Για πρώτη φορά εκπονήθηκε και παρουσιάζεται στη σημερινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Κοζάνης επιχειρησιακό σχέδιο για την αντιμετώπιση του μεγάλου προβλήματος με τα αδέσποτα.
Το σχέδιο θα εισηγηθεί ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος Μίλτος Μαγγιρίδης και, μεταξύ άλλων, γίνεται αναφορά στο ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, αλλά και σε όλες τις προβλεπόμενες δράσεις μέχρι και τον Μάιο του 2023.
Δείτε αναλυτικά:
1. Νομοθετικό πλαίσιο
Σύμφωνα με το Ν.4830/2021, ΦΕΚ Α’ 169/18-09-2021, «Νέο πλαίσιο για την ευζωία των ζώων συντροφιάς – Πρόγραμμα «AΡΓΟΣ» και λοιπές διατάξεις», αρμόδιες αρχές για τη φροντίδα, την περισυλλογή και τη διαχείριση των αδέσποτων ζώων συντροφιάς είναι οι δήμοι, εντός των διοικητικών ορίων των οποίων εντοπίζονται τα αδέσποτα ζώα. Ο νόμος αυτός αντικατέστησε τον Ν.4039/2012, ΦΕΚ Α-15/2-2-2012 «Για τα δεσποζόμενα και τα αδέσποτα ζώα συντροφιάς και την προστασία των ζώων από την εκμετάλλευση ή τη χρησιμοποίηση με κερδοσκοπικό σκοπό» και έθεσε διαφοροποιήσεις στη διαχείριση, οι οποίες προϋποθέτουν την ανάπτυξη κάποιων προαπαιτούμενων (πχ Εθνικό Μητρώο Ζώων Συντροφιάς ΕΜΖΣ και Εργαστήριο Φύλαξης και Ανάλυσης Γενετικού Υλικού Ζώων Συντροφιάς ΕΦΑΓΥΖΣ του ΙΙΒΕΑΑ). Οι προϋποθέσεις αυτές ορίζονται στην Κοινή Υπουργική Απόφαση 1609 ΕΞ 2022 που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 203/Β/27-1-2022 «Καθορισμός όρων λειτουργίας του Εθνικού Μητρώου Ζώων Συντροφιάς και των Υπομητρώων του».
Σε ισχύ στην παρούσα φάση είναι επίσης η υπ’αριθμ. 377/15-6-2022 εγκύκλιος του Υπουργείου Εσωτερικών “Διευκρινίσεις επί διοικητικών θεμάτων σε εφαρμογή των διατάξεων του N. 4830/2021«Νέο πλαίσιο για την ευζωία των ζώων συντροφιάς –Πρόγραμμα ΑΡΓΟΣ» (ΦΕΚΑ’ 169)”.
Σύμφωνα με το άρθρο 2 του Ν.4830/2021 και την υπ’αριθμ.377/15-6-2022 εγκύκλιο του Υπουργείου Εσωτερικών: “Αρμόδια αρχή για τη φροντίδα, την περισυλλογή και τη διαχείριση των αδέσποτων ζώων συντροφιάς είναι ο δήμος, εντός των διοικητικών ορίων του οποίου εντοπίζονται τα αδέσποτα ζώα.
Οι δήμοι υποχρεούνται να διαθέτουν ολοκληρωμένο επιχειρησιακό πρόγραμμα διαχείρισης των αδέσποτων ζώων, το οποίο περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον σε δωδεκάμηνη βάση: την περισυλλογή, την παροχή κτηνιατρικής περίθαλψης, την ηλεκτρονική σήμανση και την καταγραφή, τη στείρωση, την εύρεση αναδόχου και την υιοθεσία τους. Η αρμοδιότητα αυτή μπορεί να ασκείται από συνδέσμους δήμων και διαδημοτικές συνεργασίες, στους οποίους έχει ανατεθεί η σχετική αρμοδιότητα. Επιπλέον, οι δήμοι υποχρεούνται να υλοποιούν προγράμματα πρόληψης δημιουργίας νέων αδέσποτων ζώων. Κάθε επιχειρησιακό πρόγραμμα, συνοδεύεται από προϋπολογισμό των επιμέρους κονδυλίων που απαιτούνται για την υλοποίησή του καθώς και από συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης κάθε δράσης και υποβάλλεται προς έγκριση στην αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΕΣ, δηλαδή στο Τμήμα Προστασίας Ζώων Συντροφιάς. Ο δήμος δύναται, με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, να συνεργάζεται για τους σκοπούς του επιχειρησιακού προγράμματος διαχείρισης αδέσποτων ζώων, συνάπτοντας σχετική έγγραφη συμφωνία, με φιλοζωικά σωματεία και φιλοζωικές οργανώσεις μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που έχουν έδρα στην Ελλάδα ή σε άλλο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι βασικοί όροι συνεργασίας του δήμου με φιλοζωικά σωματεία και φιλοζωικές οργανώσεις μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα περιλαμβάνονται στο επιχειρησιακό πρόγραμμα κάθε δήμου. Η συνεργασία του δήμου με φιλοζωικά σωματεία και φιλοζωικές οργανώσεις μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα έχει στόχο ιδίως:
- την αποτελεσματική υλοποίηση προγραμμάτων περισυλλογής και φιλοξενίας αδέσποτων ζώων συντροφιάς σε κατάλληλα διαμορφωμένα καταφύγια
- τον εμβολιασμό, τη στείρωση και τη σήμανση αδέσποτων ζώων
- την περίθαλψη με υποστήριξη κτηνιάτρου των ασθενών ή τραυματισμένων αδέσποτων ζώων συντροφιάς,
- τη μέριμνα για την υιοθεσία τους στην Ελλάδα και στο εξωτερικό ή την επανένταξή τους στο οικείο περιβάλλον και
- την εν γένει υλοποίηση κάθε σχετικής δράσης προς τον σκοπό της επίτευξης των στόχων του εν λόγω νόμου.
