Οι θεωρίες συνωμοσίας (Του Κων/νου Τζέκη)

Πριν λίγο καιρό ξεκληρίστηκε μια οικογένεια επειδή η μάνα πίστευε σε θεωρίες συνωμοσίας και συγκεκριμένα για τον ιό που θερίζει την ανθρωπότητα ότι δήθεν ήταν μια γρίπη και δεν χρειάζονταν προφυλακτικά μέτρα.

Πριν λίγε μέρες μια μάνα οδηγήθηκε στο αυτόφωρο, γιατί δεν άφησε το γιό της να υποβληθεί στο τεστ και είχε για τον λόγο αυτόν εκδιωχθεί από το σχολείο.

Άλλοι δυστυχώς αρκετοί στο διαδίκτυο δημοσιεύουν τις απόψεις τους που είναι αρνητικές  ή μηδενιστικές ή  παραπληροφορημένες με αποτέλεσμα να δημιουργείται η αμφιβολία στους χρήστες των μέσων διαδικτύου, αφού οι περισσότεροι των πολιτών είναι άσχετοι με τα ειδικά θέματα πανδημίας και ιατρικής.

Σαφώς άσχετοι είναι και οι εμπνευστές αυτών των θεωριών, όπως η θεωρία του ψεκασμού ή σχετικά πρόσφατα, η θεωρία των δις που χάρισε πολίτης στο κράτος για τα χρέη τους, χωρίς φυσικά να δώσει δεκάρα αφού δεν είχε.

Αλλά πως ορίζεται η θεωρία συνωμοσίας;

Κατ’ αρχήν υπάρχει η πεποίθηση ότι ορισμένα γεγονότα ή καταστάσεις αποτελούν αντικείμενο παρασκηνιακού χειρισμού από ισχυρές δυνάμεις με πρόθεση να βλάψουν την ανθρωπότητα. Έτσι σύμφωνα νε τις θεωρίες αυτές, υπάρχει μια πλεκτάνη υποτιθέμενη, μια ομάδα συνωμοτών, “στοιχεία” που φαίνονται να υποστηρίζουν τη θεωρία συνωμοσίας, η πεποίθηση ότι τίποτα δεν συμβαίνει στην τύχη, ότι δεν είναι αυτό που βγαίνει στην επιφάνεια και ότι τα πάντα συνδέονται, ενώ χωρίζουν τον κόσμο σε καλούς και κακούς και ισχυρίζονται ότι η μη μυημένοι είναι αποδιοπομπαίοι.

Συχνά οι χρήστες αυτών των ιδεών, εμφανίζονται ότι μπορούν να εξηγήσουν δυσεξήγητα γεγονότα ή συμβάντα και βασικά δημιουργούν την αίσθηση ελέγχου των πραγμάτων. Εμφανίζονται σαν η λογική εξήγηση και φυσικά δημιουργούν μια ψευδή αίσθηση της πραγματικότητας. Αυτή ακριβώς η ανάγκη για σαφή εξήγηση γίνεται σε καιρούς αβεβαιότητας, όπως σήμερα με την πανδημία. Ξεκινούν συνήθως με μια υποτιθέμενη ερώτηση, όπως ποιος έχει συμφέρον από το γεγονός καθώς και η δυνατότητα τους να ξεσκεπάσουν τους συνωμότες.

Μόλις ριζώσουν οι θεωρίες εξαπλώνονται ταχύτατα όπως ο ψίθυρος και είναι αδύνατος η αντιμετώπισή τους ή η διάψευσή τους αφού διαρκώς μεταλλάσσονται όπως ο ιός με νέα δήθεν στοιχεία που ο καθένας βάζει στο τραπέζι.

Το δυστύχημα είναι ότι οι περισσότεροι αναγνώστες των θεωριών αυτών ή αμφιβάλουν ή πιστεύουν ότι είναι αληθινές.

Αλλά πως πρέπει να συμπεριφερθεί ο πολίτης που τυχαίως έπεσε πάνω σε μια τέτοια θεωρία;

Βασικά πριν την διαδώσουμε θα πρέπει να ελέγξουμε τον συντάκτη, ποιός το γράφει και γιατί. Αν ο συντάκτης είναι αναγνωρισμένος επιστήμονας και διαθέτει τίτλους και στοιχεία στο θεματικό αντικείμενο, δημοσιεύει στοιχεία από την επιστημονική και πανεπιστημιακή έρευνα και χρησιμοποιεί επαληθεύσιμα πραγματικά περιστατικά, θα πρέπει να θεωρήσουμε ότι η θεωρία είναι απίθανο να είναι θεωρία συνωμοσίας. Αν όμως ο συντάκτης είναι αυτοχρισμένος γνώστης και δεν συνδέεται με κάποια επιστημονική ομάδα ή ίδρυμα τότε πιθανόν να είναι θεωρία συνωμοσίας.

