθορίζει το ύψος τους.
Αν «γκουγκλάρει» κανείς τον νόμο 339/1976 θα διαπιστώσει άμεσα ότι ο νόμος αυτός έχει τροποποιηθεί με μια σειρά από νόμους από το 1977 έως το 2023 και έχει καταργηθεί από την περίπτ. α’ του άρθρου 43 του ν.5143/2024 (ΦΕΚ 161/11.10.2024 τεύχος Α’).
Δηλαδή κατά τον χρόνο της συζήτησης στο δημοτικό συμβούλιο ο νόμος δεν ίσχυε, αφού έπαψε να ισχύει από την δημοσίευση του ν. 5143/2024, δηλαδή από την 11.10.2024.
Κατά την προσωπική μου άποψη (αυτό πρέπει να το δουν οι δικηγόροι και τα δικαστήρια) όλα τα βεβαιωτικά σημειώματα που εκδόθηκαν μετά την 11.10.2024 κατ’ επίκληση του νόμου 339/1976 είναι άκυρα.
Ανεξαρτήτως όμως όλων των παραπάνω, σε μια πολιτική κανονικότητα (όπου θα λειτουργούσαν οι θεσμοί και η διοίκηση θα σέβονταν τους θεσμούς αυτούς), η επιβολή των αναφερομένων τελών έπρεπε να ακολουθήσει τα παρακάτω στάδια.
1. Με την ψήφιση του ν. 5143/2024, ουσιαστικά η πολιτεία ενεργοποίησε την είσπραξη των τελών παρεπιδημούντων και επί των ακαθαρίστων εσόδων, άρα ουσιαστικά επέβαλλε νέους φόρους.
Επίσης επειδή πρόκειται για φόρους, που για πρώτη φορά επιβάλλονται από τον δήμο Σερβίων, η απόφαση για την επιβολή τους λαμβάνεται από το δημοτικό συμβούλιο, το οποίο καθορίζει το ύψος των τελών και τις τυχόν διαφοροποιήσεις, είτε κατά οικιστικές περιοχές που οριοθετούνται σαφώς με την εν λόγω απόφαση είτε κατά τις μορφές-κατηγορίες καταλυμάτων για το τέλος παρεπιδημούντων (ν. 5143/2024, άρθρο 30, παρ. 3) και το ίδιο πράττει και για το τέλος επί των ακαθαρίστων εσόδων (ν. 5143/2024, άρθρο 30, παρ. 4).
Και για να γίνουμε πιο σαφείς δεν μπορεί οι επαγγελματίες των χωριών μας και κυρίως των ορεινών, που πληθυσμιακά και οικονομικά έχουν σβήσει, να επιβαρύνονται το ίδιο με τους επαγγελματίες των Σερβίων ή της Νεράϊδας. Αυτό προβλέπει και ο νόμος.
2. Αφού εγκριθεί η απόφαση του δημοτικού συμβουλίου από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, γνωστοποιείται στους επαγγελματίες, έτσι ώστε αυτοί να εισπράττουν το αντίστοιχο τέλος (το οποίο θα φαίνεται στην απόδειξη) και να το αποδίδουν στον δήμο.
Δεν μπορεί ο δήμος να εισπράττει φόρο, που οι επαγγελματίες δεν έχουν εισπράξει. Στην περίπτωση αυτή ο φόρος γίνεται χαράτσι.
Ενημερωτικά αναφέρω ότι το 5% των ανωτέρω εσόδων θα αποδίδονται στο κράτος ( παρ. 2 του άρθρου 60 του ν.5083/24 (ΦΕΚ 12/26.01.2024 τεύχος Α’)).
Επίσης από το ποσό που εισπράττεται υπέρ των ανωτέρω (των δήμων) παρακρατείται ως δαπάνη βεβαίωσης και είσπραξης ποσοστό 20%, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής η ειδικής διάταξης και αποδίδεται στον ΑΛΕ 1440103001 του κρατικού προϋπολογισμού (άρθρο 2, παρ. 1 της ΚΥΑ 1209/22.12.2023 (ΦΕΚ 7332/22.12.2023 τεύχος Β’)).
Σύνολο παρακράτησης 25% υπέρ του δημοσίου.
3. Κατά την γνώμη μου και αφού ενημερωνόταν οι πολίτες μετά από διαβούλευση, η επιβολή των τελών έπρεπε να έχει αναδρομική ισχύ από την δημοσίευση του νόμου 5143/2024, δηλαδή από την 11-10-2024.
Στην καλύτερη για τον δήμο περίπτωση η βεβαίωση έπρεπε να είχε αναδρομική ισχύ από την ημερομηνία έκδοσης της ΚΥΑ 1209/22.12.2023, δηλαδή από 22.12.2023.
Δεν είναι τυχαίο ότι η ΚΥΑ 1209, αναφέρεται σε έσοδα από το 2022, 2023 και 2024.