Μεταξύ των δράσεων που αναλαμβάνουν τα φιλοζωικά σωματεία και οι φιλοζωικές οργανώσεις μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα δυνάμει σχετικών συμβάσεων με τους δήμους, μπορεί να συγκαταλέγεται η έκδοση των εγγράφων που απαιτούνται για την υλοποίηση υιοθεσίας, σύμφωνα με το άρθρο 7 του ν. 4830/2021.
Επίσης βάσει της παρ. 12 του άρθρου 10 του ν. 4830/2021, για την υλοποίηση του επιχειρησιακού προγράμματος διαχείρισης αδέσποτων και πρόληψης δημιουργίας νέων αδέσποτων ζώων, ο δήμος μπορεί να συνάψει προγραμματική σύμβαση του άρθρου 100 του ν. 3852/2010(Α’ 87) και με αναπτυξιακό οργανισμό του άρθρου 2 του ν. 4674/2020 (Α’ 53) ή με δίκτυα δήμων και περιφερειών, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις. Αναφορικά με την πρόοδο υλοποίησης των εγκεκριμένων επιχειρησιακών προγραμμάτων και δράσεων που συνοδεύεται από απολογισμό της απορρόφησης των επιμέρους κονδυλίων, ο δήμος υποβάλει ετήσια αναφορά στο Τμήμα Προστασίας Ζώων Συντροφιάς της Διεύθυνσης Οργάνωσης και Λειτουργίας Τοπικής Αυτοδιοίκησης του Υπουργείου Εσωτερικών. Η χρηματοδότηση των δήμων σύμφωνα με το άρθρο 11 του ν. 4830/2021 δύναται να εξαρτάται από την αξιολόγηση της πορείας εφαρμογής των εγκεκριμένων επιχειρησιακών προγραμμάτων και των εν γένει δράσεων κάθε δήμου.”
2. Ανάλυση SWOT
Παρακάτω παρουσιάζονται τα αποτελέσματα ανάλυσης SWOT η οποία αποτυπώνει την παρούσα κατάσταση και βοηθά στην χάραξη των στόχων με ρεαλισμό.
Δυνατά σημεία | Αδύνατα σημεία |
Αδειοδοτημένο καταφύγιο από το έτος 2012. | Περιορισμένοι οικονομικοί πόροι. Στην παρούσα φάση το πρόγραμμα εκτελείται με ιδίους πόρους. Αναμένεται χρηματοδότηση μέσω διαφόρων προγραμμάτων. |
Κανονισμός λειτουργίας του καταφυγίου, εγκεκριμένος με απόφαση δημοτικού συμβουλίου. | Γραφειοκρατία και διαδικασίες δημοσίων συμβάσεων που οδηγεί ενίοτε σε καθυστερήσεις του προγράμματος. |
Προγραμματισμός για νέο καταφύγιο μέσω του προγράμματος «ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ». | Έλλειψη μόνιμου απαραίτητου προσωπικού ειδικοτήτων σχετιζόμενων με το ολοκληρωμένο πρόγραμμα διαχείρισης αδέσποτων ζώων συντροφιάς. |
Έμπειρο ανθρώπινο δυναμικό λόγω της πολυετούς εκπόνησης ολοκληρωμένων προγραμμάτων διαχείρισης αδέσποτων από την αρμόδια Διεύθυνση. | |
Δημοτικό κτηνιατρείο εξοπλισμένο με σύγχρονα μηχανήματα. | |
Μητρώο δεσποζόμενων ζώων συντροφιάς ήδη από το έτος 2016. | |
Ιστοσελίδα όπου αναρτώνται ζώα συντροφιάς προς υιοθεσία και λοιπές πληροφορίες για το πρόγραμμα διαχείρισης αδέσποτων ζώων συντροφιάς. | |
Σχέδιο επανεντάξεων αδέσποτων ζώων συντροφιάς που δεν καταφέρνουν να υιοθετηθούν. | |
Δραστήρια Δημοτική Αστυνομία. |
Ευκαιρίες | Απειλές |