Ο ιός που θερίζει τις χώρες προκαλεί φόβο. Είναι ανθρώπινο να νιώθει κανείς ανασφάλεια και να αναζητά απαντήσεις. Ψάχνουμε να βρούμε τον υπεύθυνο, αγνοώντας ότι είναι ιός όπως άλλοι του είδους του και ότι όλοι μπορούμε να βοηθήσουμε να τιθασευτεί.

Τέλος οι θεωρίες συνωμοσίας στοχοποιούν μια ολόκληρη ομάδα και εισάγουν διακρίσεις σε βάρος της και την εκλαμβάνουν σαν εχθρό που ετοιμάζει μια πραγματική ή φανταστική απειλή. Πολώνουν την κοινωνία και  υποδαυλίζουν βίαιες ενέργειες. Οι περισσότεροι άνθρωποι που υποστηρίζουν τέτοιες θεωρίες και τις διαδίδουν τις πιστεύουν πραγματικά  ωστόσο υπάρχουν και κάποιοι που τις διαδίδουν με κυνισμό αδιαφορώντας γι τις επιπτώσεις στους μελλοντικούς οπαδούς τους.

4 comments for “Οι θεωρίες συνωμοσίας (Του Κων/νου Τζέκη)

  1. Κύριε τζεκη με όλο το σεβασμό και χωρίς να διαφωνώ σε αρκετά από τα οποία λέτε . Ποια η δική σας σχετικότητα με το επάγγελμα και την επιστήμη της ιατρικής, για να μπορείτε να κρίνετε τη σχετικότητα των άλλων, πόσο μάλλον επιστημόνων όπως ο κύριος Ιωαννιδης από το stanford, η ο βραβευμένος με νόμπελ ιατρικής Luc Mοntagnier? Σας Ευχαριστώ.

  2. Συγνώμη αλλά εγώ δεν αασχολήθηκα με την ιστρική επιστήμη, αλλά με ένα κοινωνικό φαινόμενο. Όσον αφορά τις γνώσεις μου σε θέματα ανορθόδοξου πολέμου, όπως είναι οιι ψυχολογικές επιχειρήσεις, όπως αυτό που μας συμβαίνει σας πληροφορώ ότι κατέχω μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στην Στρατηγική και Πολιτική της Εθνικής Ασφάλειας. Μιας σχολής διεθνούς επιπέδου με φοιτητές από πολλές χώρες του κόσμου. Μάλιστα κατέχω αριστείο για την απόδοσή μου. Δεν ήθελα να αποκαλύψω τίποτα απ’ αυτά, αλλά θα πρέπει να δέχεστε ότι κάποιοι κάτι μπορεί να γνωρίζουν και να έχουν την παρισεία να το λένε!!!

  3. Κύριε Τζεκη, η τελευταία σας φράση : ότι θα πρέπει να δέχεστε ότι κάποιοι κάτι μπορεί να γνωρίζουν και να έχουν την παρισεία να το λένε!!! Αναιρεί κατά την άποψή μου φυσικά όλο το άρθρο σας, γιατί αναφέρεται σε υποτιθέμενα η και υπαρκτα fake news κατά την άποψή σας, η οποία άποψη μπορεί να μην περιλαμβάνει τις γνώσεις που μπορεί να έχουν ή και όχι, κάποιοι που τα γράφουν. Να είστε καλά. Σας ευχαριστώ πολύ για την απάντηση..

  4. Συνήθως δεν απαντώ σ’ εκείνους που δεν ξέρω γιατί, αλλά εμφανίζονται με προσωπίδες. Όμως και πάλι δεν έγινα κατανοητός και μπορεί να φταίω εγώ. Αναφέρομαι στη δύναμη του ψίθυρου και στην αδυναμία να διαψευσθεί. Τίποτα περισσότερο και μακρυά από εμένα η κάθε κριτική για το περιεχόμενο συζυτήσεων σε θέματα που δεν γνωρίζω όπως τα ιατρικά, πράγμα που μπορεί να μη σας αγγίζει, γιατί μπορεί στον τομέα αυτόν ασφαλώς να είστε περισσότερο γνώστης.. ‘Ομως ούτε η επίκλιση του Νόμπελ με συγκινεί, αφού δόσανε τέτοιο και στον Κίσσιγκερ, ούτε το Πανεπιστήμιο του Στάμφορδ. Γι’΄αυτό το ίδρυμα σας παραπέμπω σε έρευνα καθηγητή του με τίτλο “Μακεδονική διαμάχη”για να βγείτε από τα ρούχα σας.
    Συγνώμη αν στενοχωρεθήκαμε αλλά έτσι προάγεται ο διάλογος και η γνώση γίνεται περισσότερο κατανοητή.Καλή Ανάσταση.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *