Οι οθόνες πλέον είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την καθημερινότητα μας και φυσικά συνδέονται και με την καθημερινότητα μικρών παιδιών. Οι ώρες που περνάμε μπροστά από ένα κινητό ή τάμπλετ είναι πολλές και τα τελευταία χρόνια, μετά την πανδημία έχει αυξηθεί σημαντικά. Γεγονός που κάνει τους γονείς να αναρωτιούνται:
Πόσο χρόνο μπορώ να επιτρέπω στο παιδί για την χρήση τους;
Επηρεάζουν την ανάπτυξή του και την προσοχή του;
Σύμφωνα με την ΑΑΡ (Αμερικανική Ακαδημία Παιδιάτρων) χρόνος που προτείνεται για την χρήση οθονών σε παιδιά:
έως 18 μηνών είναι μηδενικός. (AAP, 2013)
18-24 μηνών εάν θέλουμε να εισαχθούν οι οθόνες πρέπει να γίνεται με γονικό έλεγχο και υψηλής ποιότητας προγράμματα( λιγότερο απο μια ώρα)
2-5 Με γονικό έλεγχο και υψηλής ποιότητας προγράμματα. (λιγότερο από μια ώρα)
Τα τελευταία χρόνια γίνονται έρευνες τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό σχετικά με το ζήτημα αυτό και έχει βρεθεί πως οι οθόνες επηρεάζουν σε σημαντικό βαθμό την γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών καθώς και τα επίπεδα προσοχής και συγκέντρωσής τους. Σε έρευνα (2018) σε ελληνόφωνα παιδιά βρέθηκε πως (64,52%) παιδιά ηλικίας 4-5 ετών τα οποία είχαν εκτεθεί σε οθόνες στην κρίσιμη περίοδο ανάπτυξης παρουσιάζουν γλωσσική διαταραχή. Επίσης παρατηρήθηκαν αρνητικά αποτελέσματα στο κομμάτι παρουσίας ενήλικα κατά τη χρήση τους.
*Είναι απαραίτητο να γνωρίζουμε πως ένα παιδί είναι φυσικό να μη ξέρει να χρησιμοποιεί κατάλληλα τις οθόνες όποτε χρήζει γονικού ελέγχου καθόλη τη διάρκεια της χρήσης της. Επίσης είναι σημαντικό να προσπαθούμε να τηρούμε τα όρια στους χρόνους και τρόπους χρήσης των και να προσπαθούμε να αλληλεπιδρούμε το μέγιστο με το παιδί μας.
Αλληλεπιδράστε την ώρα της χρήσης τους. Επιλέξτε μαζί το περιεχόμενο και συζητήστε πάνω σε αυτο που βλέπετε. Έτσι το παιδί θα μάθει νέα πράγματα!
Τηρείτε τα χρονικά όρια ανα ηλικία
Συστήνεται κυρίως παιχνίδι και βιβλία τα οποία δημιουργούν ισχυρούς δεσμούς, ανάπτυξη της φαντασίας, προσοχής και γλωσσικών δεξιοτήτων.
Γράφει η Λογοθεραπεύτρια
Δάρδα Ελένη
τηλ: 2461304479