Το νέο νομοθετικό πλαίσιο είναι πιο αυστηρό με το θέμα της στείρωσης των δεσποζόμενων ζώων συντροφιάς. Εφόσον εφαρμοστεί, μπορεί να περιορίσει τον αριθμό των αδέσποτων αυτών που οφείλονται σε μη στείρωση δεσποζόμενων και ακόλουθη εγκατάλειψη. Ο Δήμος οφείλει να συμβάλλει μέσω των αρμόδιων υπηρεσιών του στην εφαρμογή του νόμου. | Μη αδειοδοτημένα καταφύγια και ιδιωτικοί χώροι συνάθροισης ζώων συντροφιάς που δεν υπόκεινται σε έλεγχο από τις αρμόδιες αρχές και αποτελούν εν δυνάμει δεξαμενές αδέσποτων ζώων συντροφιάς. |
Τα νέα προγράμματα εκπαίδευσης και ευαισθητοποίησης που σχεδιάζει να υλοποιήσει ο Δήμος, μπορούν σε βάθος χρόνου να επιφέρουν αποτελέσματα. | Η σίτιση των αδέσποτων συστηματικά σε περιοχές όπου δεν επιτρέπεται η παρουσία τους από τη νομοθεσία Αυτό προκαλεί δημιουργία αγελών και επιθετικότητα των ζώων απέναντι σε όποιον άνθρωπο ή άλλο ζώο περάσει από την περιοχή τους, τροχαία ατυχήματα, επιθέσεις σε πολίτες κλπ
|
Το δημοτικό κτηνιατρείο μπορεί να αξιοποιηθεί για να αυξηθεί ο αριθμός των στειρώσεων με χαμηλότερο κόστος | Η εγκατάλειψη των ζώων συντροφιάς παρατηρείται συχνά στην πόλη και σε τοπικές κοινότητες, με μεγαλόσωμα ζώα να εντοπίζονται τακτικά εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου |
Το νέο νομοθετικό πλαίσιο εισάγει το θεσμό του «αναδόχου», που θα φιλοξενεί ζώα μέχρι αυτά να υιοθετηθούν. Αυτό μπορεί να εξοικονομήσει θέσεις στο καταφύγιο του Δήμου και να βελτιώσει την αποδοτικότητα του προγράμματος | Η μη τήρηση της νομοθεσίας από μεγάλο μέρος ιδιοκτητών ζώων συντροφιάς οι οποίοι αποφεύγουν την ηλεκτρονική σήμανση και τη στείρωση των ζώων τους |
Μεγάλος αριθμός δεσποζόμενων ζώων σε στάνες κτλ τα οποία είναι μη ηλεκτρονικά σημασμένα και αστείρωτα | |
Άγνωστος αριθμός κυνηγετικών σκύλων και μεγάλες πιθανότητες εγκατάλειψής τους/ ή να χαθούν σε δάση. |
Όλες οι ανωτέρω «απειλές» έχουν ως αποτέλεσμα να δημιουργείται μια «κάνουλα» αδέσποτων , η οποία όσο δεν αντιμετωπίζεται με τους διαθέσιμους οικονομικούς πόρους.
Δημιουργούνται συνεχώς νέα αδέσποτα με κίνδυνο το πρόγραμμα να μην έχει τα αναμενόμενα αποτελέσματα.
3. Επιχειρησιακό πρόγραμμα για 12 μήνες (Ιούνιος 2022 με Μάιο 2023)
Το πρόγραμμα δράσης της Αντιδημαρχίας Περιβάλλοντος στοχεύει σε δύο άξονες, στην πρόληψη και στην καταστολή του φαινομένου του υπερπληθυσμού αδέσποτων ζώων συντροφιάς και αναλύεται στις επιμέρους δράσεις.
- Καταπολέμηση της εγκατάλειψης και σφράγισμα μη αδειοδοτημένων χώρων συνάθροισης ζώων συντροφιάς
Η καταπολέμηση της εγκατάλειψης και το σφράγισμα των μη αδειοδοτημένων χώρων συνάθροισης αδέσποτων αποτελεί την κρισιμότερη παράμετρο επιτυχίας του παρόντος επιχειρησιακού σχεδίου. Εφόσον με μεθοδικές και οργανωμένες επιχειρήσεις καταφέρουν οι αρμόδιες Αρχές να πατάξουν τα φαινόμενα τότε ο Δήμος Κοζάνης μπορεί -με την οργάνωση που διαθέτει στο θέμα της διαχείρισης- να επιφέρει εντυπωσιακές και ταχύτατες αλλαγές στην εικόνα της πόλης από άποψη αριθμού αδέσποτων, ασφάλειας πολιτών και ευζωίας. Αντιθέτως, όσο η παράμετρος αυτή παραμένει ανεξέλεγκτη, όσο έργο και να παραχθεί στα άλλα επίπεδα δεν θα είναι εμφανώς ορατό από τους δημότες.