Η αναδρομική βεβαίωση με ορίζοντα δεκαετίας θα δημιουργήσει εικονικά μόνο έσοδα στον δήμο, την ίδια στιγμή όμως θα δημιουργήσει μεγάλη αναταραχή στους επαγγελματίες και αδυναμία ανταπόκρισης στις δυσβάστακτες αυτές υποχρεώσεις.
Θα διακινδυνεύσω μία πρόβλεψη, η εισπραξιμότητα των τελών αυτών σε καμία περίπτωση δεν θα ξεπεράσει το 30-40%.
Αν ο δήμαρχος πραγματικά θέλει να εξυπηρετήσει τους πολίτες και να διασφαλίσει το συμφέρον του δήμου, πρέπει να ξεκινήσει την διαδικασία από την αρχή, όπως την περιέγραψα. Έτσι θα λειτουργούσε ένας δημοκρατικός δήμαρχος.
Η πολιτική μου εκτίμηση για την επιβολή των τελών αυτών.
Η δημοτική αρχή, λόγω του χρέους προς την ΔΕΗ, το οποίο έχει συσσωρευτεί και έχει φθάσει στο ύψος των 2,2 εκ. ευρώ, κάτω από την απαγόρευση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, η οποία επιτέλους εφαρμόζει τον νόμο, αδυνατεί να συντάξει ισοσκελισμένο προϋπολογισμό, όπως είναι η απαίτηση του νόμου και επιβάλλει το Οικονομικό Παρατηρητήριο.
Για τους λόγους αυτούς η δημοτική αρχή, προσπαθεί να εμφανίσει αυξημένα έσοδα, έστω και εικονικά, τα οποία θα ισοσκελίσουν τον προϋπολογισμό.
Η εκτίμησή μας είναι ότι χρειάζεται να εγγράψει νέα έσοδα της τάξης των 600 χιλ. ευρώ, τα οποία γνωρίζει ότι δεν θα τα εισπράξει.
Με χαμηλή όμως εισπραξιμότητα, θα αντιμετωπίσει το ίδιο πρόβλημα και στην σύνταξη του προϋπολογισμού του 2026.
Η δημοτική αρχή κάνει σπασμωδικές κινήσεις.
Αν μας είχε ακούσει το 2021, 2022 και 2023, όταν επανειλημμένα στα δημοτικά συμβούλια αλλά και με δημόσιες παρεμβάσεις μας, είχαμε αναφερθεί στο χρέος προς την ΔΕΗ – τότε μάλιστα που τα χρήματα έρρεαν άφθονα και σε κάποια περίπτωση είχαν έρθει ειδικά για την εξόφληση του χρέους της ΔΕΗ – και είχε υιοθετήσει τις προτάσεις μας , τώρα δεν θα αντιμετώπιζε το πρόβλημα αυτό.
Θα ήθελα όμως να σταθώ κυρίως στις πολιτικές και κοινωνικές επιπτώσεις των ενεργειών της δημοτικής αρχής.
Είναι γνωστή η κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η κοινωνία και τα χωριά του δήμου Σερβίων.
Τρομάζει κανείς από την απουσία του κόσμου και την πληθυσμιακή και οικονομική αφαίμαξη της περιοχής.
Ειδικά τα χωριά του ορεινού όγκου των Καμβουνίων, από Πολύρραχο μέχρι το Λιβαδερό και από Μικρόβαλτο ως την Ελάτη, η κατάσταση είναι τραγική.
Η επιβολή νέων φόρων, με αναδρομική μάλιστα ισχύ δεκαετίας, θα επιδεινώσει το πρόβλημα της περιοχής και θα επιταχύνει τον ρυθμό της πληθυσμιακής συρρίκωνσης.
Σε λίγο τα χωριά μας θα είναι έρημα και όχι όμορφα.
Και μια τελευταία παραίνεση.
Δήμαρχε κινείστε σε λάθος κατεύθυνση. Αν θέλετε βοήθεια για να αυξήσετε τα έσοδα χωρίς να επιβαρύνετε τον απλό κόσμο, είμαι στην διάθεσή σας.
Υ.Γ. Η σημερινή μου παρέμβαση δεν υποκρύπτει καμία πολιτική ή άλλη σκοπιμότητα. Έχω άλλωστε δηλώσει από την 4-7-2023, ότι αποσύρομαι από την πολιτική, παραμένω όμως ενεργός πολίτης.
Όμως πιστεύω ακράδαντα ότι, όσοι ασχοληθήκαμε με τα δημόσια πράγματα και έχουμε περάσει από θέσεις ευθύνης, έχουμε υποχρέωση ανεπηρέαστα, όσο γίνεται αντικειμενικά (πάντα θα υπάρχει η υποκειμενικότητα της προσωπικής άποψης) και κυρίως αξιόπιστα, να εκφράζουμε την άποψή μας για θέματα που αφορούν τον τόπο μας και την κοινωνία.
Του Β. Κωνσταντόπουλου
Πρώην δημάρχου Σερβίων-Βελβενδού