Η συγκεκριμένη αρμοδιότητα ανήκει στην ΕΛ.ΑΣ. και στη Δημοτική Αστυνομία σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Κτηνιατρικής της Περιφέρειας αναφορικά με τα καταφύγια.
- Αυστηροί έλεγχοι σε δεσποζόμενα ζώα συντροφιάς
Αυστηροί έλεγχοι σε δεσποζόμενα ζώα συντροφιάς αναφορικά με την τήρηση των υποχρεώσεων ιδιοκτητών του Ν.4380/2021 , με επιβολή των σχετικών προστίμων. Οι έλεγχοι θα πρέπει να είναι στοχευόμενοι τόσο σε ιδιοκτήτες ζώων συντροφιάς, σε ιδιοκτήτες σκύλων που χρησιμοποιούνται για τη φύλαξη ποιμνίων και ιδιοκτήτες σκύλων που χρησιμοποιούνται για το κυνήγι.
Τα ποσά που θα συγκεντρώνονται στον κωδικό είσπραξης των προστίμων θα χρησιμοποιούνται στο πρόγραμμα των αδέσποτων , όπως ορίζει και η νομοθεσία.
Η συγκεκριμένη αρμοδιότητα ανήκει στην ΕΛ.ΑΣ. και στη Δημοτική Αστυνομία.
- Ενημερωτική καμπάνια ευαισθητοποίησης
Η καμπάνια θα περιλαμβάνει τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά μηνύματα, ενημερώσεις σε σχολεία, ημερίδες και διανομή έντυπου υλικού. Κατευθύνεται σε τρεις στόχους, ο πρώτος είναι να καλλιεργήσει τη φιλοζωική κουλτούρα στους νέους και να δημιουργήσει τους αυριανούς υπεύθυνους, “ιδανικούς” ιδιοκτήτες ζώων συντροφιάς, ο δεύτερος είναι η ενημέρωση σχετικά με τις διαδικασίες υιοθεσιών αδέσποτων ζώων συντροφιάς και ο τρίτος η ενημέρωση για τη νομοθεσία και τις κυρώσεις με την επισήμανση ότι οι έλεγχοι από εδώ και έπειτα θα είναι συστηματικοί και αυστηροί.
Προϋπολογισμός: 10.000,00 ευρώ για την αναφερόμενη χρονική περίοδο (για το σχεδιασμό και την αναπαραγωγή του έντυπου υλικού, για την παραγωγή και μετάδοση των ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών μηνυμάτων κλπ).
- Λειτουργία Δημοτικού Κτηνιατρείου
Η συγκεκριμένη ενέργεια αποσκοπεί στη δημιουργία ενός χώρου όπου θα μπορούν να εκτελούνται χαμηλού κόστους στειρώσεις/ λοιπές κτηνιατρικές πράξεις σε αδέσποτα με εθελοντές κτηνιάτρους και μελλοντικά με κτηνίατρο μόνιμο υπάλληλο του Δήμου για τη συνολική λειτουργία του προγράμματος αδέσποτων ζώων συντροφιάς του Δήμου. Ο χώρος θα παραχωρηθεί από την Περιφέρεια. Υπάρχει στατικός εξοπλισμός ήδη από προγενέστερη προμήθεια του Δήμου και ο επιπλέον εξοπλισμός που θα απαιτηθεί δε θα ξεπεράσει το ποσό των 10.000,00 ευρώ.
Προϋπολογισμός: Απαιτούνται αναλώσιμα και έξοδα φιλοξενίας που για 200 στειρώσεις εκτιμώνται σε περίπου 16.000,00 ευρώ. Ο επιπλέον εξξοπλισμός που θα αποκτηθεί άπαξ εκτιμάται σε 10.000,00. Δεδομένου ότι το κτηνιατρείο δεν θα λειτουργεί σε καθημερινή βάση, τα πάγια έξοδά του (ύδρευση, ρεύμα κλπ) δεν εκτιμώνται ότι θα αυξημένα. Οι 200 στειρώσεις κατανέμονται μέσα στο 12μηνο, σε επισκέψεις εθελοντικών ομάδων κτηνιάτρων αλλά και μεμονωμένων κτηνιάτρων που επιθυμούν να παρέχουν υπηρεσίες στείρωσης σε εθελοντική βάση.
- Στειρώσεις, περιθάλψεις, εμβολιασμοί και λοιπές ενέργειες διαχείρισης αδέσποτων ζώων συντροφιάς
Ο στόχος είναι να πραγματοποιηθούν 665 τουλάχιστον στειρώσεις αδέσποτων ζώων συντροφιάς κατά την αναφερόμενη χρονική περίοδο. Θα καλυφθούν οι 290 στειρώσεις στο πλαίσιο της σύμβασης του Δήμου με ανάδοχο κτηνίατρο, οι 165 από χρηματοδότηση μέσω του προγράμματος Φιλόδημος IIX και οι υπόλοιπες από εθελοντικές ομάδες/εθελοντές που πληρούν τους όρους που ορίζει η νομοθεσία.
Προϋπολογισμός: Ο προϋπολογισμός των συμβάσεων του Δήμου για ένα (1) έτος ήτοι από Ιούνιο του 2022 μέχρι Μάιο του 2023 , για το σύνολο των ενεργειών διαχείρισης (σημάνσεις -καταγραφές, στειρώσεις, περιθάλψεις, εμβολιασμοί, τεστ λεϊσμανίασης, περισυλλογές-επανεντάξεις, μέριμνα και φροντίδα μετά την επανένταξη, υιοθεσίες- αναδοχές, οργάνωση-λειτουργία προγράμματος, εξυπηρέτηση πολιτών για διοικητικές πράξεις σχετικές με το ΕΜΖΣ κλπ) είναι περίπου 186.000 ευρώ. Παράλληλα για τους εθελοντές απαιτούνται αναλώσιμα που για 200 ζώα εκτιμώνται σε περίπου 8.000 ευρώ και έξοδα φιλοξενίας περίπου στις 8.000 ευρώ, για ένα χρονικό διάστημα 12 μηνών.
- Τοποθέτηση νέων σταθμών σίτισης και ποτίσματος αδέσποτων ζώων συντροφιάς
Η τοποθέτηση νέων σταθμών σίτισης εκτιμάται ότι θα έχει θετικά αποτελέσματα ως προς την παραμονή των επανενταγμένων αδέσποτων στα κατάλληλα σημεία ώστε να εξασφαλίζεται η ευζωία τους και παράλληλα να μην προκαλούνται προβλήματα στους πολίτες. Παράλληλα αυτό συμβάλλει στην ευκολότερη εύρεσή αυτών για τις διαδικασίες που ορίζει ο Ν.4830/2021 αναφορικά με την φροντίδα τους μετά την επανένταξη.
Προϋπολογισμός: περίπου 24.000 για 60 ταΐστρες για την αναφερόμενη χρονική περίοδο
- Προμήθεια ξηρής τροφής σίτισης αδέσποτων ζώων συντροφιάς
Προβλέπεται ότι ο Δήμος θα προμηθευτεί κατάλληλη ξηρή τροφή σίτισης ζώων συντροφιάς για την χορήγησή της σε φιλοζωικά σωματεία που θα αναλάβουν την πλήρωση των ταϊστρών στο πλαίσιο έγγραφου συμφωνητικού. Έτσι επιτυγχάνεται η απαίτηση του νόμου 4830/2021 για μέριμνα μετά την επανενταξη και ο Δήμος εναρμονίζεται με το αρθρο 10, παρ. 5 του Ν. 4830/2021.
Προϋπολογισμός: περίπου 22.000 ευρώ για 1.400 σάκους των 20 κιλών για την αναφερόμενη χρονική περίοδο.
- Λοιπές προμήθειες απαραίτητες για τη λειτουργία του καταφυγίου αδέσποτων ζώων συντροφιάς του Δήμου
Προβλέπεται ότι ο Δήμος θα προμηθευτεί αναλώσιμα απαραίτητα για τη λειτουργία του καταφυγίου όπως απολυμαντικά, εντομοαπωθητικά και αντιπαρασιτικά σκευάσματα,, μέσα ηλεκτρονικής σήμανσης και ανάγνωσης αλλά και εξοπλισμό για αναβάθμισή του καταφυγίου η ανανέωση του υφιστάμενου (πχ μπολ σίτισης, εξοπλισμός καθαριότητας κ.α.)
Προϋπολογισμός: περίπου 18.000 ευρώ για την αναφερόμενη χρονική περίοδο
3.9 Συνεργασία με φιλοζωικά σωματεία
Σύμφωνα με το αρθρο 10, παρ.2 του Ν.4830/2021: Ο δήμος δύναται, με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, να συνεργάζεται για τους σκοπούς της παρ. 1, συνάπτοντας σχετική έγγραφη συμφωνία, με φιλοζωικά σωματεία και φιλοζωικές οργανώσεις μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που έχουν έδρα στην Ελλάδα ή σε άλλο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και είναι καταχωρημένες στο ΥποΜητρώο Φιλοζωικών Σωματείων και Οργανώσεων του ΕΜΖΣ. Μεταξύ των δράσεων που αναλαμβάνουν τα φιλοζωικά σωματεία και οι φιλοζωικές οργανώσεις μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα δυνάμει σχετικών συμβάσεων με τους δήμους, μπορεί να συγκαταλέγεται η έκδοση των εγγράφων που απαιτούνται για την υλοποίηση υιοθεσίας, σύμφωνα με το άρθρο 7. Οι βασικοί όροι συνεργασίας του δήμου με φιλοζωικά σωματεία και φιλοζωικές οργανώσεις μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα περιλαμβάνονται στο επιχειρησιακό πρόγραμμα κάθε δήμου.”.
Εξάλλου, σύμφωνα με την υπ’αριθμ. 377/15-6-2022 εγκύκλιο του Υπουργείου Εσωτερικών: “Μέχρι να τεθεί σε πλήρη λειτουργία το Υπομητρώο Φιλοζωικών Σωματείων και Οργανώσεων του ΕΜΖΣ, και πάντως όχι πέραν της 31ης.3.2023, για τη δραστηριοποίηση των φιλοζωικών σωματείων και φιλοζωικών οργανώσεων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4830/2021 δεν απαιτείται η προηγούμενη καταχώρισή τους στο ΕΜΖΣ εφόσον τα εν λόγω σωματεία και οργανώσεις δεν έχουν λυθεί, λειτουργούν νόμιμα και περιλαμβάνουν στους καταστατικούς σκοπούς τους την προαγωγή της φιλοζωίας ή τη φροντίδα και περισυλλογή αδέσποτων ζώων συντροφιάς (παρ. 7τουάρθρου 46 του ν. 4830/2021)”.
Με βάση τα ανωτέρω, ο Δήμος Κοζάνης εντάσσει στο επιχειρησιακό του σχέδιο τη συνεργασία με ένα ή περισσότερα φιλοζωικά σωματεία ή οργανώσεις μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που πληρούν τους ανωτέρω όρους και κάθε άλλη διάταξη που ρυθμίζει τη νόμιμη λειτουργία τους. Τα φιλοζωικά σωματεία και οι οργανώσεις μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με τα οποία θα συναφθεί συμφωνητικό θα επιλεγούν με απόφαση Δημάρχου.
Οι βασικοί όροι συνεργασίας είναι οι κάτωθι, οι οποίοι δύνανται να εξειδικεύονται κατά περίπτωση με λεπτομέρειες. Είναι στην δικαιοδοσία του Δήμου Κοζάνης η επιλογή των προς συνεργασία φιλοζωικών σωματείων-οργανώσεων, στο πλαίσιο του νόμου, καθώς και ποιά/ποιές από τις κάτωθι αρμοδιότητες θα ασκήσουν. Σύμφωνα με το Ν.4830/2021, απαιτείται απόφαση δημοτικού συμβουλίου προτού συναφθεί το κάθε συμφωνητικό μεταξύ Δήμου Κοζάνης και φιλοζωικού σωματείου ή οργάνωσης μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα.
– Ο Δήμος Κοζάνης δύναται να εκχωρήσει δυνατότητα περισυλλογής αδέσποτων ζώων συντροφιάς σε φιλοζωικό σωματείο ή οργάνωση μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που δραστηριοποιείται στην περιοχή ευθύνης του. Η περισυλλογή θα πρέπει να γίνεται σύμφωνα με τα οριζόμενα από την νομοθεσία σε σχέση με την ευζωία των ζώων, δηλαδή “τα αδέσποτα ζώα συντροφιάς περισυλλέγονται από άτομα κατάλληλα εκπαιδευμένα και έμπειρα στην αιχμαλωσία ζώων συντροφιάς. Για τον σκοπό αυτόν, κάθε δήμος οφείλει να διαθέτει τουλάχιστον ένα (1) όχημα περισυλλογής ειδικά διαμορφωμένο για τον σκοπό αυτόν. Τα συνεργεία περισυλλογής αδέσποτων ζώων συντροφιάς εποπτεύονται, ως προς τις επιτρεπόμενες μεθόδους αιχμαλωσίας των ζώων αυτών, από κτηνίατρο της αρμόδιας κτηνιατρικής υπηρεσίας του δήμου και, όπου αυτή δεν έχει συσταθεί, από κτηνίατρο της οικείας περιφερειακής ενότητας”
– Ο Δήμος Κοζάνης δύναται να εκχωρήσει δυνατότητα ενημέρωσης του ΕΜΖΣ σε φιλοζωικά σωματεία ή οργανώσεις μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, μέσω ανάρτησης των στοιχείων του ζώου στην ειδική διαδικτυακή πλατφόρμα. Κάθε ζώο προς υιοθεσία καταχωρείται στην πλατφόρμα αυτήν με το όνομά του, τη φωτογραφία του, την αναλυτική περιγραφή του, τον αριθμό ταυτοποίησης (microchip), την ηλικία του, το φύλο του, τα στοιχεία του υπευθύνου του δήμου ή του φιλοζωικού σωματείου ή οργάνωσης. Τα ανωτέρω πρόσωπα μεριμνούν για την ανάρτηση των στοιχείων του αδέσποτου ζώου στην Πανελλήνια Πλατφόρμα Υιοθεσίας Αδέσποτων Ζώων Συντροφιάς και προβαίνουν σε όλες τις αναγκαίες επικοινωνίες και διαδικασίες έως ότου το ζώο υιοθετηθεί.
– Ο Δήμος Κοζάνης δύναται να εκχωρήσει δυνατότητα εξυπηρέτησης των ιδιοκτητών δεσποζόμενων ζώων συντροφιάς για διοικητικές πράξεις σχετικές με το ΕΜΖΣ, σε συνεργαζόμενα φιλοζωικά σωματεία ή οργανώ σεις μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα.
– Ο Δήμος Κοζάνης δύναται να εκχωρήσει σε συνεργαζόμενα φιλοζωικά σωματεία ή οργανώσεις μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, την δυνατότητα διεκπεραίωσης των απαιτούμενων διαδικασιών για την υιοθεσία ζώων συντροφιάς σε Ελλάδα και εξωτερικό. Μεταξύ των δράσεων που αναλαμβάνουν τα φιλοζωικά σωματεία και οι φιλοζωικές οργανώσεις μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα δυνάμει σχετικών συμβάσεων με τους δήμους, μπορεί να συγκαταλέγεται η έκδοση των εγγράφων που απαιτούνται για την υλοποίηση υιοθεσίας.
– Ο Δήμος Κοζάνης δύναται να εκχωρήσει δυνατότητα σίτισης των ζώων συντροφιάς τα οποία έχουν επανενταχθεί στο περιβάλλον σε φιλοζωικά σωματεία ή οργανώσεις μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, τα οποία οφείλουν να ελέγχουν την πληρότητα των σκευών σίτισης (ταΐστρες) και να συμπληρώνουν με ξηρή τροφή και νερό όποτε αυτό είναι απαραίτητο. Την ξηρή τροφή θα την παρέχει ο Δήμος Κοζάνης, σε χρονικά διαστήματα και ποσότητες που ο ίδιος θα κρίνει μέσω των αρμόδιων υπηρεσιών του.
– Απαγορεύεται η καταβολή αντιτίμου για την πραγματοποίηση υιοθεσιών, εξαιρουμένων των εξόδων μετακίνησης του ζώου και τυχόν δαπανών σίτισης και ιατρικής φροντίδας, τα οποία έχει αποδεδειγμένα πραγματοποιήσει ο υπεύθυνος για την υιοθεσία και τα οποία αναρτώνται στην Πλατφόρμα.
– Τα συνεργαζόμενα με το Δήμο Κοζάνης φιλοζωικά σωματεία ή οργανώσεις μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, απαγορεύεται να ενεργούν εκ μέρους του Δήμου Κοζάνης πάρα μόνο για όσα ρητά αναφέρονται στο κείμενο των συμβάσεων τους. Δεν διαχειρίζονται χρηματικά κονδύλια του Δήμου Κοζάνης και υποχρεούνται σε αναφορές δραστηριοτήτων προς το αρμόδιο τμήμα του Δήμου Κοζάνης, σε συχνότητα που θα προσδιορίζεται στα εκάστοτε συμφωνητικά. Φέρουν ευθύνη για τις αρμοδιότητες που τους έχουν εκχωρηθεί αναφορικά με την παράλειψη υλοποίησής τους ή την πλημμελή υλοποίησή τους. Οφείλουν να τηρούν όλες τις σχετικές εθνικές και κοινοτικές διατάξεις και να μην προβαίνουν σε ενέργειες που είναι αντίθετες με αυτές ή έχουν συνέπειες που είναι αντίθετες με αυτές. Τα συμφωνητικά μπορούν να λυθούν από πλευράς και τον δύο μερών ανά πάσα στιγμή, χωρίς να υφίσταται ιδιαίτερος λόγος. Ο Δήμος Κοζάνης δύναται να αρνηθεί την σύναψη συμφωνητικού σε φιλοζωικό σωματείο η οργάνωση μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, εφόσον κρίνει ότι δεν συντρέχει ανάγκη.
Συνοπτικά:
Η εκτίμηση των δαπανών για το εν λόγω επιχειρησιακό σχέδιο είναι περίπου 286.000 ευρώ, που θα καλυφθούν από τον προϋπολογισμό του Δήμου για το 2022 και μέχρι τον Μάιο του 2023 και από το πρόγραμμα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ή άλλες πηγές χρηματοδότησης που θα ανακοινωθούν σε επίπεδο κεντρικής διοίκησης.
Οι προϋπολογισμοί είναι ενδεικτικοί και οι τελικές δαπάνες θα καθοριστούν από τις προσφορές των αναδόχων/προμηθευτών και από τις γενικότερες τιμές στην αγορά. Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των ανωτέρω δράσεων είναι η αναφερόμενη χρονική περίοδος Ιούνιος 2022- Μάιος 2023.
Πέρα από τα αντικείμενα που έχουν ήδη συμβασιοποιηθεί ή βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία, τα υπόλοιπα θα υλοποιηθούν με την προϋπόθεση ύπαρξης διαθέσιμων πόρων.
- Μακροπρόθεσμοι στόχοι (δεν αφορούν αποκλειστικά την περίοδο Ιούλιος 2022 – Μάιος 2023):
Ίδρυση νέου καταφυγίου και κτηνιατρείου
Στο πλαίσιο της μακροπρόθεσμης πρόβλεψης σύγχρονων και λειτουργικών υποδομών στο μέγιστο βαθμό έχει υποβληθεί πρόταση μέσω του Φιλόδημου ΙΙ για ανέγερση νέου δημοτικού καταφυγίου- κτηνιατρείου σε άλλη τοποθεσία. Η νέα αυτή δομή θα αντικαταστήσει μακροπρόθεσμα τις ήδη υπάρχουσες ή θα συνυπάρχει ανάλογα με το μοντέλο διαχείρισης που θα εφαρμόζεται μελλοντικά. Το πολύ δυνατό σημείο αυτής της πρότασης είναι η χρηματοδότηση που δεν επιβαρύνει το Δήμο και η παρουσία στον ίδιο χώρο καταφυγίου και κτηνιατρείου , κάτι το οποίο δεν είναι δυνατό στις υπάρχουσες δομές
Προϋπολογισμός: 450.000,00 (372.000,00 μέσω του ΠΔΕ του Υπουργείου Εσωτερικών/ Φιλόδημος ΙΙ και 72.000,00 μέσω ιδίων πόρων).
Το χρονοδιάγραμμα του έργου είναι κατατεθειμένο στο πρόγραμμα Φιλοδημος ΙΙ και βρίσκει εφαρμογή εν μέρει και στην αναφερόμενη χρονική περίοδο.
Πιστοποίηση του προγράμματος και των υπηρεσιών διαχείρισης αδέσποτων ζώων συντροφιάς κατά ISO
Η πιστοποίηση των διαδικασιών στο πλαίσιο προτύπων ISO είναι ιδιαιτέρως ωφέλιμη για το Δήμο καθώς συστηματοποιεί τις εργασίες, μειώνει την σπατάλη χρόνου και συμβάλλει στον καλύτερο οικονομικό προγραμματισμό. Παράλληλα, καθώς το νέο νομοθετικό πλαίσιο ορίζει πολλές συναλλαγές με πολίτες, η πιστοποίηση συμβάλλει στην καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη.
Προϋπολογισμός : Σύνταξη μελέτης περίπου 3.500 πλέον ΦΠΑ συν το κόστος της εταιρείας πιστοποίησης. Η δράση θα πραγματοποιηθεί την αναφερομένη χρονική περίοδο εφόσον βρεθεί χρηματοδοτικό εργαλείο.
Διαδικασία τροποποίησης του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας του Δήμου
Εφαρμογή της παρ. 2, του άρθρου 40 του ν.4830/21 για την δημιουργία αυτοτελούς τμήματος διαχείρισης προγράμματος αδέσποτων ζώων συντροφιάς.
Αγορά οχήματος περισυλλογής
Η αγορά νέου οχήματος περισυλλογής χωρητικότητας 4 κλωβών θα διευκολύνει κατά πολύ τις διαδικασίες περισυλλογής και μεταφοράς των ζώων από και προς το κτηνιατρείο. Δεδομένου ότι οι δομές του Δήμου θα επεκταθούν με την ίδρυση του κτηνιατρείου και οι στειρώσεις θα αυξηθούν σημαντικά πρέπει να προβλεφθούν και πρακτικά ζητήματα της μεταφοράς των ζώων με ασφάλεια και τηρώντας τους όρους ευζωίας.
Προϋπολογισμός: 25.000 ευρώ. Η προμήθεια θα πραγματοποιηθεί την αναφερομένη χρονική περίοδο εφόσον βρεθεί χρηματοδοτικό εργαλείο.
Η διαχείριση των αδέσποτων ζώων συντροφιάς απαιτεί αξιόλογο προϋπολογισμό και οργάνωση για να έχει τα επιθυμητά αποτελέσματα. Μέχρι σήμερα το πρόγραμμα υλοποιείται κυρίως από ιδίους πόρους του Δήμου, με κάποιες πολύ μικρές χρηματοδοτήσεις από το ΥΠΑΑΤ.
Το νέο νομοθετικό πλαίσιο προβλέπει χρηματοδότηση των Δήμων από το πρόγραμμα ΑΡΓΟΣ αλλά παράλληλα θα πρέπει να αναζητηθούν και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία.
Όλοι οι ανωτέρω στόχοι της αναφερόμενης περιόδου, με οικονομικό αντικείμενο, συνοψίζονται σε πίνακα στο παράρτημα Ι.
Χαχαχαχχαχαχα χαχαχαχχαχαχα χαχαχαχχαχαχα
μπλα μπλα μπλα μπλα…ΟΧΙ ΛΟΓΙΑ…ΕΡΓΑ
ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΕΡΓΑ..ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΚΑΙ ΕΠΙΒΛΕΨΗ